Arve28 0 Postad 24 Maj , 2007 Hvis man kjøper en 80km/t trailer og etterhvert ikke ønsker å ha den som 80km/t men bare som båtopptagningsvagn. Kan man da levere inn skiltene og bruke den som 30km/t båtvagn? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BoatBruce 15 Postad 24 Maj , 2007 Ja inga problem. Ta bort Ljusrampen inkl. regskylten. Sätt sedan dit en LGF skylt. Sen är det bara att köra, men bara i 30km/h Men om jag får fråga: Varför ska du göra det????????? H/M Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Knoparn 6 Postad 24 Maj , 2007 Nej, inte som jag tolkar det. Eftersom den har fjädrar så ska den vara registrerad.Eventuellt kanske du kan byta axeln mot en stum och på så vis få den godkännd för 30km/h men det är jag osäker på. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Arve28 0 Postad 24 Maj , 2007 En 80km/t registrerad må man betala skatt för och man må vise den hvert 2 år. Får da å slippe dette om jeg ikke trenger det siden. Om jeg må hente båten langt unda når jeg kjøper den, bør jeg kanskje hyra en 80km/t og siden kjøpe en 30km/t der jeg bor. Når man får samme båt 16000kr billigere 15 mil unda er det vel vært å kjøre seg en tur. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
batrookie 0 Postad 24 Maj , 2007 En bekants bekant försökte göra den manövern för några år sen. Har för mig att han inte lyckades. Det blev så krångligt att han till slut sålde den registrerade och köpte en oregistrerad istället. Jag hade ju själv oregistrerad innan nuvarande båten och var tveksam till denna registrerade som följde med. Men faktum är att det är mindre krångel än man kan tro samt att det inte kostar särlkilt mycket i varken skatt eller försäkring. Rör sin om tot ca 300kr per år tror jag. Sen måste man som du skrev besiktiga vart annat år då till en kostnad av ca 300kr. Men det går ju väldigt mycker lugnare och behagligare på vägen tack vara fjädringen. Sen är faktisk hanbroms på en båttrailer guld värd har jag märkt :-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
larssonm 1 Postad 24 Maj , 2007 En 30kärra får ej vara fjädrad, utan skall vara stum. Bygger du om trailern, så borde du få köra i 30 lagligt.. Men är inga pengar att tjafsa om, de få gångerna man använder kärran så kör jag hellre i 80 än ligger i 30.... Min kärra kostar 240:-/helförsäkring per år och 360:- i skatt och 370:- för besiktning var 2år.... Men det tycker jag är värt... Sen så får man ej köra på motorväg eller motortrafikled med 30kärror.. Finns lite info på vägverkets hemsida http://www.vv.se/templates/page3____2872.aspx Senast ändrad av larssonm | 24 maj 2007 | 23:50 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser