steabe 0 Postad 25 Maj , 2007 När jag startar kall motor krävs högt varv på motorn (runt 2000varv). Det krävs flera minuter med högt motorvarv innan jag kan släppa på gasen till normal tomgångvarv (ca 800varv på min VP140A). Är det helt normalt? I mina ögon borde det normala ev en kort stund på högt varv, sedan direkt ner på 800varv. Det är omöjligt. Då bara dör motorn. Motorn är från 1978. I övrigt går den mkt bra. Den större? renovering som gjorts är att avgaslimpan byttes 2003. Kommentar någon?? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
stenpa 0 Postad 27 Maj , 2007 måste varmköra min också, beror nog på att det inte finns choke Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
JanOlov 1 Postad 28 Maj , 2007 Hej Detta är ett vanligt problem på VP som delvis beror på att inte motorn har choke. När jag bytte topp på min 151C (beggad 531 biltopp) lämnade jag in den till en kille som fräste ventilsäten och manuellt slipade insugen och kontrollerade luftflödet. Han påstod att maskinbearbetningen aldrig blir perfekt och lite handarbete gör stor skillnad. På min måste det gjort susen för när den är kall pumpar jag några ggr på gasen, startar på ca 1500 varv och går ned efter kanske någon halvminut till 600-700 varv. Då växlar den ljudlöst och jag kan smyga ut ur hamnen väldigt tyst och lungt. Bättre luftflöde ger antagligen lägre kondensation av bränslet i insuget och den blir inte lika känslig speciellt när den är kall. /Jan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser