Daniel_B 0 Postad 26 Maj , 2007 Dagen för sjösättning hade äntligen kommit! Precis fått hem min nya stator och likriktare, och fått dit dem på motorn.. som också är ny för i år. Sjösätter båten 1 1/2 månad senare än tänkt och kör undan vagnen. När jag kommer tillbaka ser jag att det är massor med vatten i båten och får panik... Tur att det var långgrunt, så att den inte kunde sjunka helt. Jag inser att jag inte hade skruvat åt bultarna till motorn ordentligt, i alla fall. Lite lättad över att det inte var något värre fixar jag det och pumpar ut det sista vattnet. Tar en lagom fikapaus vid bryggan och för att se om det håller tätt... Det gör det, så jag tar ut båten glad som aldrig förr och kör en sväng med den för att testa motorn. När jag drog på efter en stund på så märkte jag att den bara blev tyngre och tyngre där bak.. Mitt ute på sjön står den nästan i 45 grader. Saktar ner och vänder mig om och ser vatten 2 decimeter över golvet där bak. Vänder om mot hamnen och kör som en galning till land för inte sjunka mitt ute på sjön. Efter att ha tillbringat eftermiddagen med att riva upp golvet som jag precis har lagt nytt och plastat, visar det sig vara ett hål i skrovet mitt under båten. (Troligtvis en gammal lagning från tidigare ägare av båten..) Problemet är att hålet verkar ligga under en av flera balkar som går längs med skrovet. Hur gör man då... Tidigare ägaren har lagat utifrån, men jag har hört att det är bäst att laga inifrån. Sågar man upp balken och tar bort flytskummet som finns där? Eller hur gör man på bästa sätt? Jag gissar ju att det där flytskummet har gjort sitt i alla fall... ska man byta i alla balkar då..? Och vad ska man byta ut det mot i så fall..? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Daniel_B 0 Postad 27 Maj , 2007 Så där nu har jag fått upp båten på land och släpat hem den... var ett 4x8 cm stort hål i kölen..! inte underligt att länspumpen inte hängde med... Var för övrigt den lagning som förre ägaren hade gjort som hade gått upp. Klantskallen hade ju bara spacklat med något och målat över det med färg. Tog till vinkelslipen och kapade upp balken som var över hålet och skar bort flytskummet som var där.. Nu ligger det 5 lager glasfiberväv från ovansidan och sen glasfiberspackel för att fylla ut hålet med och sen 4 lager glasfiberväv på det. Det borde väl hålla...? Imorgon ska jag slipa rent och måla sen är det väl förhoppningsvis en lugnare sjösättning..! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
_Trinity_ 1 Postad 28 Maj , 2007 Håller tummarna för en fortsatt problemfri sommar //Daniel Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser