LarsaP 0 Postad 23 Maj , 2007 Jag har en spinnacker liggandes i påse som jag inte använt än. Hur tusan gör man?? Spinnackerbommen saknas så den ska jag tillverka men sedan då? Någon som kan vara hygglig och förklara nur man sätter spinnackern och var alla tåtar skall gå? Fallet sitter på plats i masten men sedan då? Använder man skotlinorna för focken till spinnackern eller vaddå? Japp, nybörjare på detta.. märks det?? :-) //Larsa Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 209 Postad 23 Maj , 2007 Hej, kolla här: http://www.gransegel.se/bok/bok_kap4.htm#Spinnaker Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 209 Postad 23 Maj , 2007 Hmmm, kanske ska jag förklara det lite enklare... Du behöver (förutom spinnakern): 1 st person till (eller två, ännu hellre) som är införstådd på vad ni skall göra 1 st spinnakerfall som löper ovan/utanför förstaget 1 st spinnakerbom 1 st spinnbomsfäste på masten 2 st gajar (skotlinor, inte fockskotet) 1 st bomupphal fäst på masten c:a 3 meter upp 1 st bomnedhal färt ved mastfoten 2 st suggor, dvs 2 st linor med block (går att köra utan, men svårare...) 2 st skotblock fästa så långt akteröver som möjligt Lättast seglar man spinnaker genom att skära vinden med en sisådär 20-30 grader, så det blir en lä och lovartsida på båten. Lättast är också att man hissar seglet ur säcken som man fäster i fören, t ex vid mastfoten, men den måste då vara rätt packad så att den inte snor sig på vägen upp. Och viktigt - man har ALDRIG stoppknutar på spinnakerns linor så att man kan släppa ena gajen om det skiter sig! - Flytta genuablocken vid relingslisten midskepps där båten är som bredast. Dra suggorna genom dessa så att suggornas block är nere vid däck. Fäst andra änden på linorna. - Dra gajarna från genuawinchen till aktre blocket, genom suggorna, utanför vanten, fram till fören. Dra den ena för om förstaget så att de båda är på fördäck på samma sida, läsidan. - Rigga upp spinnakerbommen i upphal, nedhal och mastfästet så att bommen pekar någon nedåt mot rakt ut, säg en 80° ungefär. Bommen skall peka i lovart. - Haka lovartgajen i spinnakerbommen så att linan löper fritt i ändbeslaget på spinnbommen. - Fäst gajarna i spinnakerns skothorn (ta rätt nu, det skiljer ju på babord och styrbord!) och spinnfallet. - Hissa! Snabbt, utan att slita och dra. Hur du sedan trimmar in seglet kan du läsa i länken jag lade inhögre upp. - Nedtagning, hissa förseglet så att du får ur vinden ur spinnen. Ta sedan ner den UNDER förseglet (där den också kan hissas, men det är lite klurig...), peta ner spinnen i ruffluckan till förpiken, koppla sedan loss allt, ta ner spinnbommen från masten, koppla loss den. Tips är också att se till att inte bada spinnen, den kan då fyllas med vatten och blir då mycket tung att bärga. Testa lämligast i en 3m/s stadig vind på en fjärd utan grynnor och vågor när ni är ovana. Har jag missat något kanske någon annan kan hojta till? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
LarsaP 0 Postad 23 Maj , 2007 Ahh.. Tur man frågade annars hade det kunnat bli hur roligt som helst!! Tack för ett tydligt svar! Jag lär väl återkomma.. //Larsa Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
skrapan 0 Postad 23 Maj , 2007 Hej! Alldeles utmärkt beskrivning av spnnakersegling förtom att första gången låna med en gast som kan segla spinnaker. /skrapan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
LarsaP 0 Postad 28 Maj , 2007 Jag har absolut tänkt på att ta med mig en gast som vet vad han gör så det är redan fixat. Däremot hade jag ingen aning om vad som ska finnas på båten så jag tackar och bugar djupt för de fina svaren. //Larsa Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jonatan_M 0 Postad 29 Maj , 2007 Det är ganska lätt att segla spinnacker med en stortriss eftersom den är så liten. tänkt på att testa hissa den i lätt vind och att kolla så att skoten går utanför stag, pulpit, försegel. Tänk igenom allt noggrant innan du hissar så att spinnackern inte är snodd. Lycka till:) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
hhedstrom2369 0 Postad 29 Maj , 2007 Jag skulle strunta i nedhalet så har du en sak mindre att bry dig om... På mindre båtar (<10m) med suggor behövs normalt inte nedhal. Enda tillfället det behövs är vid brant hård slör då suggorna kan ha svårt att hålla ned bommen. På vår förra båt (Diva 399) hade vi ofta nedhalet berett men ej kopplat... Jag skulle också skära lite mindre till och börja med, kanske 10-15 grader. Tänk också på att vid hissning är det viktigt att få fram lovartshornet snabbt fram till spinnakerbommen som normalt står 90 grader mot Windex. (dvs lite för om tvärs om du skär 10-15 grdaer) Har du bara spinnakern i topp och lovarthornet vid spinnbommen kan man alltid släppa lä för att tappa tryck. Släpp ALDRIG lovart om det börja luta! När du lärt dig detta blir det snabbt enkelt och du kan ofta lufta det fina seglet som man tyvärr ser för sällan... :-( Lyck till Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser