aadam 0 Postad 25 Maj , 2007 Tjena! på gång med att skaffa en bella 620 dc. Det motoralternativ jag i nuläget är inne på är yamaha 115 hk fyrtakt. Någon som har erfarenhet av denna konstellation och isåfall kan säga mig vad man kan komma upp i för hastigheter, samt om motorn har tillräcklig stake i förhållande till båtens tyngd. Adam Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ljud 9 Postad 25 Maj , 2007 Jag har en Bella 561 ht och jag övervägde en 90 hk till den, men det blev 75 hk och det räcker fint! Med två pers kom vi upp i 32 knop.620 väger ca 250 kg mer, så i mina ögon verkar 115hk som ett bra alt. Har fått för mig att Bellabåtar är lättdrivna. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bossee 11 Postad 25 Maj , 2007 Hej, En jobbarkompis har en Bella 620 DC (2004). Den har Honda BF130 på akterspegeln. Gör runt 35 knop. Var ute och åkte i den för nån vecka sen en fin fredagskväll och den gick mycket stadigt och fint. Den har fina sjöegenskaper och gick som på räls i plattsjö som rådde vid tillfället. Han har SeaStar hydralstyrning och teakdurk plus teak på fördäck och badplatformarna. Ett fint ekipage. Dock kanske 115 hk är lite motorsvagt men funkar nog i och för sig. Skulle tippa du kommer upp i trakterna av 32-33-34 knop på fullgas med 1-2 pers ombord med en optimal propeller. Efter min lilla åktur skulle jag nog säga ett 130-150 är en bra motorstorlek på den båten. Lite lagom krut i maskineriet så att säga. Jag har själv en Yamaha F115 4-takt (2003) fast den sitter på en Yamarin 5820 (53BR). Jag har hyfsad erfarenhet av den motorn och den går fint och tyst men som sagt 115 hk på Bella 620 kanske är lite klent men kommer nog att funka ganska bra. Jag tänker på att man kan efter att tag kanske kommer att tycka att båten kan bli lite trög upp i planing och är man många i båten får motorn jobba hårdare (och låter mer samt drar mer bensin). Skall ni åka mest 1-3 pers lär 115 hk vara OK. Skall ni ofta åka 4-6 så kommer 115 hk troligen att kännas klent. Lämpliga motorer kan vara Honda BF130 el den nyare BF135 alt BF150, Yamaha F150, Mercury Verado 135-150 samt Suzuku DF140 alt DF150. Visst är det ett hopp upp prismässigt från 115 hk till 140-150 hk men en Suzuki DF140 går ju att få tag i splitter ny för ca 101 tusen kr idag och en ny Yamaha F115 kostar nån tusenlapp mer (pris utan montage). /Bo Senast ändrad av bossee | 25 maj 2007 | 22:30 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
aadam 0 Postad 25 Maj , 2007 Tackar för svaren! Vi är en familj på 4 pers och kommer förmodligen även att dra lite vattenskidor och dylikt. Är det då så som du säger att den planar trögt med 115 får man kanske lägga ribban lite högre. kollat veradon 150 hk. Hörde dock lite snack om att den blev väldigt varm på höga varm samt att den vid dessa temperaturer drog nästan lika mycket som en tvåtaktare! Någon som kan bekräfta eller dementera det ryktet? Adam Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bossee 11 Postad 26 Maj , 2007 Hej, Vet ej om Verado 150 har den negativa egenheten. Men jag vet att Verado 135-150 drar väldigt mycket bensin på höga varv (nära fullgas). Det finns det svart på vitt på i tester. På normala varv drar den som alla andra fyrtaktare dvs ganska lite. Om du har lite tight budget försök få den med Suzuki DF140, den är egentligen en upphottad 115 hk motor kan man säga men är ändå bättre drag i den och ger mer ork än 115 hk. Kan maila över ett test som visar tydligt vad skilnaden på en och samma båt blir mellan Suzuki DT115 och DF140 så kan du bedöma själv sen. Har du råd så släng på en 150 hk motor, 4-takt, kvittar mindre vilken - viktigare är att du har serviceverkstad på orten. Yamaha, Suzuki/Johnson, Mercury, Honda - alla har de mycket bra 150 hk 4-takt idag. Kan maila dig ett 150 hk test om du vill. Hör av dig i så fall. /Bo Senast ändrad av bossee | 26 maj 2007 | 11:44 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pebbenp 0 Postad 26 Maj , 2007 Hej, jag har just den kombinationen. Tycker det funkar helt perfekt. Yamaha 115 är perfekt för båten om man inte är mer än 6 personer. Vi var ute 6 personer häromdagen och den går fint, 30 GPS knop i maxfart. När jag är ensam gör den 32 så det är väldigt liten skillnad i toppart, dock är skillnaden i accelerationen påtaglig. Det är ändå inte segt att komma upp i planer med 6 pers. Har inte åkt med fler så jag vågar inte svara på hur det fungerar med fler personer. Skall tilläggas att jag har båttenfärg i sötvatten (gör c:a 34 i saltvatten) när detta mättes och standard propeller. Har precis köpt en stålpropeller men har inte provat den än, hoppas dock att den går en eller två knop snabbare. För mig är 150Hk onödigt om man inte tycker att 32 är för lite, det är fortfarande tillräckligt för att slå av rejält och ändå plana så man kan köra riktigt snålt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pebbenp 0 Postad 26 Maj , 2007 Glömde säga att finns du i närheten av Trestad så är du välkommen för en provtur. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser