Gå till innehåll
måndag 06 januari 2025
TheTitan

Bensinförbrukning?

Rekommendera Poster

Hej, är ny i motorbårsvärlden och sitter i valet och kvalet med val av båt och motor. Kommer nog bli en styrpulpet! Funderar även på innombordare pga stöldrisken.

 

Men vad drar en motor? Antar att det blir en mellan 30-70 HK allt självfallet beroende på kostnad av inköp, bensinförbrukning och försäkring.

 

Så ni får gärna skriva vad ni har och vad de drar. Tja och även försäkring vore intressant!

 

Tack på förhand!!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Din fråga är som att fråga vad drar era fordon till de som åker på landsvägen . Dår åker ju både Ford fiesta och bussar lastbilar och motorcyklar. Båtens form och storlek och typ spelar stor råll samt bensin eller Diesel. Styrpulpet båt bör ha en 4tackt snurra om du vill ha bränsleekonomi !

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

1. Det finns inga inombordare till styrpulpetbåtar i det hk intervall du nämnde dvs 30-70 hk.

135 hk bensinare (Mercruiser eller Volvo Penta) eller 116 hk diesel (Mercruiser turbodiesel) är det som vanligen kan erbjudas på mindre styrpulpetare.

 

2. Stöldrisken är som du säger lägre med inombordare och därmed blir försäkringspremien lägre.

 

3. Inköpspriset på bensin inombordare är ofta lite högre än motsvarande utombordare 4-takt alt 2-takt. Diesel inombordare är mycket dyrare i inköp.

 

4. Du antyder genom att skriva antalet hk på motorn (30-70 hk) vilken storlek på styrpulpetare du kan tänkas vara ute efter. Ca 4,5 - 5 meter eller nåt sånt antar jag?

 

Skall du ha en svensktillverkad styrpulpetare med inombordare så finns två att välja på i stort sett: Uttern S55 med Mercruiser 135 hk bensin inombordare och Ryds 18 GTS med antingen Mercruiser 135 hk bensinare eller Mercruiser 117 hk diesel. Ryds har även den större 20 GTS som har antingen Mercruiser 220 hk bensinare med elektronisk bränsleinsprutning eller den mindre 116 hk Mercruiser turbodieseln.

 

Mitt råd är att du satsar på en styrpulpetare med utombordare, när du önskar en motor 30-70 hk.

 

Du skriver inget om vilken budget du har för båtköp.

Är det ny båt du skall ha kommer det att kosta en slant som du säkert redan listat ut. Bättre ur ekonomisk synvinkel är att köpa en 2-3 år beg båt med motor. Då har föregående ägaren tagit den största värdeminskningen redan.

 

Sen beror det på om du önskar en plast (glasfiber) båt eller aluminiumbåt.

Aluminiumbåtar är mer oömma men lite dyrare. Buster och Silver har en hel del fina styrpulpetbåtar i aluminium.

Plastbåtar finns det många att välja på, faktum är att det finns så många att du kan bli villrådig.

Men håller du dig till välkända nordiska märken och väljer en moderna 4-takt med elektronisk bränsleinsprutning eller 2-takt med direkt bränsleinsprutning så skall det mycket till att du hamnar snett. Men du får se upp med inredningslayouten som varierar mycket. Viss layout passar bättre för ren persontransport, andra för fiske (mycket durkyta), andra för vattenlekar (badbrygga och liten dörr ut till badbryggan i aktern) osv. De flesta klarar flera uppgifter.

För de flesta behov funkar en styrpulpet runt 5 meter bra.

Men ca 50-60-70 hk motor beroende på hur fort du vill åka och hur mycket folk du normalt kommer att ha i båten.

 

Några säkra kort:

 

Yamarin 4730

Exempel: http://www.blocket.se/vi/12072564.htm?ca=7_s

 

Yamarin 5010

Exempel: http://www.blocket.se/vi/11775343.htm?ca=7_s

 

Uttern 5202

Exempel: http://www.blocket.se/vi/12107089.htm?ca=7_s

 

Uttern S49

Exenmpel: http://www.blocket.se/vi/12089702.htm?ca=7_s

 

Ryds 478 GT

Exempel: http://www.blocket.se/vi/12077013.htm?ca=7_s

 

Buster L

Exempel: http://www.blocket.se/vi/11907942.htm?ca=7_s

 

Silver Fox 485 DC

Exempel: http://www.blocket.se/vi/11327304.htm?ca=7_s

 

Bensinförbrukningen är låg på såpass små båtar som ovanstående med 50-60 hk utombordare 4-takt (med el utan elektronisk bränsleinsprutning, EFI).

På marshvarv 4000-4500 varv/min drar de ca 0,4-0,5 liter per sjömil. Inget att tala om ju. Men du kan glömma att jämföra en bil och en båt i bränsleförbruning per mil. Båten har mycket mer motstånd att övervinna och drar därför mycket mer per distansenhet.

 

Var noga med när du jämför olika jämförbara båtar vad som ingår: t ex dynsats är dyrt liksom kapell. Trailer, s k EU-trailer eller båtupptagningsvagn (olika prisbild på dessa tre typer). GPS-navigator bör inte värderas för högt då det kommer nytt varje år som är bättre. Var noga att både varvräknare och hastighetsmätare finns monterat. Ekolod är bra om det finns monterat.

 

Om du bor i villa el motsvarande och har plats för båt på trailer så blir stöldrisken ganska liten. Lägg i båten när du vill åka, dessutom kan du besöka många olika platser som har båtramper. Du låser då trailern med s k kulhandskelås (godkänt) och låser fast båten i trailern. Motorn har du motorlås på (en speciell låsbult som ersätter en ordinarie motorbult, CombiLock heter det). Startspärr kan du också sätta på motorn och avtagbar ratt (Snapp Off ratt).

 

Beskriv lite mer hur du vill använda båten så kan du få bättre råd vilka båtar som kan passa för dig och din ev familjs behov.

 

Jag kan skicka över lite tester på styrpulpetare om du vill så du får en överblicka vad som finna att välja på. Kan även skicka med en test på 50 hk utombordare så ser du även där vad som finns att välja på. Gissningsvis landar du runt 50 hk på en styrpulpetare mellan 4,5 - 5 meter. Hör av dig i så fall.

 

/Bo

 

Senast ändrad av bossee | 27 maj 2007 | 20:12

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack!

 

Nu gav du mig info om mycket som jag undrat över. Tar ju lite tid att sätta sig in i ett nytt område men inte med vänner som dig :)

 

Användningsområdet blir mest nöjesåkning och lite fiske. Kommer bli en del utflykter men har inga jättekrav på funktionalitet utöver 4-6 sittplatser och rolig båt att köra. Den kommer att ligga vid brygga i mälaren och inte flyttas alls, förutom på vintern förstås. Det är självklart fyrtaktare som gäller.

 

Problemet är nog att jag inte vill lägga för mycket i inköps pris då jag inte vet hur mycket jag kommer att använda båten. Dem du lagt upp är jättefina men tyvärr för dyra jag måste nog ner en bit under 100.000 kr.

 

Är en väldigt nogran som person så jag skulle jättegärna läsa olika recentioner på motorer och båtar!

 

Tack igen för svaret!!!

 

Senast ändrad av TheTitan | 28 maj 2007 | 17:13

 

Senast ändrad av TheTitan | 28 maj 2007 | 17:38

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Bra att du gav mer informatiuon hur du önskar använda båten och ungefärlig budget. Det finns många fina båtar under 100 tusen kr dock får man tänka på att 4-taktare i säg 40-50 hk kommer att bli ganska nya och därmed ganska dyra då de kom på bred front först i början av 2000-talet. Undantaget är Honda som har tillverkat 4-taktare sen lång tid tillbaka. T ex Suzuki, Yamaha, Mercury, Johnson kom senare och först på senare år har de flesta elektronisk bränsleinsprutning (EFI) utan förgasare. De är i regel lite pålitligare (startar lättare, lite jämnare tomgång och aningen snålare än 4-takt med förgasarmotorer).

 

Skall kolla lite vad det kan finnas för bra båtar i den prisklass du nämde. Återkommer.

 

Har mailat dig test av styrpulpetare och några utombordartester.

 

/Bo

 

Senast ändrad av bossee | 28 maj 2007 | 20:54

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Hej,

 

Några förslag som kanske kan passsa.

 

4-takt:

 

Yamarin 4610

http://www.blocket.se/vi/12071193.htm?ca=7_s

 

Uttern 4602

http://www.blocket.se/vi/11943295.htm?ca=7_s

 

Höga Rodd (HR) 465

http://www.blocket.se/vi/11888547.htm?ca=7_s

 

Micore 490 GT

http://www.blocket.se/vi/12098339.htm?ca=7_s

 

 

Buster M (aluminium)

http://www.blocket.se/vi/12074147.htm?ca=7_s

 

Buster S (aluminium)

http://www.blocket.se/vi/12020844.htm?ca=7_s

 

Höga Rodd 435 (med direktinsprutad 2-takt)

http://www.blocket.se/vi/10826217.htm?ca=7_s

 

2-takt:

 

Uttern 5102

http://www.blocket.se/vi/11593700.htm?ca=7_s

 

Uttern 4602:

http://www.blocket.se/vi/11445141.htm?ca=7_s

 

Ryds 478 GT

http://www.blocket.se/vi/12118725.htm?ca=7_s

 

Yamarin 540 BR (Big Ride)

http://www.blocket.se/vi/12104447.htm?ca=7_s

 

Crescent 480 Green line

http://www.blocket.se/vi/11786720.htm?ca=7_s

 

/Bo

 

Senast ändrad av bossee | 28 maj 2007 | 22:41

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett par andra tips:

 

(1) Bensinförbrukning funderade jag också mycket på innan jag köpte min styrpulpet (en Ryds 478 GT), men det är försäkring och service/konservering av motorn varje höst som är de två stora kostnaderna. För mig som bor i Huddinge 2500 kronor plus 1800 kronor. Jag har skrivit upp i loggboken hur mycket bensin jag tankat och förra sommaren blev det 110 liter = 1300 kronor.

 

Fler tips i tråden Kostnader att äga en motorbåt..., se

http://www.maringuiden.se/forum/;thread=157221&highlight=478

 

(2) Stöldrisken --- mycket prat om att inombordare är bättre. Men jag tror att det gör minst lika stor skillnad var du förvarar båten och vilken typ av lås/larm du har. Stöldrisken påstås vara störst vid privat brygga, medan båtklubb är bättre. Har min egen på trailer hemma, fastkedjad i carporten. Dessutom hade första ägaren installerat en elektronisk startspärr som heter Nautilock (en liten dosa man trycker på innan man startar).

 

Fast det gäller förstås att hitta ett försäkringsbolag som ger lägre premie för att du skyddar din båt.

 

Så kolla både kostnaden för service av motorn och försäkringen innan du köper. Sett över 10 år kan nog dessa om du väljer fel båt bli lika stora som vad båten kostar ;-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

110 liter, det va inte mycket. Jag har funderat på detta då jag själv precis köpt båt..

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Bensinkostnaden beror förstås mycket på båtstorlek, var man har hemma hamn och hur båten används.

 

Normalt åker vi ut för att bada och grilla, en dag med klarblå himmel. Vi åker kanske bara 15 minuter till någon trevlig vik, i snitt 20 knop, plus lika långt hem. Med en förbrukning på 0,5 liter/distansminut (10 liter per timme vid 20 knop) så har det bara gått åt 5 liter bensin den dagen...

 

Den längsta utflykten var runt Värmdö. Då minns jag att första tanken (23 liter) tog slut strax innan vi kom i mål.

 

En fördel så länge båten är liten. Det finns större båtar som drar både fem och tio gånger mer bensin på samma sträcka ;-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som sagt en fyrtaktare för bensinförbrukningen och litegrann för miljöns skull är nog bra.

 

Min första båt (se sjöbod) hade omväxlande 50 och 60 hästarsmotorer. Jag blev av med 3 st motorer under 2 år. Stöldbegärligt är bara förnamnet. Finns inget som stoppar små behändiga bärbara svetsaggregat.

Men soppaförbrukningen var OK, 0,85 liter per sjömil. (4,6 liter per landmil.)

 

Mitt nuvarande två-rum-och-kök 3.5 ton Saltö 31 drar 1.6 liter diesel per sjömil. (8,6 liter per landmil.) Men då tål den betydligt mera blåst än en 5-meters hardtop. Jag drog mig för att åka när det blåste över 4 m/s med min föregående lilla båt.

 

Senast ändrad av Anders_St | 29 maj 2007 | 16:19

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det låter som om jag kan leva med soppaförbrukningen i alla fall. Försäkringen får jag väll ringa runt och se. Får väll börja med runt 50 hk och sen se om det blir nått värre om några år.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Hej Boosse!

 

Står också i begrepp att införskaffa en styrulpetare i 5m storleken. Har tänkta köpa båten tillsammans med min flickvän och vi bor på västkusten (Gbg). Syftet med båten är främst för badturer men båten kommer även att användas till vattenskidåkning och fiske. För det mesta kommer vi att vara 2-4 vuxna i båten och undantagsvis 6 personer. Har som krav att båten ska göra 30 knop och gå bra även i lite vågor. Mina frågor är som följer:

 

* Har tittat en del på micore 490, ryds 510 gt etc men tycker de känns ganska små. Hur mkt större motor krävs för att exempelvis putta upp en yamarin 540 i 30 knop?

 

*Vad krävs för snurra på en 5m båt för att komma över 30 knop?

 

*Blir en 5.5 m båt betydligt tyngre....?

 

 

Skulle tacksamt ta emot de tester på styrpulpetare som du eventuellt har...

 

 

Vänliga hälsningar,

 

Fredrik

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...