stortrissen 0 Postad 23 Maj , 2007 hej allat kunniga jag har tidigare frågat om vilken batteriladdare man skall ha. nu har jag kommit fram till att jag skall skaffa mig en PowerMaster 12A från SeaSea. i samband med detta har jag också. med olika kunniga personers hjälp kommit fram till att jag förmodligen inte klarar mig med ett 75ah batteri. jag funderar på att skaffa en batteribank med två förbrukningsbatterier. mina frågor lyder alltså. hur kopplar man samman två batterier? behöver man för utrustning för detta? hur gör man detta billigast?(då min båt inte e den dyraste i världen) tack på förhand för alla svar.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 23 Maj , 2007 med kabel och om du vill skilja av något med batteribrytare. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 23 Maj , 2007 Sålänge det är två eller fler batterier som är lika slitna eller nya är det bara att koppla ihop batterierna med lämplig grov kabel, så korta längder som möjligt. Sedan kan man fundera över sina behov. Att göra två batteribankar är lite mer pengar, kabel och pyssel än att bara göra en stor. Men med separerat startbatteri är man helt garderad och kan använda upp all ström vid en övernattning utan att fundera så mycket. (Eller råka använda allt av misstag.) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
thrh 0 Postad 23 Maj , 2007 Det främsta skälet till att ha två batteribankar för min del är att kunna starta inombordsmotorn. Hade jag en utombordare med snöre skulle jag aldrig fundera på batteribank, kanske inte ens på två batterier, men jag vill inte ifrågasätta de experter du konsulterat och vet inget om dina förbrukare. Men rådet blir en enkel kabel mellan battrierna, arean bestäms av din största momentanförbrukare Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Snailship 0 Postad 26 Maj , 2007 Titta på www.skyllermarks.se De har ett elschema som är mycket pedagogiskt och bra. Jag håller på med ungefär samma sak i dagarna. Installerar ytterligare ett förbrukningsbatteri, solpanel med laddregulator, kopplingsplintar och gud vet allt. Det är tidsödande när man inte är någon elkille... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser