Gå till innehåll
tisdag 07 januari 2025
larssonm

Behöver jag förstärka aktern ? 50 vs 80hp

Rekommendera Poster

Hej!

 

Fick erbjudande att köpa en Yamaha 80hästare i bra skick.

 

Min Ryds camping är godkänd för max 50häst enligt blå skylten.

 

 

Kan jag sätta på en 80hästare utan att den tar skada eller måste jag förstärka aktern först ? isåfall, hur förstäker jag på bästa sätt ?

 

Så länge jag ej tar fullgas från stillastående så borde det väl ej bli så mycket belastning på aktern ?

 

Är 30häst mer än det ska... skiljer det mycket i vikt på 50 och 80hästare ?

 

 

Förra ägaren till min båt hade kört med en 50hästare först, med den kändes båten trött & orkeslös, efter det hade han en 70hästare och med den gick båten mycket bättre i sjön och orkade lite mer.

 

klarade den 70häst utan förstärkning borde den väl klara 10häst till ? eller ?

 

 

 

tacksam för tips o råd..

 

Trevlig sommar :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad säger ditt försäkringsbolag om det?

Kolla det först.

Vissa bolag försäkrar inte om motorn är för stor.

 

H/M

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

JAG skulle aldrig lägga på mer hk än vad tillverkaren rekommenderar.

Det finns det ju en säkerhetsmässig tanke bakom max antal hk. Handlar ju inte bara om aktern kommer hålla, hela båten kanske börjar uppföra sig underligt/farligt i höga farter.

 

Vill du ha större motor så uppgradera till en camping från 76 o framåt, dom har 85 hk som max.

 

 

 

 

 

 

Senast ändrad av Yadis | 23 maj 2007 | 13:29

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Jag tror absolut att båtarna är byggda för mer än vad skylten säger. Det brukar alltid finnas en säkerhetsmarginal.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns med all säkerhet en marginal. Men inget vet var den marginalen slutar och övergår till att göra båten farlig att köra.

 

Händer det sen en olycka så kan man vara säker på att det inte direkt är på pluskontot att man hade en motor som översteg max antal hk för båten.

 

 

 

Senast ändrad av Yadis | 23 maj 2007 | 14:10

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Båten kanske håller, eller kanske inte. Man vet aldrig.

Men om du lyckas få en försäkring ändå och något händer, så kan det hända att du inte får ut något i allafall.

Försäkringsbolag kan vara tuffa.

Om du överdimensionerar båten med 30hk, så räkna inte med att du har bolaget som backar upp om det händer ngt.

 

Fullgas från start eller inte, det är när det går lite hög sjö som akterspegeln får pisk, när båten far upp i fören och motorn greppar.

Då frestar det.

 

H/M

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Det är väl bara att hiva dit skiten så ser du, det som kommer hända är att akterspeglen vill böja sig utåt inte inåt som man först kanske tror.

 

Jag vek min första redan med 40 hk, när sen effekten dubblades var jag redan beredd och hade redan förstärkt där jag trodde det behövdes, i år när motor häktades på riktades aktern upp med slägga hela speglen hade gett sig med sig en lite över en tum, och det var väntat hela överbyggetsbakstam rör sig rejält när man gasar på så viss försiktighets krävs, nästa gång svetsar jag förstyvningar av akterhytt och bakstammen direkt ner mot skrovbotten eller sätter utvändigt tvärstöttor mot tex ett fast bärplan.

 

Så haka du på motorn men känn efter var det rör sig.

 

Sen är det ju jäkligt kul med båtar som går fortare än förväntat.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förra ägaren hade som sagt 70häst på i flera år... Funkade det bra för han med 70 borde det väl funka bra för mig med 80...

 

 

Ska mest använda båten till fiske så blir inte så mycket fart på den.

och är en väldigt liten insjö båten kommer ligga i, sällan jag är ute om det går större vågor på sjön...

 

Varför jag har planer på just en 80hästare är för att den hade ett bra pris och den är välservad och går bra. (vet vem som äger den)....

