Gå till innehåll
tisdag 07 januari 2025
krickus

Stålpropp!

Rekommendera Poster


Någon som kan tipsa om firmor i usa som säljer stålproppar till merc. drev. Helst orginal prop. eller något annat märke som funkar bra i högre farter.
 Tack på förhand!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför köper du inte en beg i sverige....har du en mercruiser  så är det mirage som är lämplig..Vad har du för motor 0ch drev?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I Usa är det ca 50% billigare. Jag har en 350 magnum på 345 hk med bravo drev. Proppen som sitter på nu och är en 23, är dock lite krokig och  har inte tid att laga den just nu, dessutom är tanken att gå upp 1 på stigning.

 

 

Senast ändrad av krickus | 22 maj 2007 | 19:32

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 Venge tror jag det är, vet ej diametern på rak arm.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Har du testat Mirage 23 nån gång..mycket bättre propeller.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad är det som är bättre med den?  Det är ju samma tillverkare.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Samma tillverkare betyder ju inte att alla proppar är lika ..om du är nöjd med den du har så köp lika

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Jag ska köpa stålproppeller till min VP 3,0 135hk. Vad skiljer mellan de olika märkena, är det tjocklek å så? Vilket märke är att föredra till mitt SX-drev?

 

mvh

Matte

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Båtnytt kom i brevlådan i dag (nummer 7-2007) och på 8 sidor testas 7 olika stålpropellrar på en 100-hästars motor, jämfört med orginal aluminium och ProPulse komposit.

 

Slutsatsen av tabellen på sidan 83 tycke jag främst är att allt snack om högre fart mest är snack. Standard 21 tum aluminium ger 34,1 knop toppfart -- medan den allra bästa av stålpropparna ger 34,9 knop. Två av stålpropparna ger lägre toppfart!

 

Däremot ger några (Michigan Apollo och Yamahas egna) mkt lägre slip vilket betyder att båten drar lite mindre bensin och/eller får bättre grepp/acceleration.

 

Men är det HÖG FART du vill ha så är det viktigare med rätt tum stigning än att betala 3-9 gånger mer för att materialet är stål...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

stål är överlägsen alu proppen...min ökade 5 knop.och en utom bordare ska ju motor hissas för att det ska bli nån skillnad...båt nytt tester ger jag inte mycket .. varför testar dom inte en utom bordare på 200 hk eller en båt med V8 :a ..ren skit tidning

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På sidan 79 i Båtnytt står det att de testade olika höjd för propellrarna och slutsatsen: Stålpropellrarna gick bäst när motorn hissades upp 20 mm.

 

Jag tycker att du först ska läsa testet innan du tvärsäkert påstår att det är skit...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dom trimmade ut 20mm..det ä´ r väl inte och hissa...när jag åkte utombordare då va det minst 2.5 tum...båt nytt har jag slutat läsa för många herrans år sen...sist jag såg en test på en jänke båt med V8 i båtägaren så ökade stålproppen 8 knop mot alu proppen..sen beror det mycket på propellern det finns bra och dåliga sådana...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Hejsan.

 

Jag har en Ballistic 13/4x19 på min mariner 90hk -99 på min Flipper 575-HT

Och jag åker 37 Gps knop med 4 pers ombord.

Överlägset grepp och bra ax.

Jag är nöjd iaf.

 

Mvh. //Fredrik

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är också nöjd med min...det går inte och jämföra med Alu proppen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Verkar lite religiös, denna tro på stål ;-)

 

Hissning = Kavitationsplattans läge i förhållande till båtbottnen... 20 mm betyder att vi hissat upp motorn just 20 mm. (Båtnytt 7-2007 sidan 83)

 

Om man läst några båttest och broschyrer, så vet man att 5 knop extra kan man få genom att t ex öka motorstyrka från 115 till 135 hk. Att ett byte från aluminium till stål skulle göra lika stor effekt -- tror inte det.

 

Däremot -- om du har haft helt FEL propeller innan, då kan du kanske få en förbättring med 8 knop också, men det beror rimligen främst på att du bytt till rätt storlek och stigning, inte så mycket på att du bytt från aluminium till stål.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men hur vet man att man inte har rätt storlek/ stigning? Som jag har förstått beror det på olika faktorer, fullastad båt, eller om man vill acc eller topfart.

/Sven

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Knoptoken> du sa att det finns bra och dåliga stålproppar, vilka anser du som bra i denna djungel av proppar?

 

mvh

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man ska inte läsa båtnytt som någon jävla bibeln.

Allt som står där stämmer inte.

Man ska prata med folk som har testat propellrar under en längre tid.

Tidningar kan vinkla reportage precis som dom vill.

 

Det finns många duktiga propellernissar som jag har lyssnat på när det gäller mitt val av propeller.

 

H/M

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är ingen mening och surra med nån som inte vet vad han pratar om..man blir inte proffs genom och läsa båtnytt...deras tester har man ju sett.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En stålis kommer till sin rätt när den hissas....trimma ut kan du göra mer ..Alu proppen tappar greppet väldigt snabbt när du trimmar ut.bättre ax..det finns ju massor av fördelar...som sagt vill du köra med Aluminum så gör det....på min sitter det 21 alu standard och jag har satt på en Mirage 21...45 kn istället för 40kn..visst jag skulle få samma fart med en Alu 23....men grepp och ax blir inte detsamma...funkar kanon för mig.

 

Senast ändrad av knoptoken | 25 maj 2007 | 00:17

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ni får såklart göra som ni vill --- själv lägger jag hellre pengarna på mer bensin och en god middag på någon trevlig sjökrog.

 

Måste dock påpeka att ditt exempel med byte från 21 alu till 21 stål bevisar att du borde läsa Båtnytt (eller den norska testen som citeras i den andra tråden om stålpropps http://www.maringuiden.se/forum/;thread=161859 )

 

Då skulle du få bekräftat att ett byte från 21 alu till 23 alu också skulle ge dig högre toppfart --- att det behövs fler tum stigning med standardpropp i aluminium beror på att dessa har större slip. Och du håller ju med om att 5 knops skillnad inte beror på stålet enbart.

 

Och allt ovan bekräftar det jag avslutade med i mitt första inlägg:

Men är det HÖG FART du vill ha så är det viktigare med rätt tum stigning än att betala 3-9 gånger mer för att materialet är stål...

 

Senast ändrad av Jonas478 | 25 maj 2007 | 08:45

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu va det inte bara topp fart jag va ute efter...utan och kunna trimma ut mer utan och tappa greppet så fort...Du får ju alldrig samma greppoch ax  med Alu propp..inte på min med V8 på 300 hk...jag har råd och tanka och äta gott fast jag kör med stålis på...kör man med en påhängs motor under 50 hk så gör det ingen nytta ...nog om det

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den finns i USA hos en bekant. (Californien)

Det är jag och min chef som ska ha varsin, jag en Ballistic och han en Rapture.

 

Nu skulle killen skicka propparna med UPS och det skulle kosta 1200:- st för frakten.

Det är mer än hälften av vad proppen kostar.

Så nu håller killen på att kolla alternativ.

 

Det finns ju Usps (motsvarande svenska posten) ska vara billigare men osäkert om det går att spåra paketet.

Hörde nu igår att det ev går att skicka via Usps rekomenderat.

Vi får se på måndag vad som har hänt.

 

Jag är så jävla sugen nu på att provköra, jag vill ju ha den igår.

 

Nu går tankarna om jag ska provköra som motorn är nu kavitationsplattan i våg med underkant på akterspegeln eller om jag ska skita i det och hissa motorn 20mm (ett pinnhål) direkt.

Men då vet jag ju inte skillnaden på varvat.

 

H/M

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

tja..provkör som motorn är nu..testa sen och hissa,du skulle haft en CMC-Powerlift.21.gif\

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jepp ,jag håller med

 

Byt proppen först.Det är kanon att konstatera vad bytet gör utan hissning till att börja med.

Har själv en Ballistic och övade friskt hissning upp och ner under någon vecka i fjol.1.gif\

 

//Thorax

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hej!

 

Ska köpa rostfri nu!

 

Är det någon som testat Usaonlines Expresspropeller? Vilen rostfri passar bäst till mitt VP SX-drev, ser att många gillar Mirage och Ballistic annars, vilken är att föredra till SX?

 

mvh

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...