Gå till innehåll
onsdag 05 mars 2025
keihin

Sjösatt och provkört - måste byta propp?

Rekommendera Poster

Hej på er!

Har nu sjösatt min Uttern 5000 DC med den för säsongen nya motorn - Suzuki 100hk -00. Det blev väldigt mycket åka med må jag säga! Men den övervarvar tyvärr, efter en stund på fullgas så kryper nålen en bit över 6000rpm-strecket och REV LIMIT-lampan lyser ilsket rött, motorn går ner i varv... (rek. varvtal = 5250-5750rpm)

Antar att ny propeller är enda lösningen? Tänkte först att en ProPulse skulle vara väldigt lämplig med sin ställbara stigning, men efter att ha läst lite här på forumet så är det kanske vettigast att satsa på en rostfri?

Någon som kan hjälpa mig lite i ämnet?

Tacksam för tips!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!
Jag har en Suzuki DF90 -04 och den övervarvade den med. Jag körde dock aldrig så länge på maxvarv... Jag bytte till en stålprop med större stigning (från 21 till 24) och ny varvar den 5400rpm och båten maxar 5knop snabbare. 
Prova ring till propellertrim så får du ett stort formulär att fylla i så kan de säga vilken teoretiska propeller du ska ha. Sen får du prova dig fram (det går att byta propeller så länge den är hel och ren).

Lycka till! 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hur mycket varvade den innan du gick upp tre tum?

Har pratat med en lokal handlare idag som sade att det finns en tumregel om att man sänker toppvarvet med 300rpm för varje tum man ökar stigningen, vad säger ni om det? Densamme verkade dock rätt säker på att det blev bra om jag ökade stigningen 2... Fick inte heller någon direkt rekommendation om materialet i propellern.

De lät dock inte så pigga på att jag skulle få byta prop om jag köpte fel... :/

Ska ta och ringa Propellertrim, handlar de även på postorder då jag bor i norra Västerbotten och gissar att det är ett Stockholmsföretag??

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Propellern jag har nu är iaf. 13,25x17, skulle väl vara att man prova med en 13,25x19 då?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

När jag har köpt utombordare så har firman som skötte monteringen fixat en prop med rätt stigning på. Provkörning och byte ingick i monteringskostnaden

Det tycker jag är ett professionellt sätt att sköta det hela på.

/A

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag monterade min motor själv och har därför inget att klaga på :) Ringde till Propellertrim imorse och har nu en alupropp 13,25x19 på väg upp till mig! Får även byta den mot en 21 om det visar sig vara för lite.
Tack för alla tips, återkommer med resultat!
Har ju ett spann på 500rpm där mitt varvtal ska ligga (5250-5750rpm). Tror ni det är någon märkbar skillnad i effekt (=fart osv) om jag får toppvarvet på t.ex. 5300 istället för 5700? 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Mja, folk som kör fartåk och tävlar bekymrar sig nog om de sista procentens effekt. Men jag tror inte du märker någon skillnad så det är värt att skicka propellrar fram och tillbaka.

Om toppvarvet hamnar inom intervallet så är det bra.

Båtåkande ska vara avkoppling och njutning.

Senast ändrad av Anders_St | 29 maj 2007 | 15:56

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

På med nya motorn, ner i sjön och full gas. Har man lite tur är propellern för liten så den varvar 7000.

Sen är inkörningen klar......

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Idag dök nya proppen upp! Dock så är den 13x19 och inte 13,25x19 som jag sade åt dem?

Tror ni det spelar någon större roll? Kanske är bättre med ngt. mindre prop?

Blir provkörning imorgon om vädret tillåter (dvs. bara det inte är snöstorm med orkanvindar)! :D

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Monterat och provkört.

41 knop @ 5900 rpm med 1 person.

40 knop @ 5900rpm med 3 personer(!!).

Givetvis mätt på GPS.

Summa summarum: Den varvar fortfarande lite för mycket enl. varvräknaren (rek. varvtal = 5250-5750rpm) men går som kulor och krut, bra acceleration och bra ork, som ni ser så tappade man inte mycket fart med 2 personser extra i båten.

Varvtalsskyddet går inte in när man åker 5900 rpm.

Ska jag byta in 19aren mot en 21a eller ska jag vara nöjd som det är? Har vi några tips där ute? :)

//Mvh Jonas

Senast ändrad av keihin | 03 juni 2007 | 20:55

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej.

Kasta på en rostfri 21á så ska du se på grejor...

Hur högt har du satt motorn?

Än kan det finnas mååånga knop att hämta.

Mvh. //Fredrik

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Duger det inte med en 21 alu? Tycker RF är dyrt...och om man skulle gå på sten så får väl växelhuset ta största smällen?

Motorn sitter orginalhögt...alltså längst ner kanske man ska säga? Får oftast trimma upp den rätt högt också...tiltmätaren står då i toppläge...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har rådfrågat Propellertrim nu på morgonen. Fick rådet att inte gå upp till 21 då varvtalet förmodligen skulle sjunka för mycket samt att jag skulle tappa en del av råstyrkan, dvs. tappa kraft vid tyngre belastning.
Hur stor skillnad gör det att höja motorn lite? Vad vinner/förlorar man på det?
Tacksam för alla tips! 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du ska inte höja motorn om du ska ha kvar samma propp.

Höjer du motorn nu så kommer övervarvningsskyddet att gå i.

Höjer du motorn så får du ett högre varvtal.

Däremot om du sätter dit en rostfri 21 så kan du höja ett snäpp.

En rostfri propp har ett bättre fäste.

Nackdelen med att höja, är att motorn kan suga kuft vid graftiga girar.

Jag får min stålpropp snart så jag kommer att testa utan hissning först och se vad varvräknaren visar.

Sedan blir det hissning 20mm och provkörning igen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...