Gå till innehåll
onsdag 22 januari 2025
Peid

Yanmar2GM20F-Startproblem

Rekommendera Poster

Hej,

Jag har lite problem med min 2GM20F såtillvida att den är svårstartad vid kall motor. Varm motor - inget problem -hoppar igång direkt. Har kollat bränsletillförseln fram till pumpen inkl luftning - OK.

Den tänder och går halvt om halvt ca 1/2 min med hjälp av startmotorn innan den går igång riktigt. Det ryker också en del från utloppet under startförloppet. Väl igång så fungerar den helt ok.

Funderar på om det är nåt fel på spridaren/-na.

Nån som känner igen problemet?

Tack på förhand för tips!

Peid

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en likadan motor och trycker in friläget samt drar på gas vid start. Den startar bättre och går jämnare när de är kalla. Vrider du upp gasen innan start ?

Annars får du varmköra med startmotorn.

Hade du problemet i höstas också?

Har du haft tanken full i vinter?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej,

Tack för ditt svar. Jag använder alltid frilägesgas vid start. Problemet började redan förra året. Då liksom nu händer det också att wstartmotorn inte orkar dra runt motorn ibland vid kallstart. Trodde först att det var kontaktfel i startsystemet men jag har övergivit den tanken. Möjligen är orsaken att det blir överkompression om det finns tidigare insprutat bränsle som inte förbrännts.

Hur som helst, jag kommer att lyfta ur spridarna för rengöring och kontroll under nästa vecka.Om det inte hjälper lyfter jag av topplocket för kontroll av ventiler och ev vattenläckage.

peid

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har du kollat oljan, hur ser den ut ?

Kan du ha fått lite vatten baklänges

alltså att den trycker in vatten i motorn

istället för att fara ut med avgaserna.

Om man kör länge med startmotorn så hävdar en del

att sjövattnet kan tryckas in i motorn och 

då går det tungt. Det här är bara en fundering

spridarna kan vara rätt spår.

Hittade en bra länk http://yanmarhelp.com/s_wtrine.htm

Senast ändrad av schvidja | 25 maj 2007 | 14:48

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej,

Är du övertygad om att det inte är startmotorn som krånglar ?

Har en precis likadan motor. För två säsonger sedan hade jag ett liknande problem som du beskriver. Startmotorn var seg. Fick hjälpa till länge, länge innan motorn gick igång, vilket den gjorde i ett moln av svart rök. Varm motor var inga problem.

Jag testade det mesta vad gäller bränsle och elsystem. Plötsligt en dag lade startmotorn av. Då jag öppnade den hade den brunnit upp helt och hållet. Jag införskaffade en ny startmotor och sedan den dagen är mina startproblem försvunna. 3 sek med startmotorn och den är igång.

/Simon

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej,

Tack för ditt tips om startmotorn. Det verkar som om även mitt startproblem har med startmotorn alt batteriet att göra. Vid toppladdat batteri hoppar den igång direkt. Jag kommer att demontera startmotorn för att kontrollera att kol och kontakter är ok.

mvh

Peid

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej,

Tack för ditt tips om startmotorn. Det verkar som om även mitt startproblem har med startmotorn alt batteriet att göra. Vid toppladdat batteri hoppar den igång direkt. Jag kommer att demontera startmotorn för att kontrollera att kol och kontakter är ok.

mvh

Peid

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Precis så gjorde min startmotor också. Med toppladdat batteri gick det bättre. Trodde då att det var strömtillförseln det handlade om, men som sagt felet satt i startmotorn.

/Simon

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...