Gå till innehåll
torsdag 28 november 2024
davnie

Kan man uppgradera en 40hk till 50hk ?

Rekommendera Poster

 

Jag har en 40hk Mercury, 4 takts, 1998. Kan man uppgradera denna till en 50hk utan att det tar skada!? Min 40hk är ju påfallande lik en motsvarande 50hk motor rent visuellt (se bild).

Kan man, hur gör man, vem kan göra detta och vad kostar sånt?

Tack på förhand för alla svar och synpunkter?

/ David, Halmstad

 

Senast ändrad av davnie | 26 maj 2007 | 12:09

post-19691-1394235074,4592_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Mercurys lite äldre 4-taktare:

 

30 och 40 hk 4-takt är samma motorer i grunden.

50 och 60 hk 4-takt är samma motorer i grunden.

Finns även 40-45-50 hk 4-takt av äldre årsmodel (ca 1995-1996-1997 och däromkring) som har samma motorblock, 935 kubik cm, 4-cyl, som troligen är det du har.

 

Det som skiljer kan vara förgasarna m m. Kollar man i Service manualen på den som du troligen har så har 40 och 50 hk olika tändinställning och olika förgasare:

 

Ignition Timing:

 

40/45 HP

Fully Retarded: 5° B.T.D.C

Fully Advanced (2500-3000 rpm): 25° B.T.D.C

 

50 HP

Fully Retarded: 5° B.T.D.C

Fully Advanced (2500-3000 rpm): 35° B.T.D.C

 

Carburators, Main Jet Size:

 

40/45 hp:

Carburetors 1 and 2 #104

Carburetors 3 and 4 #103

 

50 hp: #112

 

På nyare Mercury 4-takt med EFI finns det

40-50-60 hk EFI som har samma motorblock etc.

De nyaste Mercury EFI som säljs idag är 50-60 samma motorblock och är 4-cyl medan 40 hk EFI är 3-cylindrig.

Det som skiljer mellan liknande motorer här är troligen elektroniken som stryper antalet hk.

 

Har kollat lite i servicemanualerna till ovanstående motorer

och det som verkar skilja vad gäller din 40 hk jämfört med

50 hk så är det:

 

40 hk: Cyl volym på 747 kubik cm och den är 3-cylindrig.

50 hk: Cyl volym på 996 kubik cm och den är 4-cylindrig.

 

40-45-50 hk (troligen den serien du har): Cyl volym på 935 kubik cm och den är 4-cyl. I ditt fall går det kanske att uppgradera till 50 hk.

Kan skicka dig servicemanualen så kan du kolla själv.

Hör av dig i så fall.

 

Billigast blir i regel att sälja befintlig motor och köpa den man vill ha istället, ny el beg.

 

/Bo

 

Senast ändrad av bossee | 26 maj 2007 | 13:20

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På nyare Mercury 4-takt med EFI finns det

40-50-60 hk EFI som har samma motorblock etc.

De nyaste Mercury EFI som säljs idag är 50-60 samma motorblock och är 4-cyl medan 40 hk EFI är 3-cylindrig.

Det som skiljer mellan liknande motorer här är troligen elektroniken som stryper antalet hk.

 

Är det CDI-boxen du pratar om då?Kostnad?

Har en EFI 50hk 04 som gärna fått vara 60hksmiley-wink.gif\

Har en kompis som köpte en ny 50hk,handlaren hade då sagt att den gick att uppgradera(efter garantitiden.....13.gif\)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

sälj din o köp en 50hk :P

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Hej.

 

Det är nog inte så enkelt bara för att blocket är lika.

Blocket är ju bara en del i det hela.

Och sen vet man ju hur bra trimmade motorer brukar gå.

 

Det är nog inga som helst problem att sälja din motor.

Och det är förmodlingen inge svårare att få tag på en ny.

Och den passar i samma hål på akterspegeln så det är gjort på ett kick att byta.

 

//Fredrik

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du har säkert rätt,men vill iaf kolla upp om det går att chippa motorn för en överkomlig peng.

Annars får den nuvarande duga,men mycket vill ha mersmiley-wink.gif\

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

din motor kostar ju mer än allt ja äger tillsammans kan bara drömma om en så ny motor.. min är från -71

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

?Jo min motor är dyr och den får jag nog ha kvar de närmaste 5-10åren,men nu va min fråga om det fanns ett sätt att plocka ur 10hk MER ur den utan att äventyra vare sig motor eller/och ekonomi.

Som det känns med full last så hade det inte varit helt fel med 10hk till.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

tyvärr så är det nog svårt att plocka ut 10 hk till utan att det skulle kosta många tusen för vore det väldigt lätt så skulle nog dom flesta göra så  mvh speedboat( 58 knops baja)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

finns de inte en stor risk att hela motorn lägger av om ni ska trimma eller va de e man gör?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo du har nog rätt.

O samtidigt verkar det hemskt svårt att få reda på vad skillnaden på 50&60hk ligger,men jag söker vidare..............

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...