wahlis 23 Postad 26 Maj , 2007 Undrar vilken storlek som man bör ha på ett startbatteri, när det gäller A/h. Har idag haft ett som är på 75 A/h och ett förbrukningsbatteri på samma storlek. Min motor är en MD17C, kan man välja att ha ett mindre startbatteri eftersom min tanke är att enbart använda detta just som startbatteri och inget annat? Batterierna är separerade med en manuell brytare. /Wahlis Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 487 Postad 26 Maj , 2007 Det finns batterier av olika typer t.ex. startbatterier och (förbrukningsbatterier/fritidsbatteri/marinbatteri som ej är speciellt avsett för start. Du bör ha ett av varje förbrukningsbatteri och startbatteri. Ett startbatteri skall aldrig laddas ur mer än absolut nödvändigt och ett förbrukningsbatteri är inge bra för att starta motorer. Ett startbatteri som inte hålls uppladdat förstörs ganska snart. Förbrukningsbatterier är betydligt mindre känsliga på denna puinkt Kapacitet i Ah är egentligen bara intressant för förbrukningsbatterier. För startbatterier brukar man istället ange förmågan att leverera hög ström under kort tid vilket förbrukningsbatterier är ganska dåliga på. Jag har t.ex. ett Tudor startbatteri där kapaciteten i Ah inte ens finns angiven. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Yadis 1 Postad 26 Maj , 2007 Så mitt marinbatteri( http://www.bannerbatterien.com/eng/bb1/bb11/bb1106/index.asp ), som mest används till start av motorn är egentligen gjort för förbrukning? Vad händer när man använder ett förbrukningsbatteri som startbatteri? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 487 Postad 27 Maj , 2007 Jo, du har ett förbrukningsbatteri och om sanningen skall fram så har jag inget startbatteri heller utan 2 st 80 Ah Gelbatterier som jag startar min V6 Merc med. Det funkar, men är inte optimalt. Wahlis har en Diesel som rimligen har betydligt större krav på startström. Till en sådan skulle jag inte rekommendera att använda ett fritidsbatteri för start. Som jag nämnde så har jag ett riktigt startbatteri (Tudor Gel spiralcell) i garaget. Jag kanske byter ut ett av förbrukningsbatterierna till detta i år. Starten har inte funkat helt klockrent, Någon gång ibland så går startmotorn inte i grep på svänghjulet och detta lär bero på för låg spänning fram. Som kuriosum kan jag nämna att billjudfreakarna byter ut det vanliga startbatteriet och monterar in spiralcells startbatterier. Spiralcellsbatterierna har lägre inre resistansen och ger bättre drivning till basen. Jag gissar att fritidbatterier inte används överhuvudtaget i dessa sammanhang. Om du är nöjd med de startegenskaper du får med ditt batteri så tycker ag att du skall behålla det. Att använda startbatteri som förbrukningsbatteri tycker jag är en sämre lösning. Fotnot: Jag är inte batteriexpert men kunnig på el/ellära i största allmänhet. Senast ändrad av guestsson | 27 maj 2007 | 10:26 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
wahlis 23 Postad 27 Maj , 2007 Som sagt min tanke är att använda ett riktigt startbatteri. Har sett att Biltema har en batterityp som kallas för torrladdade, vilket betyder att man måste fylla på vatten emellanåt, är detta ett startbatteri eller ett förbrukningsbatteri? Anledningen till min fråga är att jag hade ett sådant batteri sittande i båten som startbatteri nu. /Wahlis Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 487 Postad 27 Maj , 2007 Torrladdade batterier levereras torra utan svavelsyra och måste därför fyllas på med svavel/batterisyra av rättkoncentration innan de kan användas. Det betyder att batteriet är av öppen typ, men säger egentligen inget om hurvida det är ett start eller förbrukningsbatteri. Om batteriet är torrladdat eller fyllt mes H2SO4 från fabrik betyder heller inget för hur ofta du behöver fylla på vatten. Det beror av andra faktorer som t.ex. om batteriet överladdas. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gunnar_ 5 Postad 27 Maj , 2007 Startmotorn på en MD17C är enligt Volvo på 2 HK, drar 1500 W == 125 Ampere vid 12 volt. Vilket bilbatteri som helst med en CCA (Cold Crank Amperage) överstigande 125 kan altså dra runt starten utan problem, och ALLA startbatterier till bilar har betydligt högre CCA (typiskt 400 eller högre). CCA mäts också vid minus 18 grader, om batteriet är varmare än så har det ohyggligt mer kraft, och det får man väl anta att det är Ett exempel på ett billigt (500 kronor) batteri som klarar uppgiften är: http://www.biltema.se/carparts/carpart_info.asp?iSecId=1192&strCarId=Volvo&iItemId=122624&iRelItemId=130266 Med en såpass liten motor (relativt) så kan de flesta förbruknings/fritids-batterier ge tillräckligt med ström för att även starta motorn. Så, du kan välja det minsta startbatteri till bil du kan hitta, det kommer att mer än väl räcka till (om motorn är någorlunda startvillig). Kort kan man sammanfatta läget såhär: Ett startbatteri duger inte till förbrukning, det slits hårt vid mer än ytlig urladdning. Ett förbrukningsbatteri KAN mycket väl duga till start (också), och slits inte alls så hårt när det urladdas mer än ytligt. En start av motor tar mycket ström, men sker under väldigt kort tid. Startbatterier är designade för det (tunna plattor, stor aktiv yta). Ett startbatteri laddas normalt ur mindre än 1 procent av sin kapacitet vid en kallstart. Förbrukning tar relativt liten ström, men pågår under lång tid. Förbrukningsbatterier är designade för det (tjockare plattor, mindre aktiv yta). Förbrukningsbatterier laddas regelmässigt ur 50 procent eller mer av sin kapacitet. Aktiv yta bestämmer hur mycket energi som kan tas ur batteriet momentant, tjockleken på plattorna avgör livslängden på på batteriet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 487 Postad 27 Maj , 2007 Tack Gunnar, Klargörande, jag har inget mer att tillägga. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Coronet24 0 Postad 28 Maj , 2007 Hej Tyvärr så är det inte så att CCA är vid -18. Det är olika beroende på tillverkaren av batterina. En av dom få som anger vid minus 18 i dag är Optima www.osterblom.nu/coronet Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nfriberg 2 Postad 23 Juni , 2019 Har en Volvo penta aq 211a och använder bara ett batteri, vad bör jag använda för något? 1 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
535GT 36 Postad 23 Juni , 2019 2 hours ago, Nfriberg said: Har en Volvo penta aq 211a och använder bara ett batteri, vad bör jag använda för något? Läs trådens föregående inlägg, så framgår det med all säkerhet. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser