Gå till innehåll
torsdag 09 januari 2025
Peter_Holm

Köpa träbåt (Solö Ruff)

Rekommendera Poster

Hej.

Efter att ha sålt storbåten finns fortfarande ett sug efter att tillbringa de fina dagarna på sjön men nu i en lite mindre båt. Har alltid gillat Solö Ruff-modellen och har börjat kika lite efter en sådan.

Min tanke är att köpa ett objekt att göra i ordning. Har sett ett par båtar på annons i 20.000 kronorsklassen men blir lite förundrad över prisskillnaden mellan objekt och färdiga båtar. En fin båt verkar hamna någonstans mellan 150-200.000.

 

Är objekten så dåliga som prisskillnaden visar? Vad kan man förvänta sig för arbeten på ett objekt i 20.000 kronorsklassen och vad ska man kika efter när man kontrollerar en Solö Ruff?

 

Jag har inga erfarenheter av träbåtar så om ni är övertydliga i svaren blir det enklare för mig att förstå. Har dock förstått att ett bord inte alltid är något man sätter ner kaffekoppen på :-)

 

Mvh

Peter

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Skillnaden i dessa priser beror nog på att de som kostar 150-200.000 har man lagt ner 100-tals mantimmar (och kanske mycket mer) på att renovera upp och byta ut dåliga delar för att få båten i ett gott skick igen
Dessa timmar vill man ha igen, i form av högre pris på objektet, samt de materialkostnader som man investerat i (såsom t.ex mahognyplankor, oregon pine-ribb till för/akterdäck, litervis med linolja, fernissa os.v. os.v)
Beroende på objekt, så *kanske* du kan hitta ett tillräckligt bra exemplar som är i dugligt bruksskick men sliten (utan att du för den skull kanske behöver byta ut nåt inom en snar framtid) som mer eller mindre bara behöver oljas, fernissas och putsa upp/rengöra till ett hyfsat objekt. I detta fall kan det räcka med några mandagars jobb för att uppnå just detta resultat (Jag skulle dock åka runt och titta på ett flertal objekt och jämföra, dokumentera med bilder, fråga, fråga igen etc - innan du slår till)


Men troligen kommer du med tiden upptäcka bland dessa objekt att det kanske behöver bytas fördäck (oljehärdad masonit som ligger på däcksbalkarna, och därefter ligger det Oregon Pine-ribb samt skarndäck i Mahogny. Denna masonit binder fukt, och har/kommer med tiden ge fuktskador på däck etc som behöver åtgärdas), 40 LPM Oregon Pine ribb kostar färdighyvlad ca 3000kr, mahogny i de dimensioner som kan behövas är dyr, och ibland svår att få tag på...


 

Kanske det behövs ett byta av en del av akterspegeln (oftast under vattenlinjen), samt i värsta fall renovera motorn (B16/B18 utan sötvattenkylning=rostar sönder i avgaslimpan etc. Kan kosta uppåt en 7-8000kr ca)


Men nu vill jag ju inte avskräcka dig, snarare tvärtom, men det är dumt att gå in en sån här affär utan att ha ögonen öppna...
Jag skulle råda dig att kolla runt på Träbåtsakuten, och söka/fråga i dessa forum:
www.trabatsakuten.nu
;-)
Lycka till med träbåtsjakten!
M.v.h /Micke 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för bra svar.

Så du tror att för 20-30.000 kan man få ett objekt som är körbart men givetvis kräver upprustning?

Det är ju så man vill kunna lägga upp projektet. Dvs, använda sommaren till att vara på sjön och sedan kan man övriga årstider rusta vartefter.

Tror inte jag orkar med ett projekt där allt måste utföras omgående nämligen...

 

Mvh

Peter

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är en trevlig båt, men jag har sett några exemplar där hela undervattenskroppen har varit mer eller mindre jord i stället för det ursprungliga trät.

Med mycket jobb kan du få en fin båt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...