Gå till innehåll
söndag 12 januari 2025
Rys1

Havsfidra bortskänkes

Rekommendera Poster

Ett renoveringsobjekt bortskänkes med vagga för den som känner för att bevara en klassisk båt.

post-26155-1394235073,5897_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Din fidra är ju en av de tidigaste. Något av en kultbåt. Träöverbygget har fina linjer. Hoppas det finns nån som vill ta över den. Det kan bli en fin båt igen om den kommer i rätta händer.

tommy 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Berätta mer om den! Vad behöver åtgärdas? Finns fler bilder?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har talat med ägaren i telefon av den anledningen att jag samlar uppgifter på de havsfidror och storfidror som finns.

Båten finns i Åkersberga (Nordost om Stockholm). Vad jag förstår är det bara skrovet, det som syns på bilden. Det är ju ingen båt som man får klar till sommaren, men det skulle med en del arbete (och pengar) gå att få en fin liten seglare av den.

Telefonr till ägaren kan du läsa i annonsen på Blocket http://www.blocket.se/vi/11689319.htm?ca=11_s

Om du köper båten - välkommen till klubben

tommy

Senast ändrad av toaen | 28 maj 2007 | 09:41

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Är det inte en Ruffidra, har inte Havsfidrorna valdäck?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du kanske har rätt Peter. Fast jag seglat havsfidra i 10 år och Storfidra sen 2004 har jag inte lärt mig detaljerna runt de tidigaste fidrorna - ännu.

I fisksätravarvets historia http://www.kongstad1.net/paranter/artiklar/varvshistoria/historia.php står det:

Första fidran var sportversionen som var helt öppen och såldes skrovfärdig. Så småningom gick fidran att köpa i fem olika versioner: Sportfidra, Ruffidra, Havs-fidra, Motorfidra och Fiskefidra.

Skrovet som Johan vill skänka bort hör ju till en av de första, så det kanske är en sportfidra. Vilket nr den har kommer jag för ögonblicket inte ihåg. Nr 2 är föresten också till salu.

tommy

Senast ändrad av toaen | 28 maj 2007 | 10:38

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...