Gå till innehåll
fredag 13 december 2024
Diesel_Pelle

Snacka om påslag på Volvo Penta delar

Rekommendera Poster

Jag satt på kul och kolla prisskillnaden på ett par vanliga Duoprop propellrar t ex A9. I Svergige så tar Drevia 8.400 kr för satsen. Beställer man dem från USA så kostar de ca 4.400 kr plus frakt och tull. Har svårt att tro att frakt och tull kostar 4000 kr, om man inte ska ha dem utflygna med DHL till yttersta skärgården en lördagkväll.

 

Snacka om påslag våra Svenska marinhandlare har!

 

Länk till USA åf:

http://www.dougrussell.com/partscatalog/volvo_omc/index.cfm?fuseaction=searchaction&number=854772&brand=volvo&search.x=46&search.y=13

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Detta var nog ett väldigt litet påslag. Om Drevia betalar 4400:- för propparna så tillkommer minst 500 kr i frakt, då är vi uppe i 4900:-, på detta betalar de tull och moms (ca 30%), då är vi uppe i knappt 6400:-, en normal handlare jobbar nog oftast med en sk 50 marginal, då skulle de ha begärt 12800:-!!!! Om nu DREVIA begär 8400:- så är ju faktiskt de ca 4400:- billigare. PS! Jag jobbar inte DREVIA, känner ingen som gör det, handlar inte ens där då jag kör amerikanskt.

 

Per Trönnberg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad Drevia betalar vet jag inte. 4.400 kr är vad en jänkare får betala om de går och beställer dem hos sin handlare. Varför ska det då vara 4000 kr dyrare om jag går till en svensk handlare.

 

Är tullen 30% på proppar, vet du det eller är det bara en gissning.

 

Du kan på kul jämnföra priserna på en ny Volvo Penta motor. I procent så är det ungefär samma påslag. Det blir fem siffror på pengarna som det skiljer.

 

Senast ändrad av Diesel_Pelle | 27 maj 2007 | 08:43

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Momsen är 25%, och tullen blir ungeför 5% alltså 30 %, och det är säkert det... och frakt för 500 sek verkar stämma för just en proppsats...men man betalar ett kilopris på frakten, så det beror på vad du köper och hur skrymmande det är.

Det är BETYDLIGT större skillnad på limpor och knä...10000 tals kronor kan skilja..( beroende på om man har dubbelmontage eller singel)

 

RC

 

Senast ändrad av RCarlsson | 27 maj 2007 | 09:50

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men det jag egentligen vill påvisa är inte kostnaden för att själv ta hem grejorna från USA, utan att sakerna har sitt ursprung hos Volvo Penta (nu tillverkar de inte alla sakerna själva) och hur kan det komma sig att kundpriset över disk kan skilja 4000 kr på en sak som kostar under 10.000 kr.

 

Tillverkningskostnaden är densamma oavsett om det är en ÅF i Sverige, USA eller Australien som ska sälja den. Den kommer från samma fabrik. Så om en ÅF i USA tar 4.400 kr och en i Sverige tar 8.400 kr, så är det inte tull och moms som gör skillnaden. Det är någon i Sverige som tjänar väldigt mycket på delarna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Förstår precis ditt ressonemang.


Gäller ju inte bara båttillbehör utan gäller det mesta.

Letar man lite och inte är rädd att handla från staterna så finns det enorma pengar att spara. Kan tyckas rätt konstigt eftersom det är precis samma saker. En del säger ju att det beror på att dollarn är låg men lär ju knappast vara hela sanningen... Menar är ju inte de svenska återförsäljarna som lägger på sjukligt mycket utan snarare att olika länders återförsäljare har olika inköpspriser. Tänk ett steg bakåt!

 

 

Senast ändrad av BMoon | 27 maj 2007 | 11:49

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har haft möjligheten att bo några år i USA samt även under den tiden haft förmånen att studera småföretagsekonomi där. Några år visserligen men den generella marginalprocenten som vi lärde oss då låg runt ca 40% (det blir ändå mer pengar över för handlaren där då arb. giv avgifter, företagskatter, hyror etc är lägre än i Sverige) Med andra ord: handlaren i USA tjänar mer pengar på att sälja delar än vad handlaren i Sverige gör. Här i Sverige är det tillverkaren, generalagenten samt staten som tjänar mer och gör våra varor dyrare.

 

Per Trönnberg

 

När det gällde DREVIA trodde jag att dom paralellimporterade sina varor, men efter att sett deras hemsida så inser jag att så inte är fallet, då haltar mitt tidigare räkneexempel kraftigt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det första som styr en produkts pris är ju vart den produceras. Många tillverkare har fabriker i olika delar av världen för att komma en viss marknad så nära som möjligt. Jag är rätt säker på att återförsäljare/genralagenter i USA och Sverige handlar från olika tillverkningsländer. I och med att de handlar från olika länder så kommer också pris till kund att skilja en hel del.

 

Det finns till ju en anledning till varför Volvo Lastvagnar har fabriker i länder som Kina. Genom att tillverka produkten så kan man sälja den till ett lägre pris som den marknaden kräver, men att ta hem dessa bilar till Sverige skulle säkert inte löna sig så vidare värst bra med tanke på alla omkostnader som skulle tillkomma.

 

Det finns säkert fler förklaringar men detta är en faktor till prisskillnader på reservdelar.

 

/Wahlis

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Det är så små volymer vi talar om på marindelar, så jag tror inte att de tillverkas på olika ställen i världen. Fraktkostnaden för delarna är mycket liten när man skickar dem med båt och skeppar fulla kontainers.

Och säg att de tillverkas i olika fabriker, så kan de omöjligt skilja så mycket i pris på denna typ av produkter som till stora delar bearbetas i maskiner.

Om man tittar på kostnaden som en privatperson får ge för att skicka en sats propellrar från staterna till Sverige, så ligger den gissningsvis på 500 - 1000 kr och då går det med flyg. Om man lastar en sjökontainer full med delar och skickar den med båt, så är det mindre än 50 kr som utgör kostnaden i frakten för en sats. Frågan är om det ens är 10 kr.

 

 

 

Senast ändrad av Diesel_Pelle | 28 maj 2007 | 22:33

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...