Gå till innehåll
söndag 12 januari 2025
DanneF

b20 suger ej vatten vid test på land

Rekommendera Poster

 

jag har bytt impeller, försökt att få den att ta vatten

kopplat slang till hink men den suger ej

 

vad göra?

kollat så slangar är täta osv

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men är impeller huset aldeles tätt då så den inte kan suga tjuvluft ? Annars så är det väll stopp någonstans och då blir det till och demontera vattenrör och termostat mm och göra rent.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Hejsan, pröva att fylla på med vatten ovanför impellern om det går.

Det kan vara en luftficka som är tjurig.

 

        Mvh Peter Jonsson

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

provat att fylla slang, men vågar ej sätt tryck på vatten till pumpen

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej.

Det tar en stund att fylla motorn, skulle precis vrida av nyckeln (för att jag tyckte att det tog lång tid) när det kom vatten i utblåset i drevet.

Men om den inte suger är det ju något annat.

//Peter

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 får ta kolla luft teorin först

 

hur tar man loss rören typ de som går till termostat

ska passa på att kolla det också

lika bra att kolla termostat funktion när man ändå är o river.

 

tack för svaren

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej! samma sak hände mej i fjol, har en b23 (145a) det jag gjorde var att öppna sjövatten locket och där hälla vatten tills att drevet börjar suga själv, alltså medan motorn går! Jag hade också bytt impeller.

Mickeh.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

fylla uppifrån?

får den inte att suga vatten än kollat så pump är tät osv

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jepp! fyll på uppifrån, alltså i sjövatten systemet. Kunnig kompis tipsade mig o det funkade!

Mickeh.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förtydligande! Min båt låg i vattnet, inte på land men det borde väl inte spela någon roll.

Mickeh.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

var fyller du då....

 

hur byta termostat?  har ej gjort det tidigare

 

obs första imombordaren, haft utombordere innan så man vet inte mycket

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jodå, kan visst spela roll.

 

Som jag förstått det här med hur pumpar fungerar:

 

En torr impellerpump med lite glapp mellan impellern och pumphuset (mellanrummet mellan impellerns sidor och den platta du lossar vid impellerbyte) och kan vara väldigt svår att få att suga om det finns luft i inloppsslangen och pumphuset, luften slinker förbi och kortsluter pumpen så det inte blir någon pumpaktivitet.

 

Så ju kortare avståndet/höjden är mellan vattenytan och pumpen, ju lättare har den att få upp vattnet i pumpen.

 

Vatten har mycket högre densitet än luft, så när väl pumphuset med impeller har har fått i sig vatten, så tätar vattnet pumpen och den fortsätter att pumpa.

 

Ett sätt att prajma en sådan pump är att ansluta ett kärl eller en dunk/flaska med vätska i till intagsslangen, och sen lyfta kärlet över pumpens nivå så att man får ett tryck/självfall som fyller pumpen med vätska från dunken så att den börjar pumpa, sen kopplar man tillbaks slangen där den ska sitta, och har man tur så räcker vattnet i pumpen till för att hinna suga ur luftet i slangen och få in nytt vatten innan det blir kortslutning igen.

 

Ett annat (enklare) sätt är att (precis som föreslagits) fylla upp pumpen och sugslangen bakifrån genom att fylla på vatten från pumpens utlopp, alltså lossa slangen från utloppet och fyll i vatten tils det rinner över/ut i inloppsslangen, sätt sen tillbaks slangen och pumpen kommer att suga-trycka.

 

För att se till att pumpen kan suga direkt efter ett impellerbyte så kan man smörja in impellern/pumphuset med fett, det ser till att det är tätt så att luften inte kan slinka förbi och kortsluta innan vattnet nått upp till pumpen.

 

Huruvida ovanstående är sant eller falskt får var och en bedömma, men jag har i vart fall alltid fått sug i mina pumpar 14.gif\

 

Senast ändrad av Gunnar_ | 25 maj 2007 | 19:15

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

Tjabba

 

OOoops så mycket för så lite.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

snart provat allt

utom kollat termostat o dess rör

 

hur demonterar man detta

 

gärna bilder ,

 

för en ny börjare

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

mer ideer får den inte att suga vatten än????

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett longshot men, fick du tillbaka axeln ordentligt i medbringaren?

Borde iofs inte gå att få dit den fel om den är hel, ta bort locket och kolla att impellern snurrar om du slår ett par varv på startmotorn.

Smörj in impellern med glycerin innan du sätter på locket igen.

 

Om du har tillgång till en tryckmätare kan du trycksätta vattnet in i pumpen, dock max med ett kg, du kan blåsa oljekylaren annars.

 

Mvh Dessin

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

fick den att suga ur hink på land

la i den o då funkar det inte igen

fick fylla med vatten vid pumpen efter

mycket svett o svordomar gick det

 

åket ett tag o det fungerade bra den gången,

 

den har nu legat orörd i 1 vecka o samma visa igen

får den inte att suga via drevet,

kopplar slang till hink o det funkar,

sätter tillbaka slangen till drevet igen o

NEJ fan det går inte , ger snart upp

 

bytt impeller, termostat, rengjort rör mm

 

vad är felet

 

HJÄLP

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade ett liknande problem på min AQ170 förra sommaren efter sjösättning, så jag vet hur du känner. Jag testade att ha byta impeller, kolla termostat, kollat slangar, rensade både oljekylare från gammalt impellergummi och kanalerna i värmeväxlaren från rostflagorsmiley-yell.gif\. Blev en hejare på kylsystemet...

 

Det visade sig till slut vara vattenfiltret. Locket satt inte på riktigt tätt och eftersom det sitter mellan vattenintaget och impellern var det lättare för impellern att dra luft genom locket. En motorkunnig polare hittade detta genom att blåsa i slangen som tar in kylvatten från drevet. Då började det bubbla i filtret och efter några försök blev det tätt. Gissa om jag blev glad. Hoppas att du fick några tipps här!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

har nog kollat allt , men kan ha missat något

 

vill ut nu i midsommar.....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du provat att blåsa i slangen från kylvattenintaget? Är det tätt skall luften komma ut ur drevet! Tänk på att du kanske kan få in vatten i båten om du kopplar loss slangen så du bör ha någon form av plugg som du tillfällgit kan täppa till anslutningsröret med medans du håller på.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...