Gå till innehåll
onsdag 01 januari 2025
Gäst PV-Johnson

AQ130 (B20) stannar efter 1 timme

Rekommendera Poster

Gäst PV-Johnson


Säsongens första tur började fint med sol och motor som gick fint, men efter ca 1 timme stannar motorn. Det börjar med att varvtalet sjunker för att sedan gå upp igen några gånger till sist orkar den inte gå mer. Motorn statar igen efter gnetande på startmotorn och pumpande med gasen, dubbla solexförgasare. Efter 5-10 min samma igen. Blev bogserad in till hamn. I hamnen startar den lätt och går fint både på tomgång och varvar upp fint.

Samma sak hände sista turen i höstas trodde då att det var sopptorsk, men det visade sig att jag hede halv tank kvar. Tempmätaren visar normal temperatur. Dränerade vattenavskiljaren kunde inte se något vatten dock så såg inte bensinen helt klar ut (kanske en synvilla eftersom jag dränerade i en plastmugg).

Om det är en dålig kondensator borde det inte komma tidigare (15-20min)?

Ånglås i bensinslang eller förgaren?

Tändspole överhettad?

Några ideér eller tankar?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Jag har samma motor som du, och hade under flera år problem med överhettade tändspolar, ett flertal olika. Det verkar som det har löst sig och det enda som jag har ändrat är att jag ändrade från liggande till stående tändspole. Fråga mig inte varför eller hur men nu har det inte inträffat dom senaste säsongerna. När det inträffade för mig så stendog motorn och startade inte förrän man bytt tändspole eller kylt den som satt där.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst PV-Johnson

Tack för svaret. Går det med standard biltänspole eller skall det vara med förkopplingsmotsånd eller är det en speciell till marinmotrerna?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hade samma problem på min förra båt b18 motor, det var också tändspolen.. satt inget förkopplingsmotstånd på den.. isf borde du ha en extra kabel från startmotorn som matar 12v vid start.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst plotter

Kolla att ventilationen till tanken funkar.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag och har hafft samma helvete jag med och det var den dära tendspolen det med den blir så het så det går inte att ta i den (B20 volvo vp130A). en bekant har samma helvete med. Själlv satte jag dit ett motstånd före tendspolen och nu stannar den alldrig. Men båt grannen i hamnen jävlas med annat han utan ressultat han har bygt in brytar lös tänning och inte ens det hjälpte !! Han har bytt tendspolar mm. Men va fan orsakar detta fenomen båtarna kan ju inte varit så när de var nya det måsta ha hänt nått på vägen men vad ?

Nu har han börjat misstänka varvräknaren att den orsakar att tendspolen blir överhettad mmmmmmmmm vi får väll se om det är den som är spindeln i nätet !

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst PV-Johnson

Lite uppföljning.

Problemet har kvarstått hele säsongen. 4 turer. När det är varmt ute stannar den efter kortare tid. Har kommit på om man inte startar om direkt utan väntar 5-10 min startar den lätt igen.

Har bytt tändspole och monterat den på skottet för att slippa direkt värme från motorn. Har tömt bensintanken och fyllt på med 98 oktan. Har kontrollert tankventilationen som är OK. Bytte också bensinslangen mellan filter och pump eftersom det såg ut som ett veck på den.

Igår när vi kört i 70min tappade åter ork och varvtalet pendlade mellan ca 2000-3000 rpm, drog av gasen och puttrade in i mindre hamn som turligt låg 100m bort. När vi kom in i hamnen drog jag av gasen helt men tomgången la sig på 2000rpm, efter några gasande gick tomgången ner till normala varv.

Motorn gick fint på tomgång inga missljud. Stoppde motorn lät den vila 5min. Startade igen snällt och vi gick hem i sakta ca 15min nära hemmahamnen drog upp båten i planing utan någon tvekan från motorn.

Väl i hamnen ville inte tomgången sjunka under 2000rpm igen, efter att lagt till och många gasande sjönk tomgången igen.

Motorn går i övrigt bra och utan missljud. Tändningen och brytarspetsarna är rätt ställda. Motorn misständer inte. Det luktar inte bensin i motorrum eller av motoroljan.

Misstänker något problem med förgasaren. Kan det bli ånglås vid körning? Har bara drabbats av det när man gått ner på tomgång eller efter kortare parkering med äldre bilar.

Eller är det isbildning? Borde inte bli en varm sommardag 30grader före midsommar.

Kan det vara en nålventil som hängt sig i stäng läge? Har dubbla solxförgasare.

Någon som har nögon idé? Tacksam för uppslag.

 

 

Senast ändrad av PV-Johnson | 24 september 2007 | 08:39

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hallå....

Du bör nog kolla förgasarna...det är ett typiskt solex problem...dessa börjar bli väldans gamla nu..

 

Lycka till

Affe

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst PV-Johnson

Tack för svaret Affe.

Vad är det i förgasaren som ställer till problemet?

Är det avlagringar som skvalpar runt eller slitna spjällaxlar eller??

Kan du förtydliga ditt svar lite.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Problemet med tändspolar på bl.a. B20 orsakas av de flesta spolar idag är gjorda för att ha lägre spänning under gång och då sitter det ett motstånd på pluskabeln till spolen. för att inte få problem med starten kopplas strömmen förbi motståndet under den tid man kör på startmotorn så gnistan är maximal i startögonblicket. Kopplar du in en sådan spole utan motstånd så brinner den upp efter ett tag.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst PV-Johnson


Den nya tändspolen är modellen utan förkopplingsmotstånd.

Den var lätt ljummen efter en timmes körning, så det är nog inte problemet.

Tack för svaret.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

se den nya solex b-pumptråden

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst PV-Johnson

Tack Nikitalord

Smuts är det inte men kanske slitna backventiler, får kolla det.

Det kan förklara att motorn tappar kraft. Men kan det påverka tomgången.

Dåligt tryck blir mager blandning (typ som vid tjuvluft) blir hög tomgång??

 

Senast ändrad av PV-Johnson | 25 september 2007 | 07:30

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Väcker den här tråden till liv. Jag har precis samma problem fast med en Mercruiser 4,3L

Är problemet löst? Och i så fall hur? Kanska kan jag ha någon nytta av tipsen.

 

Fridens!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...