Gå till innehåll
torsdag 07 november 2024
Peter_21

gösar under 40cm

Rekommendera Poster

hej är ute ofta på en sjö uppe i dalsland och fiskar gös men något retar mig. varje gång jag är ute och fiskar så har vi en myning man kör ut i och varje gång sitter det massa utläningar och fiskar med sina spön och flöten så när man kommer med båten får man köra i kors nästan för att undvika flötena. men det som retar mig är att dom tar upp gösar som är under 40cm.. ja visst man kanske inte har tumstock men man behöver ju inte ta upp gösar som är 30cm.. tycker detta är för jävligt sjön kommer gå åt skogen efter som det är en mycket populär sjö och väldigt mycket folk och att folk inte toloererar att fisken ska vara 40cm.. hur kan jag få stop på detta? som jag vet så finns det ingen som kollar fiske kort.. även fast det är fiske kort i sjön.. har hört att 2 holler på att utbilda sig men jag vill inte att det ska bli stop om 2 år jag vill att det ska bli stop nu.. hur ska jag göra? någon som har ett bra förslag?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du provat att förklara anledningen till att inte plocka upp smågös?

I Hjälmaren är det olagligt att ta gös under 45 cm o i Mälaren under 40 cm...

Vet inte hur det är i Dalsland men är et olagligt så kan du ju alltid polisanmäla...

Men som sagt, prova att säga till, de kanske inte vet vad som gäller!

Lycka till!

MVH

Magnus

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

ne jag tror inte ens dom vet vad dett fiske kort är. tror du att polisen gör så mycket åt sånna saker? står även att du max får använda 2 handredskap per fiske tillfälle dom har väll 4..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Polisen har tyvärr inte mkt att säga till om... om dom inte fått i uppdrag av/blivit ombedda av FVO:t att kolla upp. Tyvärr.

Flötmetar dom....? Då gör dom det säkert med levande bete och DÅ kan du ju alltid anmäla dom för brott mot djurskyddslagen ;)

Alternativt strunta i att köra slalom mellan flötena ;)

En annan sak är att det är svårt för sportfiskare att fiska ut en sjö, var glad att det inte läggs nät istället. Bättre att ta upp 10 st 35 cm gösar än 1 6-kilos. Vad man nu ska med en gös på 35cm till.....

EDIT: jo förstås, 35cm gösarna är ju bra som gäddbete ;) 

Senast ändrad av KillerBoo | 28 maj 2007 | 19:47

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag skulle inte köra slalom mellan flötena. Kan de inte flytta på flötena så kör över skiten bara.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

jag tror att dom inte bryr sig i vad du säger gös och mört är väl samma sak för dom

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

ja jag har gjort så det sista dragit gasen i bott förbi dom smiley-smile.gif\ brukar inte kolla på dom längere men holler man på så för länge så kommer det väll bli 3 värdskriget vid sjön.. är bara så förbannat trött på folk som inte visar respekt för andra folk men dom ska få känna på detta själva var så säkra. har pratat med lite andra folk som kör i samma sjö och även dom var väldigt iriterade och säger samma som vissa andra här på maringuiden gasen i bott

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Varför inte prata med dom i lugn ton, som vuxna människor, istället? Kanske är så enkelt som att dom inte vet om reglerna och blir tacksamma för att nån informerade dom. Nu tillskrivs dom allt möjligt negativt utan att nån ens pratat med dom.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Fiskare som inte respekterar minimimåtten är inte värda att respektera och det är var mans skyldighet att ta reda på vad som gäller. Förövrigt svårt att se varför någon tar upp gös ens om den är marginellt över 40 cm. Fiskare som fiskar för att fylla frysboxen är bland det värsta jag vet ... 5.gif\ Har haft samma problem i en sjö där jag fiskade gös, men det blev andra bullar sedan tillsynsmännen höll järnkoll på dessa rövargäng.

Kan du inte själv kolla upp med fiskevårdsföreningen om du kan få bli tillsynsman? Då har du möjlighet att påverka. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Peter! Ditt resonemang är så typiskt j-a svenskt...

Har du PRATAT med dem? Ja, de borde känna till reglerna som gäller men hur enkelt är det inte för dig att lite snyggt glida fram o upplysa dem om det??????? Det tar dig mindre tid än att sitta här på forumet o anta en massa saker...

Återkom med hur det gick, skitsnacket kan gott fortsätta OM de skiter i vad du säger...

MVH

Magnus

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

vet folk som har försökt snacka med dom eller jag vet flera men dom låsas att dom inte kan svenska. och folk har pratat med dom på engelska och då står dom som frågetecken. så det är nog ganska meningslöst att gå fram då tror inte folken ljuger jag har pratat med pålitliga personer..

Men där imot tillsyningsman skulle jag lätt kunna bli ska kolla upp det lite bättere bara och då ska dom därifrån..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...