Brigrib 0 Postad 26 Maj , 2007 I och med att ett av flera batterier är slut, så har jag fått rådet att byta samtliga batterier (de är 4-6år) pga att det är inte bra att kombinera nya och gamla batterier. Har idag haft 2*110 amp. batterier samt ytterligare 1 65 amp. Priserna skiljer och kvaliten och varianterna varierar tydligen oxå. Mottager tacksamt tips och råd ang. batteriköp. Erfarenheter av ex. billigare batterier ifrån Biltema. Tackar på förhand. H Michael Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
RDauksz 0 Postad 28 Maj , 2007 Mitt råd är att installera ett bra AGM startbatteri per motor och en AGM förbrukarbank med skiljerelä. AGM batterier är underhållsfria och tål båtmiljön bättre än vanliga våta batterier. med skiljerelä använder du inte dina startbatterier till förbrukning utan bara start och sedan laddas dom fulla direkt och då håller dom avsevärt längre. Använder du batterier som tål djupurladdning bärttre till förbrukarbanken håller även dessa längre. Sedan är det beroende av hur mycket du tycker det är värt, ett dyrt batteri är mer än dubbelt så bra som ett för halva priset. Billiga (biltema/OK) Marin/Fritid kostar ca600-700:-/st bra AGM Marin/Fritid 1800-2600:-/st Kolla på batterilagret dom har mycket info på sin hemsida Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Coronet24 0 Postad 28 Maj , 2007 Hej Jag skulle ta 2 st Varta 95 amp AGM på förbrukar sidan och ett Optima på start sidan, då får du många års problemfritt batteri ägande. Mvh Micke www.osterblom.nu/coronet Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Carl_Axel 4 Postad 28 Maj , 2007 Exakt samma sak hände mig. Körde till batterifirman jag alltid litar på. Fick samma råd som Du - byta alla, annars kommer de gamla att äta upp de nya. Hiskeligt pris för nya ordentliga batterier varefter han viskade - kör till bilskroten och köp ett begagnat batteri så kör Du minst en sommar till. Då finns det inget nytt batteri som blir uppätet av de gamla. Körde dock till Biltema och köpte två nya - för 350 kr styck. Men tipset med bilskroten var onekligen inte dumt. Carl-Axel Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
arosa 1 Postad 28 Maj , 2007 Hej... en sak att kolla upp om man tycker att batterierna får kort livslängd är att generatorn ska lämmna 14 till 14.2 volt vid marschfart... annars blir de aldrig fulladdade och tappar i kapacitet med tiden... Jag har förbrukat 3st batt på de sista 5 åren, har bara ett i båten och som tur är vevstart på motorn, har kollat att det laddar och det gjorde den, men generatorn slutade ladda vid 13.4-13.5 volt..... Kjell Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser