Gå till innehåll
lördag 04 januari 2025
biff

Inkoppling av stereo

Rekommendera Poster

Jag har köpt en marinstereo som jag ska koppla in i båten. Jag ska ha två högtalare till den då det står så här i bruksanvisningen.               

1.För 2-högtalarssystem skall grön,lila,vit/svart och grå/svart kabel inte anslutas och måste därförisoleras var för sig.

2. För 2-högtalerssystem skall fadern var ställd i mitten för att få ett optimalt ljud.

Kvar har jag vit, grön/svart, grå, lila/svart. Jag vet ju att det är plus och minus men vilka ska sitta ihop? Högtalarna är på 4 ohm.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Samtliga kablar som du talar om är högtalarkabel ( vit & vit/svart till en högtalare, grön & grön/svart till en högtalare osv. )

Men du måste ju ha några ström kablar oxå och eftersom det är svårt att jorda så får det bli  & - direkt 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Inkopplingen av strömen är klar men jag blev lite fundersam med högtalarna. Det jag inte förstår är hur jag ska koppla de färger jag har kvar om jag kan koppla vit som plus och grön/svart som minus. grå plus och lila/svart minus?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

HAllå där-

Det e inte så rörigt som du tror.

Som tidigare person nämnt e det bara att koppla in dem på 2 ut av de 4 utgångar som du har orginal på stereon. vit/svart e minus och vit e till en högtalare, sen e det lika med dem andra! Använd vit/svart vit till en av högtalarna och svart/vit och svart till den andra, de andra 4 kablarna e det bara att isolera. ta varje kabel för sig bara.

Har för mig att det e dem vita som e styrbord och de svarta som e babord. Tror att det var så det e kopplat på stereo sidan.

Om inte annat så e det bara att vända på dem. Det värsta som händer e att när du ställer in stereon så kan du fada åt fel holl = ingen fara alls.

Lycka till och hör av dig om det e ngt annat du undrar över.

// Peter

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Sökte på marinstereo och fick upp denna tråd.

Läste punkt 2 och tänkte om fadern inte är med i båten, går det lika bra med modern då? :D

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...