Gå till innehåll
tisdag 28 januari 2025
Nozer

Hastighet på min båt, mer eller \"normalt\" ?

Rekommendera Poster

Har en 16fots liten sportbåt av märket Ockelbo.

Motorn som sitter på är en gammal klenod. En Mercury av 70tals modell, heter Mercury 500.
Den ska vara på 50hk, men den tidens motorer mättes tydligen annorlunda mot vad man gör idag, så den ska vara på 43hk om jag fattat det rätt.

Nåväl. Båten med 1-2pers i gör ca 25knop som max.
Undrar om det är en normal hastighet för en sådan båt?
Är ändå förhållandevis stor. O därav väger den nog en del.

Propellern son sitter på nu har jag ingen koll på gällande stigning etc, men den varvar som den ska (vad min erfarnehet anbelangar iaf) o går inte upp för högt eller för lågt. Har provat att ändra vinkel på riggen utan ngra direkta resultat. Endast planingen som ändras, men inte farten.

Dock sitter det en 2bladig propeller på den.

Så, vad anser o tror ni. Ska denna båt röra sig snabbare än 25knop, eller är det ungefär vad den borde göra pga utformning etc? 
Kan en annan propeller göra hastigheten bättre?
Har inget direkt behov av att ändra hatsigheten kan tilläggas, mest nyfiken =) 

post-14544-1394235074,649_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej. Börjar med att undra om det verkligen är en 16-fotare du har... den påminner lite om Ockeblo T14 eller något liknande...men vad vet jag!

Jag hade förut en Ockelbo T16 från 1979 med en Johnson 75hk från 1984. Den gick runt 30. Bifogar bild

post-16855-1394235074,8162_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Olika propellrar kan förändra hastigheten lite grann men det gör inte så stor skillnad, jag skulle vara ganska nöjd med den hastigheten du har.

Kikade lite på Ockelboklubbens hemsida http://www.ockelboklubben.com/ men hade svårt att jämföra bilderna med din. Kolla där om du är intresserad av Ockelbos båtmodeller

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Sorry för alla inlägg men jag grottade lite på Ockelboklubbens hesida igen och hittade en bild på en båt som var rätt lik din Ockelbo T15 Riviera

Sen har ju du en annorlunda ruta men de byts ju ut ibland!

Bifogar en bild på en sådan.

Senast ändrad av Ebzet | 26 maj 2007 | 19:06

post-16855-1394235074,8739_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ebzet: Ser ut o kunna vara en sån, rätt kul då jag ej vetat namnet på den innan =)

När ja köpte den sa säljaren den va 16fot, men det kan vara 15 med.
Är iaf större än en T14.

/Tobbe 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En fot hit eller dit gör ju ingen större skillnad..!

Min T16 jag hade förut var min första båt och den hade jag i 8 år och har fått rätt mycket tips genom ovan nämnda sida så den kan jag rekommendera. Ganska kul att veta lite kuriosa om sin båt, framför allt eftersom dessa ändå väcker en del intresse ute till sjöss och i hamn, kultbåt som det är!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tycker hastigheten låter fullt normal. Många äldre sportbåtar har dessutom ganska platt botten vilket begränsar toppfarten till 25-30 knop. Om man hänger på en större motor brukar det bara sluta med att båten överplanar och blir instabil.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej!

Vår förra båt bar en Ockelbo B16. Det ser ut att vara samma skrovform (dock är B16 en styrpulpet). Med en Yamaha 50 hp fyrtakt så gjorde den cirka 30 knop.

Några fler kilo i din båt och några hästar färre så låter 25 knop alltså helt rimligt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...