Gå till innehåll
onsdag 26 februari 2025
elfanomad

Angående billiga Voltmetrar

Rekommendera Poster

Mycket snygg - börja göra business - Skyllemarks tar 700 spänn för ett enkelt instrument!

/A

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bug & bock.Kanske inte superdelux snygg men lösningen är rätt ok faktiskt. Två batterikällor,kan monteras bort lätt,strömsnål (klassisk LCD),hold funktion,mäter från sin egen förbrukare.

Jag skulle nog kunna spika ihop några sådanahär ifall intresset finns. Pengen kanske skulle landa på 400 typ. Några hundringar billigare med andra ord:-)

Fast som sagt,inte grandiose snygg direkt..hehe.

Det som är nice är att LCD displayen är riktigt bra.

//Elfanomad

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En fråga ang instrumentet. Om man bara ska mäta spänning från en bank, rakt av, behöver man göra något med instrumentet eller är det bara att koppla in på resp pol?

En noggrann mätning av spänningen behöver vill jag ha hela tiden. Krångligt att ta fram den externa multimetern.

/Andreas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Seawolf har rätt. Det finns de varianter från Batteknik som är kalibrerade,ser bra ut och till en vettig peng.

Den som jag fixade ordning kan göras så man kan mäta på endast en bank,nemas problemas (byter ut en switch bara). Sen kalibrerar jag den voltmeter jag ev. skulle kunna börja bygga, t o m kan man kalibrera den själv om man skulle vilja.

Men tänk den som jag firrade är ju portabel ..hehesmiley-cool.gif\

Den display jag använder är superfunirlig,den går att även bygga om så den mäter temperatur,ampere,volt,% m.m.

EN undran,skulle temperatur vara kul att veta?På batterier,motorn..?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Håller inte med om att Båttekniks och Skyllemarks mätare är till en vettig peng - jag tycker de är dyra (men säkert bra)! Som jämförelse köpte jag en digital multimeter på Bryggan för 129 kr inkl lagstadgad moms! Den har massor med funktioner, tom en enkel signalgenerator som man kan kolla IC-kretsar med.

En enkel voltmeter ska inte behöva kosta 550 kr!?

/A

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skall man ha en fast monterad voltmeter i båten så bör den visa spänningen på själva batteripolerna. Detta för att man direkt skall kunna avgöra om det finns batterispänning t.ex. när startmotorn inte vill dra runt motorn och liknande situationer. Detta innebär att voltmetern inte får dra nämvärt med ström, eftersom den inte påverkas av en huvudbrytare. På liknande sätt är det ju laddpänningen på batteripolerna som är intressant, inte spänningen någon annan stans.

De galvaniska skilda spänningsomvandlare som nämnts ovan drar c:a 15mA, medan själva LCD-voltmetern bara drar 1-2 mA. Med den förbrukningen måste man antingen ha hela voltmetersystemet anslutet efter huvudbrytaren eller så får man ansluta mätsladdarna mot batteripolerna medan spänningsomvandlaren ansluts efter huvudbrytaren.

Dessutom skall voltmetern visa spänningen med upplösning på hundradels volt. Det är bara då man kan se de flesta av de intressanta sakerna:

- hur mycket sjunker spänningen då man kör startmotor-ankarspel-bogpropeller? Genom att komma ihåg (skriv upp) hur mycket spänningne sjunker och jämföra senare så ser man om batterierna verkar ha åldrats. (det inre spänningsfallet i batteriet vid större strömuttag ökar på ett åldrat batteri)

- När spänningen börjar gå ner mot 12.1 volt går det fort utför vid fortsatt urladdning. Då duger det inte med ett instrument som bara har upplösning 0.1 volt, efter$som den sista decimalen inte är rätt mer än till ett par siffersteg. Av samma orsak skall man se till att den voltmeter man skaffar är eller kan bli kalibrerad, alltså inställd att visa rätt volt.

www.batteknik.se 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Den voltemer som jag fixat ordning använder sig inte av någon galvansik åtskild dc/dc omvandlare. Hittade en LCD mätare som fixar ordning jordningen själv..fiffigt:)

Absolut,Seawolf har rätt att man måste mäta direkt på batteripolerna och det är exakt vad min är tillverkad att göra. Och voltemern drar inte mer än 1,5 mA.

Intressant med kalibrering tycker jag, för att få exakt exakt exakt värde är svårt eftersom det instrumentet som man kalibrerar med måste vara kalibrerat t ex.

Jag vill ha en voltmeter för att se just hur min laddning ser ut...och få ett hum om hur mycket man har kvar i banken innan det är dags att starta motorn.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...