Gå till innehåll
torsdag 07 november 2024
hansfrohm

bälgbyte 290 drev

Rekommendera Poster

Hej! ska byta bälgar på mitt 290 drev.det ser inte så invecklat ut men vill gärna ha lite hjälp på vägen.Så att det blir itu plockat i rätt ordning så att säga och blir då smidigt att montera igen förhoppningsvis.

Mvh Frohm

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej. Sök på forumet med olika sökord så hittar du bra beskrivningar eller hänvisningar till sådana. Jag har sett mängder av sådana frågor och svar på detta forum.Båttidningar som Praktiskt Båtägande har nyligen haft beskrivningar på demontering och montering av drev.Samtliga Volvodrev har ganska lika monteringar.Jag har tagit bort och återmonterat ett par drev i vår och det är inte så svårt om man tänker rätt.Knepigast är avgasbälgen vid återmonteringen men med drevet i rätt läge går det bra. Tänk på att inte lossa båda skruvarna på låsbrickan som håller växelvajern,lossa en och vik upp spärren.Bälgarna skall givetvis skruvas fast i skölden först.

Se till att Du fäster bälgarna rätt,det står upp på drivknutsbälgen och sätt slangklämmorna så att Du kommer åt att dra till skruvarna och att skruvarna inte skaver mot intilliggande delar vid vridning av drevet.Viktigt också att bälgarnas invändiga kant hamnar i spåret på halsarna för bälgarna. Lycka till. Göran.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej!

Tips: Köp senaste numret av Praktiskt Båtägande

Där får du lite hjälp (med bilder)

LIH

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Som Honda säger här ovan så tar de upp återmonteringen av drevet i senaste numret av Praktiskt Båtägande. Nedmonteringen tog de upp i höstas. Jag tror det var i Septembernumret, ev oktober. Väldigt bra beskrivningar, med foton. Äldre nummer bör gå att beställa från dem, eller låna på närmsta bibliotek

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för alla goda råd. jag har nu bytt bälgar och allt gick bra. det ända problemet var kylvattenslangen som trilskades.när jag monterat knutbälgen och avgasbälgen var det bara kylslangan kvar att koppla som då sitter mellan dom två bälgarna.där man inte får in ett finger änns.så att det var bara att släppa på allt och skruva bort anslutningen till kylningen och sätta fast slangen på den och sedan skruva fast anslutningen i drevet.annars vad det inga problem.

Mvh Hans E Frohm

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...