Gå till innehåll
söndag 12 januari 2025
wahlis

Luftning av ett dieselbränslesystem

Rekommendera Poster

Har idag varit ute och fixat med båten. Bytte bland annat förfilter och finfilter i min MD17C-motor. Själva bytena av filter gick väl ok med tanke på att det var första gången, problemet uppstod sedan när jag skulle försöka lufta systemet. Förfiltret fylldes ganska bra av självtrycket i slangen när jag öppnade luftningsskruven, med det lyckades inte fyllas så att det blev luftfritt. När jag efter ett bra tag trixande fått denna del fri från luft återstod det bara att få fram bränsle till finfiltret och detta gick mindre bra.

 

När man tömmer förfiltret tappar man då också det bränsle som står efter förfiltret och fram till pumpen?

 

Jag har pumpat som en tok i eftermiddag men inte lyckats få fram något bränsle till finfiltret, med öppen luftskruv, hur lång tid bör detta ta om filtret är tomt på bränsle?

 

Klarar handpumpen av att suga från förfiltret om det är tomt i slangen mellan dessa båda?

 

Jag upplevde att pumpen gick väldigt lätt, skall det vara så eller är det som med en cykelpump att det bör finnas ett visst motstånd?

 

Vore tackasam för lite hjälp på traven, just nu funkar inte min båt.

 

/Wahlis

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett klassiskt problem, man pumpar och pumpar med den manuella hävarmen men inget händer.

 

Vanligaste orsaken är att motorn har stannat så att kamskivan redan har tryckt mer pumpen i maxläge. Dvs när du trycker på hävarmen så händer inget mer för pumpen är redan i botten. Du säger att pumpen (dvs hävarmen) går väldigt lätt vilket skulle kunna bero på detta.

 

Hur fixa? Tryck till på starten så motorn rör sig några varv. Förhoppningsvis stannar kammen i ett annat läge och det går att pumpa. Kan behöva provas ett par gånger.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej! precis som Anders skriver, låt startmotorn gå nåra varv tills du får motstånd i pumpen. Sedan måste du förmodligen lossa bränslerören till spridarna och pumpa eller köra startmotorn tills diesel kommer fram. Det brukar inte räcka med att lufta bara filtren.

 

/ jens

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Trycker du tillräckligt långt på pumparmen? tydligen inte, men som det skrevs ovan så kan det bli så att kamaxeln stannat just i pumpläget, så dra runt svänghjulet en liten bit så får du bättre pumpverkan.

En annan metod är att lossa tankens luftslang från utgången i skrovsidan,-om den är åtkomlig- och koppla in en luftpump typ luftmadrasspump och sen pumpa några tag så du får lite tryck i tanken, då rinner bränslet fram själv. Det behövs inte många tag för att få fram bränslet sådär.

Alternativ 2 är att montera en LUFTFÄLLA, som tar hand om luften ocg sänder den tillbaks till tanken, och du behöver ALDRIG MER lufta bränslesystemet såvida du inte kör tomt. Inte ens efter filterbyte behöver du lufta, luftfällan släpper bara fram luftfritt bränsle! Monteras mellan finfiltret och insprutningsfiltret.

Lycka till.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jodå visst trycker jag ned pumparmen i botten, har gjort det hundratals gånger idag. Jag har även försökt att flytta svänghjulet men detta upplevde jag inte heller gav något resultat. Misstänker att det bara återstår två alternativ för mig att montera isär pumpen för att så att det inte är något fel på den manuella delen eller att med hjälp av startmotorn försöka pumpa fram bränsle.

 

Om jag provar det andra altertivet först med min stopp utdragen, kommer då ledningarna från pumpen fram till spridarna att tömas på bränsle?

 

/Wahlis

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det kan vara matarpumpen som är sliten så den inte klarar att pumpa luft. Skillnaden i täthet är stor mellan luft och vätska. Om t.ex backventilerna ite stänger riktigt eller det är något litet hål i membranet kan det fungera bra med diesel men dåligt med luft.
 
Tricket med övertryck i tanken är bra.
 
För att lufta spridarna måste du lossa ett halvt varv på varje anslutning uppe på spridarna så luften kan komma ut. När du fått diesel till inspritningspumpen kommer detsnart at spruta ut diesel på trasan du lägger under och över bränslerörens ändar upp vid spridarna. Dra med starten några varv och kolla. Startar motorn stänger du bara av den (det gör den inte normalt). 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Måste tacka för ett antal bra tips i den här tråden som jag skall ge mig på att testa nästa gång jag är vid båten. En fundering dock vad gäller det här med övertryck, jag har dubbla tankar i min båt om jag kan hitta luftslangen till tanken måste jag lossa den till båda tankarna för att det tricket skall lyckas eller räcker det med ena sidan? Jag vill ju inte trycka över bränslet från ena tanken till den andra, men detta kanske är helt omöjligt eller?

 

/Wahlis

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du inte en ventil så du kan stänga förbindelsen emellan?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tyvärr har jag inte hittat någon kran som är synlig, dock kan det ju finnas någon i anslutning till tanken som ligger dold. Om det inte finns går det ändå? En variant borde väl vara att försöka lossa den andra luftslagen och plugga igen den, då borde inte bränslet vilja vandra över till den andra tanken eller?

 

/Wahlis

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förbindelsen mellan tankarna sitter väl i botten/väldigt lågt ?

 

Har du bara hyfsat med bränsle i tankarna så ska det till bra med lufttryck för att flytta nämvärt med bränsle mellan tankarna.

