Gäst Postad 24 Maj , 2007 Ville höra hur de olika åsikterna för och emot är. I bilvärlden sätter jag batteribrytaren alltid på minus, mina egna anledning till detta: 1. slippa oxidproblem som lättare följer plusledare och därmed minska risken för dåligkontakt och smältna brytare. 2. vid ev kontakt haveri eller avbrott i kablar, lösa föremål som kortsluter en brytare mm så är risken för kortslutning helt undanröjd. 3.smålänsk snålhet hälften så mycket kabel går åt och mindre kabel mindre förluster både i plånboken och i strömingen. Dock tror jag ankan hade plus till batteribrytaren och så fick det av lathet bli när elen byttes. Frågan hur gör ni i båtvärlden och varför??? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gunnar_ 5 Postad 24 Maj , 2007 Det finns en standard som säger att man ska ha brytaren på plus.. INTERNATIONAL STANDARD ISO 10133 Small craft — Electrical systems — Extra-low-voltage d.c. installations 6 Battery-disconnect switch 6.1 A battery-disconnect switch shall be installed in the positive conductor from the battery, or group of batteries,connected to the supply system voltage in a readily accessible location, as close as practical to the battery or group of batteries. Hela standarden finns här: http://www.sychut.com/nav/el/ISO10133.pdf Senast ändrad av Gunnar_ | 24 maj 2007 | 19:21 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 24 Maj , 2007 Jo jag vet att man gör så och att plus varianten är bestämd men några fördelar finns tydligen inte mer än att alla vet att så gör man. Ett extra batteri med bara en pluskabel och en brytare på jord spar en hel del risker i ett fordon. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flipper_510_HT 1 Postad 24 Maj , 2007 Jag har brytaren på minus i min båt, och det beror på att det var så när jag köpte båten. Jag kan inte se någon som helst fördel att flytta den till plus, någon annan som kan det? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Coronet24 0 Postad 24 Maj , 2007 Hej Jag har satt min brytare på minus sidan av enkelhet, sen om det följer någon standard eller krav struntar jag i det www.osterblom.nu/coronet Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jimsan 0 Postad 24 Maj , 2007 Problem kan uppstå om man kopplar in en tex en sterio som kräver minnesström. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flipper_510_HT 1 Postad 24 Maj , 2007 Ja, men det är ju oberoende av om man har brytaren på plus eller minus. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BMoon 1 Postad 24 Maj , 2007 Kör min på plusssidan. Mest av den anledning som föregående nämnde att stereo och även klocka uppskattar lite ström. Sen har jag en vana överlag att alltid bryta plus, känns liksom mest rätt på nått vis. Tilläggas kan ju även att det ofta är draget kablage så att plus faller bättre/enklare at bryta.Men du har ju helt rätt vad gäller dina argument för minus. Senast ändrad av BMoon | 24 maj 2007 | 22:21 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 24 Maj , 2007 Mina brytare sitter på plus-sidan. Jag skulle nog göra så även vid nyinstallation. Mest för att den som ska jobba med systemet efter en själv ska slippa överraskningar. Lite nyfiken på det där med oxid? Är det mycket erfarenhet att den sätter sig mest på plus-sidan? Vet någon i så fall varför? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 24 Maj , 2007 kolla dina batteri poler har du någonsin sett en oxiderad minus pol. ang minnes ström mm: teoretiska tanken var en battribrytare att tex bryta bort ett extra batteri dvs ett system som först har det orinarie som alltid ligger inkopplat och sedan ett extra som ligger som en reservbank, dvs den variant man oftas gör på husbilar mm för att alltid ha reservkraft och ändå inte råkar ut för att pga misstag med bortbrutet huvudsystem knäcka dioder mm. min variant har alltid varit på mina egna fordon att vid extrabanken bryta minus. En gång har jag varit med om en batteribrytare som haft oxideringar och vid belastning blivit smältvarm, låt säga att det händer eller bara okontakt med dåligt dragna anslutningr, har man då en plusledande kabel som blir överhettad så lär det bli kabelbrand och full kortslutning, kör man minus varianten så händer inget vid ev kabelbrott eller överhettning. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
RDauksz 0 Postad 25 Maj , 2007 En anledning till att sätta brytaren på minuskabeln är av säkerhetsskäl man kan döda motorn genom att bryta huvdströmmen, sitter den på plus går motorn så länge generatorn laddar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ironique 0 Postad 25 Maj , 2007 Det fina med standarder är att om alla följde den så slapp man uppfinna hjulet varje gång, och när man närmar sig en okänd maskin, vet man redan upplägget. Jag jobbar med automation och för mig är det självklart att bryta plus-sidan. Även våra standarder säger att man SKALL detta, och standarden säger tydligt att det ska inte tolkas som bör. Minus-sidan är ALLTID jordad. Och det är förbjudet att bryta kontakten med jord, vilket man gör om man sätter en brytare på minus-sidan. Om man bryter upp minus-sidan, så blir den flytande. Om den spänningssätts genom en kortslutning, kan det betyda att det inte detekteras av säkringarna så att dessa aldrig löser ut. === Kommentarer på punkterna: 1. Följer oxidation plusledare lättare än minusledare? Låter konstigt. Jag vågar inte säga emot, men det låter konstigt. Vad är det som gör att det oxiderar? Vad har det att göra med åt vilket håll strömmen går? 2. Kan du förklara närmare hur du tänker. Rimligtvis, har du lösa kablar med en viss potential-skillnad, löper du väl risk för kortslutning oavsett om det är plus eller flytande minus. 3. Hur menar du? Kablarna in har samma area som kablarna ut. Längre in i systemet grenar det ut sig i mindre areor över de olika laster man har i systemet, som på andra sidan grenar ihop sig igen med samma area. Hur skulle du få mindre kablage? === Okej. Det finns skillnader i de ekonomiska ramar man har i industrin jämfört med en fritidsbåt. Och man har i vissa fall tekniska skillnader. Det är inte alltid önskvärt med jordad minus eftersom det kan ställa till problem med påväxt. Det skulle vara intressant om du kunde förklara närmare. Man kan ha missat något elementärt som är intressant att lära sig. Ha det! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 25 Maj , 2007 1. Följer oxidation plusledare lättare än minusledare? Låter konstigt. Jag vågar inte säga emot, men det låter konstigt. Vad är det som gör att det oxiderar? Vad har det att göra med åt vilket håll strömmen går? 2. Kan du förklara närmare hur du tänker. Rimligtvis, har du lösa kablar med en viss potential-skillnad, löper du väl risk för kortslutning oavsett om det är plus eller flytande minus. 3. Hur menar du? Kablarna in har samma area som kablarna ut. Längre in i systemet grenar det ut sig i mindre areor över de olika laster man har i systemet, som på andra sidan grenar ihop sig igen med samma area. Hur skulle du få mindre kablage? Först klargörande frågeställningen var teoritiskt betingad för jag ville se de olika argumenten. 2. ideen var att bryta bort extra bateriet på minussidan på ett fordon som är minusjordat slipper då ha extra ledare med plus som kan orsaka kortslutning, en minuskabel från extra bateriet fram till brytaren som är jordad kan inte ge kortslutning vid tex överbelastning, klumpighet att tappa vektyg, klämda kablar vid påkörning mm 3 mindre kablage för att man inte behöver en retur plus från brytaren och på fordon där du kanske har extra utrustning i närheten av extrabateriet då blir det en ny säkringscentral direkt dragen till extra baterieits plus. när minus är bortbrytet har du batteriet som vilande reservkraft och ändå allt övrigt i systemet anslutet. Men visst fordon är jordade inte båtar, båtar har separat minus till förbrukarna så marint sett finns inte något att vinna mer än oxid risken. kom gärna med fler argument tror tråden kan bli både informativ och ge lite nya ideer. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ironique 0 Postad 25 Maj , 2007 Detta muntliga kretsschema måste jag rita upp när jag hittar en stund över för att ha en chans att förstå. :-) Intressanta inputs. /F. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ironique 0 Postad 25 Maj , 2007 Fråga: Kopplar du från huvudbatteriet när du kopplar till extrabatteriet? (Så att du har, så att säga, två parallella batterier, men använder ett i taget. Annars kommer ju extrabatteriet förbruka sin energi till att ladda det tomma batteriet om båda är TILL samtidigt. Svaret är kanske självklart för dig, men jag kör standardupplägget med ett startbatteri förbrukningsbatteribank, så jag ser inte vitsen med det här upplägget överhuvudtaget.) Mvh. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gunnar_ 5 Postad 25 Maj , 2007 Pluspolen oxiderar.. om batteriet är bortkopplat, varför skulle batteriets pluspol då vara extra utsatt för oxidation om man bryter pluskabeln men låter minuskabeln vara obruten, men om man bryter minuspolen och låter pluspolen vara ansluten så oxiderar det på batteriets pluspol ? Fattar inte.. ett i strömkretsen ej inkopplat batteri (plus eller minus bortbrutet från förbrukare eller varför inte extremfallet, varken plus eller minus anslutet någonstans) borde väl vara samma sak ? Som sagt, fattar inte skillnaden Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 25 Maj , 2007 oxidation är inte om strömkällan är bruten. oxidation blir lättre på på pluspolen varför vet jag inte men kolla under huven på vilken gamal bil som helst. Kolla även där du har kabelskor minus kablar felfria plus uppätna. Någon elkemist här på forumet kan nog förklara varför. För att då undvika oxidation i brytare så fanns en tanke på att köra minus istället. En annan tanke som slår mig, plusjorddade bilar rostade rejält men förutom lucas mörkersystem så var alltid kablar relän mm aldrig angripna. varför? ett förtydligande detta med att bryta minus till extra bateriet på fordon är för att bara bryta bort extra banken inte som huvudströmbrytare och göra allt strömlöst. Att ha brytare som gör fordon helt strömlösa har kostat många diodbryggor i generatorer och lampbyten mm. en 24 voltsgenerator ger lätt 40 till 60 volt om någon bryter huvudströmen under gång. Inget ovanligt att klåfingrade slår om brytarna på tex bussar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser