Gå till innehåll
fredag 22 november 2024
Code24

Undrar när jag får åka båt??

Rekommendera Poster


Orkar ni läsa allt detta?


Efter att ha haft mindre sportbåtar i många år ville jag ha något större.

Började kolla blocket och andra sajter,efter mycket letande hittade jag en som jag tyckte var perfekt.

Det var hos en båthandlare i södermanland som importerar usa båtar.

20 fot 1994 års modell och precis det jag letade efter.

Enligt annonsen var det bara att polera och vaxa båten motorn var nyservad båten i mycket fint skick etc.

Efter en del prutande och löfte om att båten skulle levereras klar för sjösättning slog jag till.


Kom överens med säljaren att han mot pristillägg skulle dra den på trailern till marinan ca: 6 mil.

Själv hade jag ingen lämplig bil. Han hade en stor amerikansk pick-up.Döm om min förvåning när jag kom och skulle

hämta båten. Den var kopplad bakom en Ford escort kombi, han hade lejt två unga killar för transporten,

hade själv inte tid.

Jag sa att transporten fick ske på hans ansvar vilket han samtyckte till.

När vi skulle åka upptäckte jag att ena hjulet på trailern var sopslut.

Hade missat det när jag kollade båten första gången.

Bad till gud att det skulle hålla 6 mil.Nåväl transporten gick utan missöden och vi skulle sjösätta.


Vi backade ner ekipaget på slipen sjösatte och gjorde fast båten vid kajen.

Då började länspumpen gå,jag trodde det var slagvatten

men när vattennivån ökade insåg jag att något var fel.

Upp med båten igen,det vara bara det att den lilla Forden orkade

inte dra upp båten från slipen när den var full med vatten, fick ringa kompisen som var på väg hem med min bil

han fick vända och vi kopplade ihop bilarna med bogserlinan till slut fick vi upp båten.

Jag tror att kopplingen på forden aldrig blir vad den varit.

Det stod en vattenstråle ur aktern.. jag hittade dyvikan I båten. Säjaren hade glömt sätta i den

och jag hade glömt kolla...


Skruvade i den och ny sjösättning.Körde båten till hemma hamnen ca:6M

Det gick utan missöden,förtöjde låste gick hem och la mig.

Nästa dag tog vi en kort tur med båten utan missöden.Allt verkade fungera.


Dagen efter när jag kom ner till hamnen står länspumpen och går, det hade inte regnat en droppe så ner

i båten och kolla.Det rann vatten in vid skölden,Bälgen till växelvajern var av, när jag begrundade detta

la länspumpen av.

Fick panik ringde bror så han fick köra trailern till slipen vid min hemma hamn.

Med båten full av vatten lyckades jag ta mig dit utan att den sjönk.

När vi skulle ta upp båten fungerade inte drevlyften så vi fick skruva bort hydraulslangarna på pumpen och

lyfta drevet manuellt.Konstaterade att även knutbälgen var sprucken.


Ringde säljaren var ganska irriterad,han lovade skicka en mekaniker dagen efter med nya bälgar

och länspump och fixa till felet.Själv skulle han åka till USA.Inte fan dök det upp någon mekaniker.

Hade semester och ville åka båt fick inte tag i säljaren heller.


När jag väntat i tre dar på mekanikern rev jag loss drevet själv.Åkte till Västerås och köpte nya delar.

Ringde en marina i närheten och frågade om dom kunde fixa till det hela,

döm om min förvåning när dom sa kör hit båten så grejar vi det.


Lånade stor bil och drog dit den.Hade oxå problem med att motorn dog när jag växlade mellan fram och back.

Microbrytaren i reglaget var kass.

Skulle få båten efter ett par dagar sa dom,väntade tre dagar sen ringde jag.

Tyvärr en av våra mekaniker blev sjuk och det är semester så vi är kort om folk.

Efter ytterligare några dagar ringde dom och sa att växelvajern var slut, fick vänta ytterligare några dagar

på att en sådan skulle komma hem.Till slut ringde dom och sa att jag kunde hämta båten.


Tog med en kompis och betalade en jäkla massa pengar ca:8000:- inkl.delar

Äntligen fick jag åka båt, vi drog iväg och båten gick som en klocka.

Efter ett tag märkte vi vibrationer från drevet, förmodl.knutkorset,orkade inte ens bry mig om det.

Efter ytterligare ett par minuter börjar motorn hacka och lägger av.


Vi konstaterar att bränslesystemet är igensatt.Med nöd och näppe tar vi oss tillbaks till marinan.

Går in och frågar om dom kan göra rent bränsle systemet också.

Skulle ta ytterligare en vecka men vad fn. skulle jag göra.Bara att ringa efter bil och bli körd hem.


Hemma började jag koka av ilska, ringde marinan och sa gör inte ett skit åt båten förän jag ringer.

När min semester var slut lyckades jag få tag i säljaren.Förklaringen var att mekanikern tappat bort

mitt mobilnummer och inte fick tag på mig.Jag var arg som ett bi och han lovade mig ekonomisk kompensation.

Erbjöd 1500 Kr. Jag krävde 8000:- Då har jag inte räknat in all tid transporter hit och dit och en

förstörd semester.


Efter ett tag ringde säljaren och erbjöd 3500:- DÅ FICK JAG NOG, betala 8000:- eller ta tillbaks båten

sa jag, så kan du inte göra sa han. Det kan du ge dig fn.på att jag kan svarade jag.Han vägrade.

Bara att ta till storsläggan, båten är inte CE märkt sa jag och DU har tagit in den från USA

Vidare har du ljugit i annonsen vilken jag sparat.

Du har inte en chans att slippa undan det här,han hade minsat pratat med både tull och sjöfartsverk

så för hans del var det inga problem enligt honom.Du snackar skit sa jag jag återkommer.


Ringer en kompis som besiktar ce-märker och kan allt om båtar.Ring säljaren sa jag och förklara vad

som gäller bad jag. Han gjorde så efter 5 min. Ringer en ilsken säljare och säger kom hit med båten får

du pengarna tillbaks.Han ville bara betala tillbaks vad jag gett för båten men ville ha orginalkvittona

för reparationerna jag gjort.Jag var så trött på hela skiten så jag betraktade dom 8000:- som läropengar.

Men några kvitton fick han inte,dom kostar 8000:- sa jag.

Det blev inget båt åka förra sommaren.


Började leta ny båt den här gången skulle jag ta hem något från USA med tanke på idiotpriserna i Svedala

Och övriga europa..


I feb. hittade jag drömbåten en Regal 242. Kontaktade säljaren och hörde mig för. Har en kontakt i Florida som kollade

båten och sa att allt är ok, skrovet ser tom. nytt ut.Efter div. prutande slog jag till.Kontaktade Susanne&Fredrik

i Florida som skötte hela affären och transporten till Sverige helt problemfritt.Båten vart dock försenad kom i

början på maj istället för April.

Så jag åkte på 4000:- extra för transporten från G-borg. Hade fått ett kanonpris av en bil som skulle gå tom

upp till Sthlm.Men förseningen sumpade det.


När jag fick hem båten hade åkaren inget lyftok och kunde inte lyfta av den av bilen!!!!

Vi kom överrens att han skulle fixa det kl.12.00 dan därpå.

12.45 Ringde jag och undrade var han och båten var. Har inte chefen ringt frågade han.

Nej det är ingen chef som ringt svarade jag ,dom hade lastat av båten på åkeriet på kvällen, och chefen

skulle dra båten på trailern till mig. Ringde chefen. Oops! glömt ringa dig men kommer 15.00 med båten.

17.00 dök han upp.


Nåväl kollade genom båten i detalj den är i mycket bra skick allt såg helt ok ut.

Motorn startades och spann som en katt. Dan efter lyfte vi i den fick betala extra för lyftet eftersom

det inte var Schemalagd sjösättning,annars ingår det i klubbens medl.avg.


Startade båten och skulle köra den till min båtplats, det gick inte att rubba reglaget.

Kollade om det var reglaget eller vajern. Växelvajern satt fast. eftersom det är ett SX Cobra drev så var det bara att

ta upp båten igen. Väl uppe på land plockade vi bort kåpan till drevet och började rucka på länkarmen.

Helt plötsligt började det röra på sig och det lossnade.Vi smorde upp där vi kom åt och reglaget fungerade perfekt.

Bara att ringa kranföraren igen betala, och i med båten.


Första provturen och båten fungerade perfekt alla mätare pumpar, givare GPS var som det skulle.

Efter en stund såg jag att temp.mätaren inte rörde på sig. Tillbaks till hamnen och isär med termostathuset.

Termostaten var kass.Beställde ny,fanns naturligtvis inte på lager.

Fyra dagar senare kom den. monterade i den och allt fungerade perfekt.


Passade på att spänna remmen till generatorn när jag kollade genom motorn. Nästa gång jag startade började

det låta illa i motorn.Kände paniken komma krypande INTE en sån här sommar igen tänkte jag.

Dessutom är den här båten väsentligt nyare och dyrare än den förra.


Tog komp.prov och alla 8 burkar var helt ok. När jag kände på remskivan till cirkulationspumpen förstod

jag vad som lät illa.Den är på väg att skära ihop.Beställde ny cirk.pump. 3 till 5 dagars lev.tid.

Vi hade semester 1 vecka och skulle ut med båten,bara att lägga ner dom planerna.Naturligtvis glömde

båtfirman beställa pumpen och när den äntligen kom var det fel pump!!När jag skriver detta så är jag lovad

rätt pump om 2 till 3 dagar.Får jag börja åka båt nu?


If it dont kill you its make you stronger......


 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

O fy fan! Ursäkta språkbruket, men du verkar ha drabbats av en förbannelse vad gäller båtar. Hoppas allt ordnar sig - fort - för dig.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

jag kan inte annat än att dra på smilbanden när jag läser ovanstående, naturligtvis lider jag ändå med dig.

 

snacka om murphys lag.

 

det som inte dödar, det skadar brukar jag säga.

 

lycka till med den nya pumpen!

 

/henrik

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tja... Det är bara att försöka skratta åt eländet annars skulle jag börja samla frimärken.15.gif\

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fy vad trist för dig -- hoppas att trenden vänder uppåt nu!

 

Kanske kan det vara en tröst att läsa artikeln Så gör du ett lyckat båtköp i senaste numret av Vi Båtägare (nr 6-2007 sidan 39) där en jurist räknar upp allt som kan gå fel:

-- Stulen båt, det är inte möjligt att kolla helt säkert.

-- Säljaren har köpt på avbetalning och inte betalat lånet. Inget register finns.

-- Säljaren har skulder och fogden tar båten innan man hinner hämta den.

 

Efter att ha läst den och checklistan Motorbåtar - se upp med med cirka 60 punkter som bör kollas i senaste numret av Båtnytt, så är det lätt att dra slutsatsen att enbart köpa en ny båt från en stor firma, samt behålla den länge...

 

Och att längta ut och åka båt -- det är nog många med mig som också längtar just nu, till semestern, till det blir varmare i vattnet, till högtryck och klarblå himmel!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag lider med dig, hoppas att det löser sig nu med den nya pumpen.

Annars så få vi väl skaffa lyckopiller åt dig.2.gif\

 

H/M

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lider även jag med dig. Tycker också du visat stort tålamod med handlarna etc. Jag skulle förmodligen ha gjort något drastiskt... :-(

Om inte annat kan man läsa din historia och tänka att man är ändå väldigt lyckligt lottad oavsett de problem man har med båten!

 

Tack för att du skrev!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Suck, du har min sympati, imponerande själsstyrka.

 

Själv tog jag den dyra vägen. Svensk båt, svenskägd, inköpt på dyra försäljningsmäklarstället i Stockholm och dessutom lagt ett antal tusenlappar på en proffsbesiktning.

 

Å andra sidan har den fungerat alla gånger jag velat åka med den.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag beklagar verkligen vad du råkat ut för, jag lider med dig!  Hoppas det löser sig!  Men se det så här, efter regn kommer solsken.

 

och jag håller med what does not kill us, makes us stronger -Nietzche

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lider oxå med dig men att beställa ifrån USA och köpa så som du gjort innebär stora risker. TYVÄRR. Sådana här fall är ju inte ovanliga även om ditt är det värsta på länge.
 
Så häng idet löser sig nog. Annars kan du få köpa min båt.
Och ta lärdom köpa aldrig en båt så här igen utan betala mer för att vara på säkra sidan . 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej på er och tack för all sympati.

Angående Regalen som jag har nu så är den i

kanonskick,tog som sagt hjälp i USA innan köp.

Ska skruva i cirk.pumpen på Fredag men

förmodl.tänker man väl vad ska hända nu då?

Hoppas på bra båtväder i helgen.

Mvh...smiley-sealed.gif\

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tråkig historia detta.. Men hoppas att den nya Regalen tuffar på bättre och inte jävlas som den andra gjorde.. Du verkar ju kunnig och påläst ang båtar och maskiner så d ska säkert gå bra.. Ska själv byta termostat T helgen den gamla överlevde inte vintern och öppnar sig inte så d blir lite småfix för mig med. Snart ska båten I bara att hoppas på att Bällgarna etc jag skruva dit håller tätt och inte båtfaan springer läck.. Phuu d e svettigt att vara båtägaresmiley-wink.gif\..

 

!!!MVH REXCO!!!

 

Senast ändrad av Rexco | 23 maj 2007 | 18:32

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

And life goes on...................

 

 

 

 

 

Lycka till

 

Mvh

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

And life goes on...................

 

 

 

 

 

Lycka till

 

Mvh

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej på er. Nu har jag monterat ny cirk.pump.

Har haft en fantastisk helg på Mälaren.

Allt har fungerat klockrent.

Så nu får jag åka båt...smiley-cool.gif\

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gå genast och köp en lott! Du har fyllt din kvot av otur och elände för lång tid framöver.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Jag väntar också på en båt från en herre som har en båt-importfirma i södermanland!

Våran historia började i august 2006.

Hittade också en amerikansk dc på 21fot på blocket.

Årsm.-95.

Kanon tyckte vi och åkte ner till honom med löfte om att vi skulle få hem våran båt i sept.

Nu är det snart juni och någon båt har vi ej sett!

Han kommer med så mkt. bortförklaringar hela tiden,Är det någon mer som haft kontakt med denne man??

 

Suck.....

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Tjommen, är det samma man så dra dig ur....

Det kan ju vara en fin båt,(tvivlar) men var skeptisk

och kolla ALLT innan köp.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Hej Code24!

Jag hade bad luck förra året med nyinköpt båt (dock privat) som stannade pga smält ICM, pissig förgasare, taskiga microbrytare, och var så förbannad att jag hade kunnat gjort mig olycklig flera ggr om! Men du verkar ha hållit dig väldigt cool. Respect!

Nu kan det bara gå bättre...

 

mvh C

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Marin @ Auto Import i södermanland är en bluffirma, ha ingenting med han å göra, för ert eget bästa.
Worldwide boats är samma firma men med nytt namn (undra varför?) han är fortfarande enormt oseriös och ger fan i att svara i telefon i flera veckor i sträck även fast man betalat in över 150000 på en båt.
Mannen bakom dessa 2 firmor heter Tord Feldt.
Jag har pratat med 3-4st olika kunder till han och alla säger samma sak.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ang Tord Feldt; tycker jag ni kan läsa tråden i detta forum: MotorbåtSnack som heter Erfarenheter av Marin & Auto Import - Någon?

Det är flera stackare (inkl vi) som råkat ut för denne fantastiske man. Hur i h-vete kan en människa bete sig så?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förbanelses förbanelse. Måste berätta fortsättningen. Det är nog inte meningen att jag ska ha båt.....

Efter reparationerna på Regalen gick den som en klocka hela sommaren. I slutet på augusti var vi ute och det blåste halv storm.

Hamnade mycket närmare land pga. av avdriften än jag observerat. Gick på grund och slog av hela växelhuset och ett trimplan.

Upp med båten och i väg med den till båtverkstaden och ringa försäkringsbolaget. Båtsäsongen var över. Nåväl båten fixades under vintern och jag passade på att byta till DPS-drev. Lyfte ur motorn och gick igenom allt, bytte bla. startmotor. Våren 2008 var det dags för sjösättning igen.

