Gå till innehåll
tisdag 24 september 2024
Wetwetwet

P-pest - skrovet torkar inte

Rekommendera Poster


Tjena!

Jag har en 35 fots segelbåt som visade sig ha plastpest vid förra upptagningen. Hon blästrades i höstas och har sedan dess legat på tork utomhus. Fuktmätningar har gjorts regelbundet och värdena verkar nu börja stabilisera sig. Tyvärr ligger de fortfarande ungefär just vid besiktningsmännens gränsvärde för fukthalt i skrov.

Skrovet är tjockt och innehåller någon sorts skum som distansmaterial.

 

Jag kan ju låta torka henne över ytterligare en vinter, men jag har hört att skrov med distansmaterial kan vara omöjliga att torka helt och då är det ju ingen mening med att ha henne på land ytterligare en säsong.

 

Vad säger ni, har ni några goda råd, erfarenheter eller funderingar?

 

Jag hörde någon som sa att det finns en metod där man borrar massor av små lufthål i skrovet för att på så sätt torka ut distansmaterialet. Hålen kan sedan spacklas igen med epoxi.

 

Mina funderingar i sammanfattning: Finns det något mer att göra, ska jag lägga ned mer tid och pengar på att torka henne eller ge upp och måla henne?

 

Tack i förskott för svar..!

 

/Blötdjuret :-(

 

 

 

 

 


 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Jag hade böldpest på den delen av kölen där ballastkölen sitter på min storfidra. Problemet fanns när jag köpte henne.Båten var behandlad fmed tjärepoxi av en tidigare ägare och det fanns inga yttre skador, så jag misstänkte att fukten hade kommit innifrån.

 

Slipade ner det skadade området till laminatet. På en tidigare båt med invändig balastköl av järn fick jaqg rådet att injecera polyester för att fylla de hålrummen som fanns. Borrade ett antal 3 mm hål.

 

Jag tänkte att jag skulle göra samma här, så jag borrade ett antal 3 mm hål. Går at se på bifogad bild. På ett ställe kom det vatten ur 8 -10 hål. Jag beräknade att det rann ur 4-5 liter. Anntog att det fanns ett hålrum där.

 

Dagen efter var det alldeles blött runr de flesta av de tre mm hålen. Det måste ha varit fukten i laminatet som trängde ut. Innan hade den nedslipade ytan varit alldeles torr.

 

Sågade upp ett 70 mm hål där vattnet hade kommit. Mycket riktigt, men det fanns också en massa blöt lös sand. Sågade upp fler stora hål. Till slut blev det 17 st efter hand som jag spolade ur den lösa sanden.

 

Byggde ett tält av byggplast runt det skadade området och satte en luftavfuktare i ena änden och en värmefläkt som jag fick koppla ner till ca 400 w i andra. Jag hade turen att få plats i en tempererad lokal. Min extravärme hjälpte ju till att värma lokalen.

 

Det skulle kanske hjälpa att torka ur distansmatrialet genom att borra en massa småhål, men det skulle inte skada att göra som jag med en luftavfuktare.

 

Är distansmatrialet blött kommer problemen att komma tillbaka.

 

Du kan ju prova och borra något hål och se om det kommer fukt där, eller borra ett par hål och mäta på distansmatrialet.

 

lycka till
 
tommy

 

Senast ändrad av toaen | 28 maj 2007 | 13:48

post-945-1394235075,9943_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bilderna på kölen och sande har jag visat förr, men här är spännerna med sand som jag sopade upp. Har sparat sanden för skoj skull
 
tommy 

post-945-1394235076,0485_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...