tony61 0 Postad 27 Maj , 2007 Är det någon som vet hur mänga procent olja det ska vara i bensinen till en Evinrude -84, 40 hk ? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bossee 11 Postad 27 Maj , 2007 2% är det man har nuförtiden om man blandar olja i bensintanken själv. T ex 10 liter bensin, 2 dl olja. Tips blir att du använder biologiskt nedbrytbar 2-takts marin olja. Jag körde på OKQ8 Marin Bio när jag hade 2-taktare (kör 4-takt nuförtiden). Fast det gäller att ha ett idiotsäkert system så man vet att man blandat olja i bensintanken annars kan det bli adjöss med motorn (skär ihop, nyper). Har man oilinjection system med oljebehållare under motorkåpan så sköts inblandningen automatsikt, i regel variabel oljeinblandning (lite snålare blandning på tomgång och lägre varv, lite fetare blandning på höga varv och fullgas). /Bo Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 27 Maj , 2007 idiotsäkert tips för den glömske. direkt efter på tankning med lilla dunken i båtens huvudtank slår jag i rätt mängd olja i lill dunken. sen vid macken när lilldunken åter ska tankas upp gör man en extra kolla att det redan ligger en skvätt olja i botten innan man fyller på. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tony61 0 Postad 27 Maj , 2007 Tackar...... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser