Gå till innehåll
söndag 22 september 2024
rackabajsare

Dålig fartökning 40-50hk

Rekommendera Poster

Har nyligen bytt ut min tohatsu 40hk mot en dito 50hk på min HR 465:a och båten ökade bara 2 knop från 26 till 28 knop, är inte det märkligt med tanke på att effektökningen som förvisso inte står relation till hastighetsökningen ändå år 25%.

 

Motorn är precis inkörd, kan det vara så att den ger mer effekt efter ett tag?  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du kan ju ha en propeller som ej är optimal.

 

Motorn kommer nog att gå lite bättre när den körts lite mer.

 

Kolla vad motorn får varva på fullgas enl specifikationerna.

Kör ensam med normal last och kör på fullas - vad står det på varvräknaren?

Du bör ligga på el strax under max rekommenderat varvtal på fullgas.

Om inte får du byta propeller om du vill ha högre el lägre varv.

 

Nån knop till brukar man få om man hissar motorn 1-2 pinnhål.

 

Det finns lite här och där att justera som ger knop här än där.

 

/Bo

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag såg nu i manualen att man ska ha olja i bensinen under dom första 10 timmarna vilket jag hoppas verkstan har fixat, och då kanske den låga farten kan bero på soppans lägre energinnehåll, eller?

 

Den ska ju göra cirka 32 knop med 50 hästar. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Kan det vara värt att öka stigningen på proppen om min båt väger 350 kilo, motorn är på 50 hk och toppfarten bara är 28 knop?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad varvar motorn på fullgas då?

 

/Bo

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Kolla upp följande:

1: Motorn ska vara hissad på ett sådant sätt att kavitationsplattan ska ligga exakt längs med båtens bottenskrov. Inte under...inte över. Lägg en rak bräda eller en spikrak pinne för att kolla upp detta. Det går visserligen att hissa upp motorn ett pinnhål ytterligare så att kavitationsplattan ligger någon cm ovanför bottenskrovet, men då kan du få problem med att motorn suger luft vid lurvtagningar. Det är därför inte att rekommendera som första åtgärd.

 

2: Om motorn ska varva 5600 rpm så ska varvmätaren visa 5500-5600 rpm då du kör i maxfart med t.ex. 2 personer. (Under förutsättning att max rekommenderade varvtal är just 5600 rpm alltså.) Om varvmätaren har högre varvtal än rekommenderade 5600 rpm så finns det risk för motorskador eller att du förkortar livslängden på den! Om varvmätaren visar 5500-5600 rpm så ligger du perfekt. Om den visar mindre än 5500 rpm (eller i varje fall mycket mindre) så har du fel propeller. Dvs. om hissningen och allt annat är så som det ska.

 

3: Motorn behöver en inkörningsperiod på 10 timmar. Under dessa 10 timmar ska den köras på olika varvtal och i olika tidslängder. Detta står i instruktionsboken och bör följas pedantiskt noga enligt min mening! Under dessa 10 timmar så ska du också blanda in 2 % motorolja direkt in i bränsletanken och detta är mycket viktigt för motorns inkörning och hållbarhet på sikt! Efter ca. 20 timmar har din motor fått uppnått max effekt. Ett tips är att du efter ca. 15 timmar plockar ut tändstiften och kollar upp att de inte är alltför sotiga. De slits lite extra mycket under inkörningsperioden. Gör rent eller byt till nya.

 

Och jo....HR 465 i kombination med Tohatsu 50 hk ska toppa runt 30-33 knop med två personers belastning. Men detta förusätter alltså att du har rätt hissning, rätt propeller som ger max tillåtna rpm, att motorn är som den ska (vilket den med all säkerhet också är) och inte minst att du tiltar ut motorn maximalt med tumknappen under max fart. Skillnaden mellan att tilta ut på ett ulitmat sett och att inte tilta ut alls gör flera knop och en rätt stor skillnad i plånboken då bensinen ska betalas!

 

 

 

 

Hälsningar:

Roddarn

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Roddarn, du skriver att kavitationsplattan skall ligga jämt med båten skrov Motorn ska vara hissad på ett sådant sätt att kavitationsplattan ska ligga exakt längs med båtens bottenskrov

När man har powertrim, skall man kolla då när motorn  är helt nerfällt, man ser det t.ex. bra när båten står på trailern, eller?

Hälsningar

Grönling

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Motorn har puttrat dom två första timmarna sedan har jag varit mindre noga då jag hört att det inte spelar så stor roll, jag har fortfarande olja i bränslet vilket borde påverka toppfarten.

 

Kan någon bekräfta eller dementera mina påståenden?

 

Och tack för svaren.   

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man ska vara noggrann med inkörningen, så får man en motor som håller länge.

 

Den extra oljan påverkar toppfarten endast marginellt. Det måste vara något annat som inte stämmer. T.ex. höjdläget, propeller, programvaran i motorn m.m.

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för alla svar, jag ska kolla hissningen på nationaldagen och jag får hoppas att effekten blir bättre efter 20 timmar och med ren bensin i tanken.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...