Gå till innehåll
torsdag 02 januari 2025
henkeson

Startmotorn tröttnar snabbt

Rekommendera Poster

Startmotorn (Bosch) på min Johnson 70hp VRO från 1986 tröttnar snabbt, om motorn inte startar efter någon minuts försök orkar startmotorn knappt dra runt motorn. Vad kan vara orsaken till detta?

Batteriet är inte problemet, jag har försökt med ett annat.

Jag antar att startmotorn är gammal och trött, och har tänkt byta ut den.

Några andra förslag?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du behöver nog snarare ta reda på varför motorn inte startar inom 3-4sekunder.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Håller med gimbal, får du hålla på i en minut för att få igång den så är något mycket fel. Min Evinrude 70hk från -79 brukar gå igång direkt.

Antar att du drar ur batteriet...

 

 

Senast ändrad av Knoparn | 27 maj 2007 | 16:51

 

Senast ändrad av Knoparn | 27 maj 2007 | 16:51

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo tack, jag är olyckligt medveten om att min motor har andra problem, men startmotorn ska väl ändå räcka någon minut utan att tröttna?

Batteriet är som sagt inte problemet, eftersom jag provat att byta det när startmotorn krånglat.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Mät batteriet med voltmätare under startförsök, dvs när startmotorn går. Då ser du om det är fel på batteriet. Mär även direkt vid startmotorn, du kan  strömförluster i kablar och kopplingar på vägen fram till startmotorn.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Hur lågt får spänningen sjunka när man kör med startmotorn?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Ett bra batteri ger ju 12V, så där någonstanns bör ju voltantalet ligga.

På din text så tycks det ju som om startmotorn fungerar bra i början. Då bör det ju ha med batteriet att göra, tycker jag.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

12V i vila är ett nästan urladdat batteri.
 
Mät på motorns poler när du startar.
 
Generellt finns inget fel som gör att en startmotorn blir svagare efter en liten stund. Batteriet är oftast boven när det är detta symtom. Dålig spänning blir inte bättre för startmöjligheterna för motorn heller.
 
Tro inte!
 
Mät!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men spänningen måste väl tillåtas sjunka något när startmotorn går?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Om du har ett bra batteri så ska det nog inte sjunka nämnvärt. Antingen har du kraft i batteriet eller också inte. Ut och Mät! Är det batteriet så borde du ju också märka skillnad i voltantal vid 1:a startförsöket(där startmotorn går bra) och efter en minut(när den känns slöare).


Läs denna tråden: http://www.maringuiden.se/forum/;thread=161326&highlight=startmotor

 

Senast ändrad av Knoparn | 28 maj 2007 | 10:17

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Ett fulladdat batteri håller som vilospänning ca 12,7 Volt
När spänningen i viloläge är 12 Volt är batteriet i stort sett urladdat.
Vilospänning - ett batteri har stått utan att laddas eller laddas ur under ett antal timmar tex över en natt.
 
Spänningen sjunker natuligtvis om batteriet belastas. Om du kör med startmotorn ner mot ca 10 Volt. om batteriet är ok skall ju spänningen stiga igen efter att belastningen kopplats bort.


 
Om du måste köra med startmotorn i en minut är det något fel på motorn, som du bör åtgärda.
 
Tråden kommer mig att tänka på en sann historia ur verkligheten. Att man är fabrikschef på en konservfabrik som ligger på en egen ö, betyder inte med autonmatik att man kan något om båtar.
 
En av ABBA-fabrikens båtar (motorn) gick inte att starta vid ett tillfäller. Skepparn som körde båten talade om för fabrikschefen att motorn inte gick att starta. Jag misstänker att skepparn, som säkert kunde det mesta om motorer, menade att båten skulle bogseras till en motorverkstad för att få felet åtgärdat.
 
Svaret från fabrikschefen blev; Kan ni inte bogsera igång den (plats för en smileys som inte funkar på den här datorn)
 
tommy 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Ett spänningsfall till c:a 9-10V kan vara helt OK. 20% spänningsfall=40% effektminskning för startmotorn.
 
Allt hänger på batteriet och anslutningar/relä.
 
Har du ett så kraftigt spänningsfall någonstans i kabel eller relä(solenoid) från batteriet  så startmotorn knappt orkar dra kommer det snabbt att bli varmt på det stället. Så ett sätt är att känna var det blir varmt om man inte har möjligheter til att mäta. Detta gäller inte om det är helt avbrott förstås.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Jag mätte över det nu oladdade batteriets poler vilospänningen till 10.5V, och exakt samma spänning vid solenoiden.

När startmotorn gick igång sjönk spänningen över batteriet poler till 5.9V, och vid solenoiden och över startmotorns kontakter till 3.9V.

Alltså försvinner det 2V i kablaget till startmotorn när denna är igång, men när startmotorn inte är igång försvinner ingen spänning i kablaget.

Jag antar att detta talar för dåliga kablar till startmotorn, men jag har gått igenom dem utan några konstigheter.

Vad som dock är konstigt är att jag mäter upp 1.4V över startmotorns kontakter när denna inte är igång, det läcker alltså igenom 1.4V genom solenoiden. Om jag försöker mäta motstånd genom solenoiden går dock ingen ström från multimetern alls igenom.

Ett byte känns lite aktuellt, måste man ha originalsolenoid eller räcker det med ett vanligt relä som tål strömstyrkan?

 

(Jag ska naturligtvis mäta om allt detta när batteriet är laddat.)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Ja du har både spänningsfall och kass batteri vilket du ju visste. Räkna med att kanske byta batteri men det ser du när du laddat upp.
 
2V spänningsfall med dåligt laddat batteri kan bli 3-4V med fullt batteri då strömmen ju ökar med högre spänning men kan fungera ändå. Annars byt reläet (solenoiden). Spelar ingen roll bara strömmen klaras av c:a 100A. Det är nog ganska vanligt med några volts spänningsfall på vägen med de stora strömstyrkorna och de höga kopparpriserna. Man konstruerar så det fungerar, dvs är det billigare att välja tunnare kablar och få mer spänningsfall så gör man startmotorn för lite lägre spänning så funkar det ändå.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...