hansfrohm 0 Postad 25 Maj , 2007 Hej! ska byta bälgar på mitt 290 drev.det ser inte så invecklat ut men vill gärna ha lite hjälp på vägen.Så att det blir itu plockat i rätt ordning så att säga och blir då smidigt att montera igen förhoppningsvis. Mvh Frohm Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
arkengoran 1 Postad 26 Maj , 2007 Hej. Sök på forumet med olika sökord så hittar du bra beskrivningar eller hänvisningar till sådana. Jag har sett mängder av sådana frågor och svar på detta forum.Båttidningar som Praktiskt Båtägande har nyligen haft beskrivningar på demontering och montering av drev.Samtliga Volvodrev har ganska lika monteringar.Jag har tagit bort och återmonterat ett par drev i vår och det är inte så svårt om man tänker rätt.Knepigast är avgasbälgen vid återmonteringen men med drevet i rätt läge går det bra. Tänk på att inte lossa båda skruvarna på låsbrickan som håller växelvajern,lossa en och vik upp spärren.Bälgarna skall givetvis skruvas fast i skölden först. Se till att Du fäster bälgarna rätt,det står upp på drivknutsbälgen och sätt slangklämmorna så att Du kommer åt att dra till skruvarna och att skruvarna inte skaver mot intilliggande delar vid vridning av drevet.Viktigt också att bälgarnas invändiga kant hamnar i spåret på halsarna för bälgarna. Lycka till. Göran. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Honda 0 Postad 27 Maj , 2007 Hej! Tips: Köp senaste numret av Praktiskt Båtägande Där får du lite hjälp (med bilder) LIH Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Cejie 1 Postad 27 Maj , 2007 Som Honda säger här ovan så tar de upp återmonteringen av drevet i senaste numret av Praktiskt Båtägande. Nedmonteringen tog de upp i höstas. Jag tror det var i Septembernumret, ev oktober. Väldigt bra beskrivningar, med foton. Äldre nummer bör gå att beställa från dem, eller låna på närmsta bibliotek Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
hansfrohm 0 Postad 2 Juni , 2007 Tack för alla goda råd. jag har nu bytt bälgar och allt gick bra. det ända problemet var kylvattenslangen som trilskades.när jag monterat knutbälgen och avgasbälgen var det bara kylslangan kvar att koppla som då sitter mellan dom två bälgarna.där man inte får in ett finger änns.så att det var bara att släppa på allt och skruva bort anslutningen till kylningen och sätta fast slangen på den och sedan skruva fast anslutningen i drevet.annars vad det inga problem. Mvh Hans E Frohm Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser