ankaon 0 Postad 23 Maj , 2007 Har ett hål i kölen på min Uttern 510 HT. Har suttit och läst här på forumet om att laga sånt, och tolkat det som är skrivet så att det är bäst att använda epoxi om det finns risk för att det är fukt i laminatet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 23 Maj , 2007 Din tolkning är nog inte riktig. Om det finns fukt i laminatet kan det finnas en risk att det uppstår böldpest. Fukten i laminatet bör torkas ut innan skadan repareras. Å andra sidan är disskutionen om böldpest en aning överdriven enligt min uppfattning - så farligt är det i regel inte. Under vattenlinjen och om man vill ha mycket god vidhäftning är epoxi att föredra framför polyester - å andra sidan duger det gott att laga med polyester också. Att göra en ordentlig urslipning kring skadan är nästan det viktigaste. Har jag rört till begreppen ytterligare? tommy Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ankaon 0 Postad 24 Maj , 2007 Kan man inte slipa bort så pass mycket att man kommer till laminat som är torrt, och sen bygga upp det men slipat bort? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 24 Maj , 2007 Hur vet du att laminatet är blött? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flipper_510_HT 1 Postad 24 Maj , 2007 kommer till laminat som är torrt Det finns väl inget laminat i ett hål? Hål lagar du med polyester och glasfiber. Men det kanske inte är hål? Då lagar du med marine epoxy, efter att du slipat rent och torkat ur laminatet med en hårtork. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser