Gå till innehåll
torsdag 07 november 2024
Latoja

Vilken typ av cement/betong används till bojsten?

Rekommendera Poster

Kan eventuellt ha hittat någon som kan hjälpa mig att få ut den rätt mastiga bojsten som jag behöver fixa (tack för tipsen, den blir nog att följa försäkringsbolagens rekommendationer och göra en stor sten). Någon som vet vilken typ av betong/cement man ska använda (bojstenen ska ligga i Östersjön)?

Tackar...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är inte så kritiskt, se till att förankra öglan/öglorna ordentligt bara. Du kan säkert köra med sand och cement (billigast!) som du mixar själv, eller säckar med grovbetong. Men det är viktigt att du blandar med vatten som är av drickbar kvalitet, Östersjövatten funkar inte.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

vanlig grovbetong borde gå bra, glöm inte armeringsjärn eller sten så håller betogen ihop bättre.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst

åk till skroten eller närmsta lastbilsverkstad och hämta bromskivor, både enklare tyngre i vattnet än betong.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Bra förslag!

Bromsskivor, lastbils/traktor/entreprenadmaskinsfälgar eller varför inte larvfötter från nån grävmaskin!

Många små men tunga element blir ohyggligt lättare att lägga ut än ett stort/tungt.

Kan dock vara ett problem...tonpriset på återvinningsskrot är just nu strax över tusenlappen så varför dom skulle ge bort det gratis kan man ju undra 9.gif\

Själv planerar jag att använda kasserade kassaskåp/serviceboxar (som jag har 16 stycken av i olika vikt mellan 500 kilo och 4 ton, stål-betong i perfekt harmoni) för att förtöja flytbryggor med och lägga akterbojar på, om jag nu bara kan få ut dom på plats 13.gif\

Senast ändrad av Gunnar_ | 23 maj 2007 | 20:07

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...