Namkong 0 Postad 23 Maj , 2007 Tjena på er! Undrar om någon av er har någon erfarenhet av sånna där fästen till djupriggar som man fäster över relingen på båten? typ sånt här UNI CLAMP. http://www.walkerdownriggers.com/accessories.html Är det något att ha, för jag har inte något annat ställe att ha min Walker Kingfisher på. Och är det någon som vet om det finns någon återförsäljare för Walker djuppriggar och tillbehör i Sverige. Jag vet att CWC var det förut men inte längre. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gesse 0 Postad 23 Maj , 2007 Ett vanligt sätt är att montera en ekplanka på rören och sedan skruva dit djupriggsfäste och spöhållare på den. Om detta är en möjlighet för dig kan jag återkomma om hur du får fast ekplankan på ett bra sätt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
rillez 0 Postad 23 Maj , 2007 det är nog ingen ide med ett sånt där fäste.riggen o lodet gör ett fruktansvärt motstånd i vattnet.prova att hålla i vajern när det är riggat o kör i normal trollingfart det är rejäla på känningar på grejorna.bättre att montera en planka som gesse föreslår en så kallad trollingbar.eller fästa riggen med ett snabbfäste som finns som tillbehör till dom flesta riggar.då är den lätt att ta med sig hem efter avslutat fiske fridenzzzzzz rillezzzz Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Namkong 0 Postad 23 Maj , 2007 Hade tänkt att fästa fast riggens snurrfästa på ett hemmagjort fäste och fästa ned det med blindnitar, men med tanke på riggarmen och 5 kg ute i ändan blir nog påfrästningarna för stora och risken att sumpa allt är stor. Ville ladda upp en bild men det går inte. Senast ändrad av Namkong | 23 maj 2007 | 22:28 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gesse 0 Postad 24 Maj , 2007 Här är bild på fästena till ekplankan som jag använde. Dessa är till för 25 mm rör men finns för andra grovlekar med. Kolla var närmaste återförsäljare Hydroscand finns. Där finns dessa fästen att köpa. De används till hydraulslangsmontering. De finns både i aluminium och hårdplast. Plast är att rekommendera om man kör i saltvatten. Själva ekplankan måttbeställde jag av en båtbyggare, men det går nog att beställa av en bygghandlare. Jag gav 400 kr för min inkl. slipning. Min är 3 cm tjock. Långa rostfria bultar köpte jag via Watski. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gesse 0 Postad 24 Maj , 2007 Så här ser min montering ut. Ekplankan ska behandlas med lika blandning av kokt linolja och terpentin. Helst 2-3 ggr. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Namkong 0 Postad 24 Maj , 2007 Kanske jag ska sätta på grabbräcke på båten och låta trollingbaren gå emellan den. Man nitar ju fast räcket i relinden, tror ni att nitarna på räcket klarar av påfräsningarna av riggen? Senast ändrad av Namkong | 24 maj 2007 | 18:53 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gesse 0 Postad 24 Maj , 2007 Nej det tror jag inte. Nitar är inte så bra enligt min mening. Kan man på något sätt få dit genomgående så är det bäst. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Namkong 0 Postad 25 Maj , 2007 Tack för hjälpen allihopa. Nu är det bara ett motorstag som saknas mellan motor och trollingmotor. Har ett som hör till Buster båtarna,men saknar ena kulkopplingen. Det är ett ganska vettigt stag med snabbkopplingar, och jag har kollat runt lite men inte hittat någon kulkoppling. Tips på detta tar jag också emot om ni har några. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser