Colley 0 Postad 28 Maj , 2007 Hej! Jag undrar en rent praktisk grej gällande dator på sjön. Innan jag köper/OM jag köper en GPS har jag tänkt prova att använda en Laptop istället (den har ju även andra användningsområden, film, musik, etc...). Jag tror att jag kommer att använda Seaclear. Frågan är, finns det någon film/filter man kan sätta på skärmen för att motverka eventuellt solljus? Eller har någon en annan lösning? mvh/C Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 28 Maj , 2007 En laptop ersätter inte en GPS, men i kombination med en enkel GPS och med digitala sjökort och ett sjökortsprogram är det ett bra komplement till den vanliga navigationen. Jag har sen 2004 använt dator med gratisprogrammet Seaclear http://www.fbk.nu/seaclear.htm och digitala kartor. Datorn har jag kopplat ihop med min Garmin 76 (utan kartfunktion) Det går även att koppla ihop datorn med en sk GPS-puck, som är något billigare än den billigaste handburna datorn. Fördelen med en riktig handburen GPS är ju att den fungerar utan dator och kan även köras på sina interna batterier några timmar om resten inkl elen skulle krångla. tommy Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Colley 0 Postad 29 Maj , 2007 Hej, Tack för svar. Ja, det är så min setup ser ut. Dator-GPS puck-digitala sjökort. Men som sagt i riktigt solsken blir det ju svårt att titta på skärmen. Enligt din bild verkar datorn stå i kajutan. Springa upp o ned verkar ju ganska jobbigt. Det borde ju finnas någonting att sätta över skärmen. Jag menar vad för typ av skärmar är det på riktiga GPS:er? De verkar ju funka i solljus? //C Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 29 Maj , 2007 Hej Colley Nej jag springer inte upp och ner i kajutan. Nu är det ju väldig skillnad på våra båtar. Med motor kan jag nog komma upp i ca 5,5 knop om jag ger järnet. Det kan gå fortare om jag seglar. Eftersom jag har skärmen nere i båten har jag aldrig haft problem att läsa på skärmen. Har laptopen på en arm som jag svänger fram, och en mus utdragen i sittbrunnen. I år har jag satt in en genomskinlig skiva i ruffluckan, så att jag kan stänga luckan och ändå se skärmen. Det har hänt attddet kan komma regn på datorn vid akterlig vind och det lär datorer inte tycka om. En finess som jag kommit på är att när det regnar och är dåligt väder så har jag svårt att läsa på pappersjölortet. Läsglasögonen, som är en nödvändighet för mig, blir våta och immiga. Jag förstorar då upp sjökortsbilden på datorn till 200 %. Jag kan då, utan glasögon, läsa på datorn på ca 2 m avstånd, det jag inte kan se på sjökortet som jag har i knät. Pappersjökortet använder jag då som översikt. Springer upp och ner i kajutan gör jag bara för att koka kaffe och dyligt. tommy Senast ändrad av toaen | 29 maj 2007 | 07:53 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 29 Maj , 2007 Det sitter skärmar baserade på flytande kristaller LCD eller TFT i både riktiga GPS och i LapTops. Skillanden är bakgrundsbelysningen. Plotters har ljusstarka skärmar som syns i solljus. De kostar också en slant. En LapTop är inte riktigt gjord för att användas utomhus, det är ju en kontorsmaskin. Jag kör LapTop själv, under tak i min motorbåt. En gammal burk som jag lugnt räknar med går sönder om ett par år. Av fukt och att dunkas runt i båten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Colley 0 Postad 29 Maj , 2007 OK! Tack för upplysningen! mvh C Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lasse-L 341 Postad 30 Maj , 2007 http://www.maringuiden.se/forum/;thread=163395 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bar190 0 Postad 30 Maj , 2007 Hej! Skärmar som skall användas i direkt solljus, tex GPS:er och dyl är sk transreflektiva. En vanlig skärm består av ett skikt med bakgrundsbelysning och ett skikt som visar själva bilden. En transreflektiv skärm har ett tredje skikt mellan de två andra som släpper igenom bakgrundbelysningen men även återreflekterar solljuset. Detta gör att ju starkare solen lyser desto starkare lyser skärmen. Dessa skärmar är dock ännu väldigt dyra, vad man kan göra annars är ju att leta en vanlig skärm med så hög ljusstyrka som möjligt. Personligen försökte jag bygga en transreflektiv skärm, men det slutade som vanligt med att jag pillade sönder allt.. ;-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Colley 0 Postad 1 Juni , 2007 Hej! Tack för upplysningen. Då blir det till att testa Laptop för att förmodligen senare köpa en riktig GPS för mucho money.... //C Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser