Gå till innehåll
onsdag 06 november 2024
larssonm

montera motorfäste,stege & ekolod.

Rekommendera Poster

Hej!

Jag ska montera ett motorfäste för min lilla 4hästare på båten som jag kan använda till fiske.

Sen tänkte jag montera en badstege och även en givare till ekolodet...

Vilken sida är det bäst att montera på ?

Jag sitter ju på högersida i båten där ratten är, bäst så sett är väl att montera extramotorn på vänstersida så man får lite mer jämnvikt och sedan montera stegen och givare på högersida i aktern... eller vad tror ni om det ?

Ska givaren monteras långt ut på kanten eller närmre mitten ?

Finns det nåt smidigt sätt att göra så man kan lätt gasa/lägga i växel och även styra på lilla motorn ?

Hur långt från motorn ska givaren monteras ?

post-19805-1394235072,436_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

badstege till vänster, lod till höger och extra motor hängande bak på stora motorn och du har löst både styr och plats problemen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

extra motor hängande bak på stora motorn ?

Det lät lite annorlunda..

tror nog mer på att montera den på sidan :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst

stora motorn kommer ändå fungera som roder, så det går bra vilket som.

vad är det för jätte motor du har som inte går att fiska med?  själv kör jag med en liten 80hk går hur bra som helst, han som köpte min gamla 40hk har nästan likadan båt som dig och även den funkar bra för fiske, visserligen hade han ideer om dubbla motorer innan han fick se hur en motor går att justera. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

nja, har inte köpt nån motor ännu :)

Blir nånstans mellan 50-80hästar i storlek...

Vet inte hur törstiga större motorer är på tomgång osv, men min 4hästare suzuki jag har från -93 dricker väldigt lite bensin när jag puttrar omkring i 1-2knop...

Sen så är det ju lite trygghet att ha en extra motor ifall den ena skulle sluta fungera.

Har använt en styrpulpet med 30hästare på ibland, men tycker den är törstig på bensin och fiskar man med den så efter ca 5min så ryker den jättemkt tills man varvar ur den en sväng, blir ju rökförgiftad med den motorn... 90tals suzuki

Har läst att det är vanligt att 2taktare ryker på tomgång osv, men min lilla motor rycker inget speciellt, varken tomgång eller högre varv..

Fast kanske bara är så på större motorer ?

4taktare är väl lite bättre att åka runt och fiska med, men de är tyvärr lite för dyra för min plånbok...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst

Har använt en styrpulpet med 30hästare på ibland, men tycker den är törstig på bensin och fiskar man med den så efter ca 5min så ryker den jättemkt tills man varvar ur den en sväng, blir ju rökförgiftad med den motorn... 90tals suzuki

dags för en översyn!!  

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har extramotorn(4 hästars tohatsu, 2 takt 00a - kan trolla 1 timme på 1 liter bensin) till vänster, badstegen och ekolodsgivare(kan verkligen rekommendera garmin 140, 1500 kr) till höger. Men satte givaren för nära stora motorn så får en massa låtsasfisk i farter över 5 knop, garmins support tror det är luftbubblor från stora motorn(min motorn blåser även ut vattnet under ytan). Får flytta givaren i vinter.

Kan även berätta att när jag kör extramotorn så fixerar jag den rakt(finns en skruv) och styr sen med ratten(stora motorn), funkar kanon.

Senast ändrad av Yadis | 24 maj 2007 | 14:01

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

okej, men hur gör du (och alla andra) med gasen och växel ?

Känns som reglage för gas och växel kommer långt bak, så de blir svårt att komma åt lätt..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag sätter mig längst bak, bredvid stora motorn, alldeless bakom extramotorn o fäller ned den. Startar upp den o fixerar den rakt fram, lägger i framåtväxeln, sätter lagom gas o sätter mig sen vid ratten. När vi sen trollat klart så trycker jag på dödaren o fäller upp den igen.

Skulle man vilja ändra gas så får man sträcka sig en aning, men inget man tyckt varit för jobbigt.

Senast ändrad av Yadis | 24 maj 2007 | 20:52

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...