 

Med öppnad bränsle-till-ledning kommer bränslet säkert hellre att vilja ta vägen till filter och pump i stället.

Men om du kan så plugga igen (eller kläm ihop den med exempelvis en svetstång eller en tving) den andra avluftningsslangen, det hjälper till att bygga upp trycket.

 

Sen säger du utdragen stopp, vilket läge är det, stopp eller kör (på min motor är utdragen stopp lika med stop) ?

 

Stoppen stänger av bränsletillförseln till spridarpumpen och ska därför stå i läget kör.

 

Fördelen med att använda tryckluft är att man slipper pumpa, det är bara att lossa bränsleledningens anslutning något varv vid varje anslutning (börja med den närmast tanken, vid 1:a anslutning på motor/filter) tills det kommer bränsle där, skruva åt, sen tar du nästa, och nästa..

 

När du väl fått fram bränslet till spridarpumpens inlopp (hela lågtryckssidan avluftad) så behöver du inte tryckluft längre, matarpumpen är fylld och luftfri så den kommer att göra sitt jobb (om den inte är kass).

 

Lossa röranslutningarna uppe vid spridarna (högtryckssidan, dom som kommer från spridarpumpen) något eller några varv, kör startmotorn med full gas tills bränsle pytsar ut i röranslutningen uppe vid spridarna, skruva åt.

 

Några varv till med startmotorn så hostar den i gång.

 

Jag luftar alla mina gamla dieslar (båtar * 2 / traktor / grävmaskin) på exakt samma sätt, funkar varje gång.

 

Senast ändrad av Gunnar_ | 28 maj 2007 | 07:37

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag köpte två kranar, en slangstump 5 dm och ett T-rör som passade avluftningsslangen från tanken, den som utmynnar i tankens påfyllningsrör.
 
Den ena kranen satte jag så jag kan stänga utloppet för avluftningen.
 
Något närmre tanken skar jag av slangen och monterade T-röret med slangstumpen 5dm. I änden av den slangen satte jag den andra kranen.
 
Med påskruvat tanklock kan man nu blåsa in luft  i tanken med lungorna eller med en luftmadrasspump och behålla trycket och sedan går det lätt att lufta ut dieselsystemet.
 
Nu kan man även lätt fylla tanken från reservdunk utan att hänga på utsidan vilket kan vara värt en del i hög sjö. Med hävertpumpen går det lätt att få dieseln att rinna själv ner i förgreningen på avluftningsslangen. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

glömde..

se till att ha full tank..

ju lägre tankens bränslenivå ligger i förhållande till högsta bränslefilter/slangnivå ju högre (luft)tryck behövs för att trycka upp bränslet.

 

Bra idé med kranarna och t-röret 21.gif\

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ytterliggare bra tips som jag skall ta till mig och se om jag kan applicera på min båt. T-koppling på avluftningen låter ju väldigt smart och enkelt det är ju sådan lösningar man behöver om man får stopp ute på havet och måset till att lufta snabbt och enkelt.

 

/Wahlis

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Just att en äldre motors matarpump ofta har tappat orken gör det nästan omöjligt att pumpa fram luften så att dieseln börjar flöda. Har väl dieseln kommit fram till matarpumpen så blir det annat motstånd i det lilla hatobjektet pumpvingen. Fördelen annars med en membranpump är ju att den normalt ska kunna suga luft till skillnad mot centrifugalpumpar. Men sliten pump klarar inte det så bra vad jag kan se på vårt exemplar, (30 år).
 
Så med lite tryck så rinner dieseln fram och man kan öppna på olika ställen eller kanske att det räcker med ett ställe nära insprutningspumpen och sedan vid spridarna. Har man inte lämnat in spridarna på många år behöver man troligen inte ens öppna vid spridarna då de släpper in luft och sedan diesel om öppningsventilerna är slitna (en fördel i detta läge).
 Att lufta på havet måste vara en mara speciellt om man ligger nära en läkust och inte har annat än motorn att lita på. Gäller att snabbt lufta för att inte bli sjösjuk. Med inblåsningsmetoden kan man klara sig bara genom att blåsa in tryck och dra med startmotorn om man har tur. Bra att testa detta på våren så man vet hur ens installation fungerar i detta fallet.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Jo en varning!
 
Dieseltanken tål nästan inget övertryck!
 
Så det får inte tryckas med kompressor! Det spränger tanken hur lätt som helst om man är oförsiktig (eller gör att den rymmer 50 % mer).
 
Blås eller använd madrasspump! Det behövs så lite övertryck c:a 50-100 milliBAR, det klarar man att blåsa med lungorna. (testa med barometer i plastpåse vad du mäktar)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då kan jag glatt meddela att det där med lite övertryck i tanken gjorde susen, tog bara någon minut så flödade det över fint i finfiltret. Efter det var det bara att vrida om startnyckel.

 

Tog luftmadrasspumpen till hjälp, det blir nog att införskaffa en sådan att förvara i båten, kan varmt rekommendera denna metod till andra som sitter och pumpar för hand.

 

Tack för hjälpen!

 

/Wahlis

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag installerade nya bränsleledingar och filter igår, efter att ha flyttat tanken. Trots att tanken sitter högt tog det lång tid innan filtrena var fyllda. I slutskedet kom jag att tänka på just det som skrivit i denna tråd om att pumpa upp övertryck i tanken.
 
Man kan fåmpnga bra tipps här på MG.
 
tommy 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...