 

alternativet är att köpa en äldre, dyrare 50hästare i okänt skick, vilket känns dumt att göra.

 

Nåt f-bolag borde det väl finnas som försäkrar, men de har väl säkert sånt där avdrag för ansvar, om man varit oaktsam o så blir de väl lite avdrag.. läst nåt liknande om för stor båtmotor, minns inte vilket bolag det var jag läste på...

 

 

 

Men frågan om förstärkning...

 

Var en som sa att jag kunde byta ut den lilla skivan som sitter bakom plåten som motorn ska sitta på, mot en skiva som går från höger till vänster, så skulle det bli jämnare tryck över hela aktern istället för bara mitten...

 

Vad säger ni om det ?

 

Vad säger ni om det ?

Kollade lite på insidan på båten, men kommer ju inte åt så mkt där, så svårt att kunna plasta på insidan..

post-19805-1394235067,3231_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

min svåger har 100 fyrtakt på sin MEN SÅ HAR HAN SPRICKOR OXÅ det är den modellen som man får ha max 85 hk på.en annan fiskekompis har haft en 100 hk fyrtakt på sin länge o har inga sprickor på sin.ock han har monterat en 115 fyrtakt nu.tror det beros mycket på i vilket skick akterspegeln är i men min egna erfarenhet säger mig att en så pass gammal båt brukar dom inte va i bästa skick akterspegeln alltså.om du har båten på trailern o upptiltad motor sätt foten på skäddan o tryck neråt minsta lilla det rör sig då så är det mjukt.är det friskt o fräscht så är det nog ingen större fara med sjöegenskaperna med en lite större motor än rekommenderat.finns vissa försäkringsbolag som försäkrar dom ändå,MEN OM DET HÄNDER NÅTT så är det inte säkert du får ut nått på skador som kan ha blivit pga för stor motor.fridenzzzzzzzz rillezzzzzzzzzzzz

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Okej..

 

Men så länge man kör på samma sätt som om det vore en 50hästare så är väl enda skillnaden högre vikt ?

 

Så länge man kör lugnt borde det väl inte vara nån fara ?

Hjälper det nåt att byta den där skivan jag skrev om i föregående inlägg ?

 

 

 

Är det nån som vet vart jag kan köpa en damask till styrstången ? finns det universal att köpa ? priser ? (se bilden)

post-19805-1394235072,4841_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

motorn kommer vilja vrida akterspeglen utåt som jag tidigare skrev, undvik punktbelastning sprid ut belastningsytan, och eftersom det är plast så blir det inga förvarningar innan det brytssönder och motorn far in under båten.

 

har du råd att lägga några kronor så plasta dit en rostfri större akterplåt så går så långt ner som möjligt för att sprida ut motorns vridande kraft och sen på insidan något förstyvande.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

vi satte en helsvetsad 4mm alu plåt på svågerns som var lika bredd som motorbrunnen men sprickorna kom där plåten slutade du kan ju kolla om akterspegeln är mjuk.är den mjuk så ska du nog hålla dig till den mindre motorn men är den i bra skick så sätt en bredare rejäl förstärknings plåt o montera den större motorn.det skulle jag i allafall göra fridenzzzzz rillezzzzzzzzzzz

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

föresten har du tittat så styrnigen klarar 80hk?

grånsen brukar vell gå vid 55hk på dom mindre styrnigarna.

bara ett litet tips.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

styrningen ?

 

 

Är det skillnad på styrningen på olika hästkrafter ?

Hur ser man vad det klarar ?

 

hmmz... aldrig hört talas om....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

kör själv med klena vajern och fästen och man får låta bli att ge järnet och svänga samtidigt.  Men ger du järnet och svänger så spricker och sjunker ändå din plastbåt så du kan gått spara in dessa kronor på en kraftigare styrvajer och växel.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

vi slängde dit en 15hk på en roddbåt som de stod max 4hk på o funkade fint fint men kanske e skillnad på rodd o en ratt båt :P

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hoppsan va visst löst :P

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...