forgus31 139 Postad 24 Maj , 2007 I båten har vi en termos som är flitigt utnyttjad. För en havssegling så brygger vi kaffe då det kan vara svårt i havssjö att balansera tratten. Jag såg en fiffig konstruktion på bryggtratt hos en bekant där den undre delen gíck ner som ett rör ung 7-8 cm och passade precis i termoskannans vertikala öppning. Där satt den stadigt. De trodde de köpt den på Domus men det var en massa år sedan. Nån som vet var kan man hitta ett sådant sällsynt objekt? (Nu har jag en konstruktion där en vanlig Melittatratt är tillslöjdad något för att lättare ansluta till kannan och sitter lite löst med gummisnodd. Den har vält ner på dynan intill köket minst en gång.) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
batrookie 0 Postad 24 Maj , 2007 Här måste ju jag flika in en fråga. Jag har gasolkök och spritkök i min båt. Spritköket inhandlades bara för att få alla dessa byttor som följer med. Men med i denna sats var en liten kaffepanna med ett slags insatsfilter/sil i aluminium. Jag har provat en gång att brygga kaffe direkt i den och då lägga kaffet i denna sil. Men det blir ju inte bra, blir alldeles för svagt. Hur ska man använda den där kaffepannan egentligen? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 24 Maj , 2007 enklast är väl att gå över och koka kaffet, kör ni med finmalet för bryggning kokar man på arabiskt vis upp det några gånger efter 3-4 uppbubblingen så sjunker kaffet till botten och ingen silning behövs. Själv är jag bortskämd och expesso maskinen är för otymplig att ta ner till båten så det får bara bli dagsturer och en liten termos med kört expesso. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 186 Postad 24 Maj , 2007 Om du menar typ en enkel espressobryggare (ex från IKEA) så måste kaffet packas i silen för att det ska bli OK kaffe. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 24 Maj , 2007 har ikea expessomaskiner? kan desa ha någon kvalitee? tror inte det, sen behövs även en bra kvarn och sen stöldrisken för det hela. så det blir inget med det. ang arabvarianten eller här kallas det nog turkiskt kaffe så går går det även bryna till lite socker som variant innan själva kokningen sker för de sockerberoende. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
batrookie 0 Postad 24 Maj , 2007 Det är en ungefär en sån här. Silen passar liksom i öppningen på kaffepannan. För min modell har mindre öppningsdiameter där. Senast ändrad av batrookie | 24 maj 2007 | 12:43 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 24 Maj , 2007 Att hälla det malda kaffet direkt i kastrullen kan vara en bra genväg. När det sjunkit till botten häller man det i termosen där det ytterligare får klarna. Jag tror jag ska köra den varianten istället för att söla med filter. Jag tycker det kan vara gott och tugga nåt kaffekorn med kaffet också. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sm7bpm 0 Postad 29 Maj , 2007 För en månad sedan köpte vi precis en sådan som Du letar efter på EKO, dom finns ju lite varstans i landet. Vi köpte våran i Fjälkinge utanför Kristianstad. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 29 Maj , 2007 Jag ska Googla och se om jag får nåt Eko här i Götet. Den är kalas den tratten. Det var väldigt söligt med kaffesumpen direkt i kasterollen. Men gott var det faktiskt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 2 Juni , 2007 såg exakt samma kaffepanna på eko i värnamo 79:- Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 2 Juni , 2007 Det är inget Eko i Göteborg. I allafall inte än. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sm7bpm 0 Postad 6 Juni , 2007 Om någon vill så kan jag kanske hjälpa till med att köpa några på EKO, om dom finns kvar............... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
skrapan 0 Postad 16 Juli , 2007 Köpte min bryggtratt hos Husvagnssvensson i Kållered. Fungerar alldeles utmärkt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gulan 0 Postad 13 Augusti , 2007 Obs har sådana trattar med jämna mellanrum för en billig penning. Den tillhör Basic sortimentet! Gul Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
PatricS 2 Postad 13 Augusti , 2007 Testade en ny sorts kaffekokare på gasolspisen under sommaren: Det blev mycket gott och uppskattat! - Bialetti Mukka Express är en ny unik cappuccinokokare. Fyll kaffe i den nedre behållaren och häll mjölk i den övre kannan. Mjölken skummas till en utsökt cappuccino samtidigt som kaffet bryggs. Extremt enkel att använda och rengöra. Fungerar på alla värmekällor (ej induktionsspis). Tillverkad i aluminium. Ger 2 koppar. http://shop.culina.se/?artnr=D-374700 eller http://www.bialettishop.com/MukkaMain.htm Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Matrix Postad 14 Augusti , 2007 Denna pressobryggaren finns på Hjertmans till ett pris av 390:- och funkar bra på sjön. Det är den längst till höger på bilden, den finns i flera andra färger också. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Vitulina 0 Postad 10 December , 2007 Hej Jag har letet länge och idag har köpt en sådan bryggtratt som du beskriver för Melitta 104. Tillverkad av Plast Team, se www.plast-team.com , art nr 4120. Kolla deras danska sida. Köpt på COOP Forum i Haninge för 24,90. Ingår i deras plastserie BASIC. Streckkod 5701922412012. Anders Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 186 Postad 10 December , 2007 Eh, nu är det inte en espressomaskin, utan en espressobryggare som det talas om. Stöldrisken är nog som för en vanlig rostfri kastrull gissar jag... http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/80080535 Senast ändrad av Peter_K | 10 december 2007 | 15:50 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser