Peid 0 Postad 24 Maj , 2007 Hej, Jag har lite problem med min 2GM20F såtillvida att den är svårstartad vid kall motor. Varm motor - inget problem -hoppar igång direkt. Har kollat bränsletillförseln fram till pumpen inkl luftning - OK. Den tänder och går halvt om halvt ca 1/2 min med hjälp av startmotorn innan den går igång riktigt. Det ryker också en del från utloppet under startförloppet. Väl igång så fungerar den helt ok. Funderar på om det är nåt fel på spridaren/-na. Nån som känner igen problemet? Tack på förhand för tips! Peid Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
schvidja 0 Postad 24 Maj , 2007 Jag har en likadan motor och trycker in friläget samt drar på gas vid start. Den startar bättre och går jämnare när de är kalla. Vrider du upp gasen innan start ? Annars får du varmköra med startmotorn. Hade du problemet i höstas också? Har du haft tanken full i vinter? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peid 0 Postad 25 Maj , 2007 Hej, Tack för ditt svar. Jag använder alltid frilägesgas vid start. Problemet började redan förra året. Då liksom nu händer det också att wstartmotorn inte orkar dra runt motorn ibland vid kallstart. Trodde först att det var kontaktfel i startsystemet men jag har övergivit den tanken. Möjligen är orsaken att det blir överkompression om det finns tidigare insprutat bränsle som inte förbrännts. Hur som helst, jag kommer att lyfta ur spridarna för rengöring och kontroll under nästa vecka.Om det inte hjälper lyfter jag av topplocket för kontroll av ventiler och ev vattenläckage. peid Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
schvidja 0 Postad 25 Maj , 2007 Har du kollat oljan, hur ser den ut ? Kan du ha fått lite vatten baklänges alltså att den trycker in vatten i motorn istället för att fara ut med avgaserna. Om man kör länge med startmotorn så hävdar en del att sjövattnet kan tryckas in i motorn och då går det tungt. Det här är bara en fundering spridarna kan vara rätt spår. Hittade en bra länk http://yanmarhelp.com/s_wtrine.htm Senast ändrad av schvidja | 25 maj 2007 | 14:48 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Simon111 0 Postad 25 Maj , 2007 Hej, Är du övertygad om att det inte är startmotorn som krånglar ? Har en precis likadan motor. För två säsonger sedan hade jag ett liknande problem som du beskriver. Startmotorn var seg. Fick hjälpa till länge, länge innan motorn gick igång, vilket den gjorde i ett moln av svart rök. Varm motor var inga problem. Jag testade det mesta vad gäller bränsle och elsystem. Plötsligt en dag lade startmotorn av. Då jag öppnade den hade den brunnit upp helt och hållet. Jag införskaffade en ny startmotor och sedan den dagen är mina startproblem försvunna. 3 sek med startmotorn och den är igång. /Simon Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peid 0 Postad 9 Juli , 2007 Hej, Tack för ditt tips om startmotorn. Det verkar som om även mitt startproblem har med startmotorn alt batteriet att göra. Vid toppladdat batteri hoppar den igång direkt. Jag kommer att demontera startmotorn för att kontrollera att kol och kontakter är ok. mvh Peid Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peid 0 Postad 9 Juli , 2007 Hej, Tack för ditt tips om startmotorn. Det verkar som om även mitt startproblem har med startmotorn alt batteriet att göra. Vid toppladdat batteri hoppar den igång direkt. Jag kommer att demontera startmotorn för att kontrollera att kol och kontakter är ok. mvh Peid Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Simon111 0 Postad 10 Juli , 2007 Precis så gjorde min startmotor också. Med toppladdat batteri gick det bättre. Trodde då att det var strömtillförseln det handlade om, men som sagt felet satt i startmotorn. /Simon Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser