Gå till innehåll
söndag 09 mars 2025
ljud

Vattenkokare 12v ?

Rekommendera Poster

Jo, jag vet att det finns osv. Men min fråga är, vågar man använda en sådan till en Mercury Optimax 75 hk? Den ger enligt spec 60 ampere laddningseffekt. När man ligger i hamn går det ju bra med ett gasolkök, men under gång kan det ju va lite stampigt och därför skönt med en vattenkokare.

Vad säger ni? 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är väl bara att köra laddningen via ett batteri och t ex plugga in vattenkokaren i ett cigguttag avsäkrat på en sisådär 10 A?

Som alla andra förbrukare.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst

dra du kokaren direkt till bateri med bara säkring emellan har sett cig utag smälta.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ingen idé med en tolvolts vattenkokare, det tar lååååååång tid innan det händer något.  Bättre att vara lite förutseende och ha vatten i en thermos istället.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst

de älder modelerna med orange fot funkade kanon bra i bilar och så lång tid tog de inte. men de surplade i sig ström så inte lämpligt med något cig utag. har själv lagt undan en för ev lite båt bruk.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Mmmm.. Verkade inte finnas nåt entydigt svar på denna fråga. Kanske är medhavt varmvatten som gäller? Hur gör ni kaffe under gång, på mindre båtar?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst

Tycker du ska prova, de flesta som tycker dessa kokare tar tid har kört dem via cigutag mm jag har i de äventyrsbilarna där dessa kokare varit ett måste alltid satt dem direkt på batteriet via ett vanligt tillslagsrelä, då får du ingen spänningsförlust sen är det viktig att de står i lä annars kyler luften  ner dem.  Men visst tar det några minuter.

Se till att koka när du kör motorn då har du genom laddningen någon extra volt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst

denna gamla model funkar garanterat. men du ska bara koka vatten inte massa annat då bränns det fast i slingan

post-15930-1394235072,6713_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Var får jag tag på en sån?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Termos är väl det bästa under gång i en liten båt. Där rekommenderar jag varmt att koka vatten och ha i termos och sen tillsätta BRA pulverkaffe. Det blir inte lika bra som nybryggt riktigt kaffe hemma. Men blir bättre än riktigt kaffe som stått i termos ett par timmar :-). Annars är väl det trevligaste att göra ett strandhugg och ta kaffet där. Kör man sen lite sakta och det inte blåser för mycket borde det väl funka med gasolkök/spritkök under gång i båten.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Med motorn igång och en bra anslutning är den helt OK. Hade en sån i bilen och brände mig rejält när jag skulle brygga kaffe. Bryggtratten halkade av och hamnade på byxorna och i bilen.

Öppnar en annan tråd om bryggning i båt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

För många år sen hade jag nån sån där vattenkokare, och det fungerade bra! Visst tog det några minuter, men inte så farligt, och då hade jag inte ens laddning på den motorn!

Och ja, batteriet tog rätt fort slut när man använde den, men kan man bara ladda det så måste det ju fungera utan problem!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kör med ståltermos.

Kokar vatten på gasolköket innan jag kastar loss.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Inför mina, ofta dagslånga seglingsdagar, brukar jag fylla ett par ståltermosar med varmvatten. Om jag har landström kokar jag vattnet på min 230-volts vattenkokare, annars är det spritköket som gäller.

tommy 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag köpte (idag) en OBH nordica 230v för 0,5 liter. Om man kopplar sin förlängningssladd direkt till den så kan väl det inte hinna bli så farliga galvaniska strömmar på 3,5 min?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

jag har en 12 VDC kokare i stugan, tror den är på 250W. Tar ca 20 minuter att koka upp 7,5 dl vatten. Den tar ca 20A så jag har säkrat med 25A

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Min 220-värmare är på 1000w tar 3,5 min för att koka 0,5 liter vatten. Liten och smidig. Jag tycker 20 min är lång tid, då går det ju fortare att koka vattnet på spisen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Korrekt.

Och sålänge du inte stoppar ner vattenkokaren i motorrummet och håller metallen på vattenkokaren mot motorblocket så blir det inga galvaniska strömmar alls. :-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...