Gå till innehåll
fredag 15 november 2024
Crona

Hur fäster Ni era spinnbommar på era Maxi 77?

Rekommendera Poster

Vill ha lite tips på hur ni fäster era spinnbommar på era maxi 77:or! Min är rätt lång och sticker ut något! Har Ni några bra förslag på hur man kan fästa den på ett bättre sätt?

post-15276-1394235075,905_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Backa bommen så att du fäster ändbeslaget i ringen på däck.

Bommen bör då hamna innanför vanter och ligga still...

Mvh / Håkan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har skaffat ett Noa fäste med en bomring. Den tänkte jag fästa i den förliga pulpet stöttan. Samt flytta bom ringen till stöttan för om toppvanten. Om jag fäster bommen i ringen som det är nu så kommer bommen att ligga på däck. Och det vill jag undvika för att inte få bommen att slå mot däck när båten stampar i grov sjö. Men som i detta fall så kommer bommen ändå att sticka ut lite. Men det kaske inte gör så mycket. Fler förslag?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Under alla år vi hade 77:or låg bommen på däck med ena änden fastgjort i en tamp som satt i pulpitens ena sida. Man öppnade bara bommen ena öppningsbara fäste med snöret på bommen så kolven öppnade, krokade i tampen i pulpiten och släppte snöret. Nu hängde ena änden (den som stampar) säkert i tampen och den andra låg mellan mantågsnätet och vanten. Det hände aldrig att den skramlade på däck eller ställde till några problem trots att vi ofta gick i havssjö.

(Men jag beundrade alltid de speciella fästena som vissa monterat på sina båtar)

Senast ändrad av forgus31 | 28 maj 2007 | 14:08

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Okidoki! Skall prova lite olika alternativ under sommaren! Tack för alla tips!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Och så här fäste jag spinnbommen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Blev det så mycket bätrre?

Jag tänkte du skulle backa bommen så att den kom innanför vanten och inte sticker ut alls, gick inte det?

Mvh / Håkan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om jag flytar den akteröver så kommer den alldeles för långt in på däck. Är bara ivägen och det är risk att man snavar över den. Jag provar det såhär ett tag annars får jag försöka med något annat.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om inte Spinnakerbommen är längre än bommen kan detta vara ett alternativ.

Be en segelmakare sy en ficka som du fäster på bommen. Där är den aldrig ivägen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det där med ficka...

På polaren Safir sitter spinnbommen på sidan av storbommen. En bit plaströr är popnitat på storbommen ungefär mitt på. Sedan sitter en ögla längst föröver på storbommen. Du sticker in bommen genom plaströret och fäster spinnbomshaken i öglan på storbommen - klart! Lika på varje sida så man kan sätta bommen på den sidan som passar bäst när man plockar ner en spirning. Allt är ur vägen och döljs/skyddas av bomkapellet.

Har inga bra bilder tyvärr.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hittade nu en (dålig) bild - se kommentarer.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Får hjälpa dig med en bild. Hade en maxi Racer för ett par år sedan där vi hade Spinnakerbommen i en liten bit plaströr fäst på bommen. Funkade bra men var lite mera skramligt.

post-15483-1394235087,4905_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Min spinnbom är längre än bommen och mycket tyngre. Har ju en maxi 77, så bommen är rätt klen. Verkar som om spinnbommen bara skulle vara ivägen om jag skulle fästa den under bommen. Har ju kicken fäst under bommen osv.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja, jag tror att du har rätt. Jag har aldrig sett en 77:a med spinnbommen fast på storbommen. Desto vanligare är det på t.ex. Maxi Racer.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...