Hank 0 Postad 26 Maj , 2007 Hej! Har precis införskaffat mig en Big Buster med en 60 hp Evinrude-96.När jag stampar plattan i mattan gör den uppskattningsvis dryga 30 knop och varvar ca 5500-5800.Hur mycket ska den varva vid marschfart?Alltså en någorlunda ekonomisk körning.Kan 4500 varv verka vettigt? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bossee 11 Postad 27 Maj , 2007 Ca 4000-4500 varv/min brukar de flesta planande båtar med utombordare gå snålast dvs ha bäst bränsleekonomi (nautisk mil/liter eller Liter/nauitsk mil). Man brukar hamna nånstans ca 20-25 knop då. Viktigt att du använder powertrimen då också så att båten går så lätt som möjligt i vattnet dvs inte står på nosen, inte hasar med aktern - båtbotten skall ligga med lagom anfallsvinkel (några grader) mot vattenytan med så liten våt yta som möjligt. Du märker det i regel om du t ex vid 4500 varv provar att använda trimmen - du kan se när varvet ändras alleftersom du trimmar upp el ner. Ökar varvet går det lättare (du kan då ev dra av en aningens på gasen). /Bo Senast ändrad av bossee | 27 maj 2007 | 13:51 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hank 0 Postad 27 Maj , 2007 Tack så mycket för svaret Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser