Gå till innehåll
söndag 23 februari 2025
Gesse

Garmin 292 m intern el extern antenn?

Rekommendera Poster

Ja, det där blev inte riktigt som jag tänkt mig, vart tog texten vägen?smiley-surprised.gif\ 

Försöker igen:

Ska köpa en Garmin 292 och funderar på om jag ska ha inbyggd eller extern antenn till min Winga 78 med traditionellt doghouse och kapelltaklucka. Plottern kommer att sitta under vindruta och glasfibertak. Erlandssons brygga påstår att jag behöver extern antenn men det vore skönt att slippa kabeldragning... Samtidigt är jag mån om att det verkligen fungerar med tanke på att ett av de starkaste skälen till inköp av plotter är säkerheten.

Någon som har någon erfarenhet av detta dilemma? Tack på förhand!

/Johan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har visserligen ingen Garmin 292, men väl en Garmin 172C med inbyggd antenn som jag använder i en HT-båt. Den sitter då placerad under akterkanten av själva hardtopen nära sidorutan. Även då kapellet är uppe får jag bra signal. När jag ligger vid bryggan med gardinerna fördragna och kapellet uppe funkar det också.

Jag var lite tveksam inför köpet om jag skulle välja intern eller extern antenn, men kan bara konstatera att intern antenn funkar hur bra som helst i mitt fall. Skönt slippa kabeldragningem, som sagt...

OK, inte samma GPS-plotter eller båt som i ditt fall...

Lycka till med ditt köp.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har en sådan plotter med inbyggd antenn och det fungerar kanonbra. Har den i en tresfjord 26. Du behöver inte någon antenn ute till den båten.

Dom vill väl bara sälja lite mer grejer...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Håller med. Jag kör med inbyggt antenn i min kabinbåt och det funkar perfekt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Intressant att så många förespråkar intern antenn. Visst det är enklare att montera men är det lika tillförlitligt?

Jag har installerat extern antenn på samtliga mina kabinbåtar och har en med intern antenn på min styrpulpetare.

Orsaken till att jag alltid valt den externa antennen i mina kabinbåtar är att jag vill vara säker på att jag alltid har så bra mottagning som möjligt. Men kanske räcker det med intern antenn i de flesta fall?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...