Gå till innehåll
torsdag 26 december 2024
Saphire

Var förvara seglen under färd?

Rekommendera Poster

Det jag lyckats läsa mig till i forumen är att det verkar vara rutin att ha seglen inne i ruffen. Då min segelbåt är väldigt liten känner jag att jag inte vill dela med mig av ruffutrymmet till seglen.

Om man har ett utrymme i sittbrunnen som är rent och fritt från vassa kanter; kan man inte ha seglen där, eller är det ett måste att ha dem i ruffen?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag brukar ha dem i mina korta stick in under sittbrunnen - när jag inte använder dem - men i mina föräldrars båt brukade de förvaras i styrbords sittbrunnsstuv. Självklart vikta och förvarade i säckar. Storseglet sitter ju på bommen och är ur vägen, så det är tre försegel det rör sig om inkl spinnakern.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Oftast används hela sittbrunnen vid segling varför den bör hållas så ren som möjligt. Är seglen inte ivägen går det väll att ha dom där, men för mig låter det som en säkerhetsrisk.
Du kanske kan ha seglen i ruffen under gång och sedan lägga upp dom i sittbrunnen när ni har kommit i hamn?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Förlåt, jag var otydlig! Jag kan inte språket än. =)

Vad jag menar är att bänkarna man sitter på i sittbrunnen är tomma lådor, och DÄR hade jag tänkt stoppa seglen. Det enda utrymme jag har kvar annars blir på golvet inne i ruffen, varpå ruffen blir oanvändbar, eller uppe på madrasserna. Lagom kul om de är blöta. =(

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Stuvfacken under sittbrunnsbänkarna blir väl alldeles utmärkt som stuv åt seglen! Då gör det inget att de är lite blöta när du stoppar ner dom heller. Nära till hands när dom skall sättas är dom också.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

???

Testa att fästa dem i masten och bommen?!!:0)

-Det är iaf min rutin.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om man bara ska segla i samma sorts väder, med samma sorts segel så kan det funka, men jag känner mig själv, så förr eller senare kommer jag vilja ha upp ett stormsegel eller kanske en spinnaker om jag tar mig råd till en.

Vad skönt att få bekräftat att det är ok att stuva segel där jag vill, jag misstänkte att det var så, men de är lite för dyra för att chansa med..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Kalman

Hej Saphire!
Så här gjorde jag ofta när jag seglade ensam på vår förra båt.
Storen är ju kvar på bommen eller hur, lika för dig.
Genuan släpte jag ner i däck,drog ut den raklång efter båtsidan akteröver.
Veckade den ungefär som när man beslår den på riktigt eller som med storen på bommen, men inte lika noga alltså. 
Sedan så rullade jag seglat från aktern och fram mot masten till en liten rulle med skot och fall och allting kvar. Drog den stora gula segelpåsen över paketet och knöt fast påsens botten mot pulpiten.
När det var dags att hissa igen var det bara att rulla ut paketet och hissa på.

Om man istället för att rulla den veckar den fram och tillbaka så kan man hissa direkt ur påsen, vilket också hänt någon gång. 
Hoppas du förstår hur jag menar med att vika den. Det var äldre segel som tål att vikas till skillnad från de moderna tygerna som är stela. 

Lycka till.
Hälsningar,
Kalman 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vi har använt ungefär samma sätt att beslå fock och genua, dvs lämna den på förstaget med säcken på. Nackdelen är att den då ligger i vägen för förtöjningstampar och ilandstigning.

Min son kom på eller hade sett lösningen: Han lossade nedre hornet, fäste en lina i det och hissade upp hela paketet 2 meter. Linan är viktig, det är med den du får ner seglet igen.

/Lars

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Detta är ett utmärkt sätt att ha förseglet på i hamn och vid gång i lättare väder. Om det går mer sjö så häktar man av seglet (som redan ligger i säcken) och tar ner det i ruffen... När man ska ha upp seglet igen häktar man på det och drar av säcken för att hissa den! Hur smidigt som hellst!

/Hydra S96

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Kalman

Jaha du Lars så det var dig jag har sett o undrat vad f..n hissar han upp seglpåsen en bit i förstaget.
Inte är det så mycket i vägen för att gå i land eller knyta snörena.
Fast det beror väl på tycke och smak som allt annat kanske...
Hälsningar,
Kalman 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...