I med båten och körde till kajplatsen. Dagen efter märkte jag att det var vatten i motorrummet, kollade och såg att det sipprade in vatten vid skölden.

Ringde kranföraren upp med båten och kontaktade båtverkstaden, dom hade haft loss skölden under vintern. Körde tillbaks båten till verkstaden.  Dom tog på sig det hela och fixade till problemet. Efter ett par veckor var det dags att åka båt igen.

Det gick bra ett par veckor tills det small igen, en bojjävel som markerar ett grund hade flyttat på sig. Vi var fem båtar som gick på samma dag!! Rensade bägge propparna men växelhuset klarade sig (trodde jag)

Köpte nya proppar på blocket och allt var frid och fröjd igen. Körde någon vecka, sen skar drevet. Det visade sig att växelhuset hade en spricka. Ny kontakt med försäkringsbolaget och båtverkstaden. Upp med båten igen. Fick tillbaks båten efter ett par veckor.

Helt plötsligt började startmotorn kugga över då den var utbytt trodde jag att jag fått fel modell. Vi höll på och eländades ett par veckor vi provade fyra olika startmotorer ingenting hjälpte. Då slog mig tanken att vatten inte kan komprimeras. Ur med stiften och kollade, det var vatten i alla fyra cylindrarna på babords sida. Sprucket kylknä! Iväg och handlade nya knän och limpor monterade och provade.

Det kuggade över i alla fall. Starkransen var rensad. Upp med båten ur med motorn och på med ny startkrans. Kan rekommendera kolsyre-is om ni ska byta lägg svänghjulet i kolsyre-is så är det bara att släppa på nya kransen sen. I med motorn och båten isjön. Sen gick det faktiskt ett par veckor tills lågtryckspumpen pajade. Fick åka i 7 knop resten av sommaren, men säsongen var nästan över.

I Våras lämnade jag in båten till en marinverkstad och bad dom byta bränslepumpen och gå igenom allt.

Fick tillbaks båten sjösatte och den gick som en klocka. För ett par veckor sedan skulle vi ut och när jag startar motorn tar det ett par sekunder sen smäller det till så jag håller på att fara ur båten. En vevstake hoppade rakt ut genom oljetråget!!  Upp med båten igen……

Började bli ganska trött på den motorn, ur med skiten och efter en del letande hittade jag en nästan ny VP 5,0GXI. Var iväg och köpte den. Motorn ser ut att vara i nyskick. Monterade i den och sjösatte.

Den har gått som en dröm vi var iväg på båtsemester en vecka helt utan missöden.

Igår var jag till båten och fixade lite startade upp den, den startade direkt och gick i 20 sekunder, sen dog den. Ungefär som om man stängt av den med nyckel. Sen var det lögn i Helv… att få liv iden.

Så nu väntar jag på någon mek. Som kan komma och plugga i datorn, så kanske man kan kan få någon felkod. Jag blir så TRÖTT!!!!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jävlar vad mycket otur man kan ha. Grymt imponerande att du trots allt fortsätter försöka, jag hade antagligen brännt upp båtfan vid detta laget.

Hoppas det löser sig till slut.

Mvh Martin

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fy fan vad jag beundrar ditt tålamod!

Hoppas det är ett skitfel, och att du får en fortsatt skön båt sommar
utan 1 enda fel.

Jag tyckte att jag hade anledning att deppa pga av eget strul,
men av någon anledning så känns det inte så
LÄNGRE!

//Iggy

Cool



Senast ändrad av iggy | 08 juli 2009 | 15:40

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det där lät inte alls roligt.. men å andra sidan kanske det bara går bättre framöver.
Motgångar stärker och ger en erfarenhet att ta med sig..

Själv är jag trots allt glad att jag inte sjösatt ännu.. jobbar fortfarande.
Hur som helst så besiktigade jag bilen och handbromsen var ur funktion.. Kunde ju lätt blivit en av de som sjösätter både båt och bil. Förvånad

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Stackare! Det är väldigt tråkigt när det inte funkar som man tänkt sig. Det värsta är att man slutar att lita på grejorna, vilket innebär att alla underliga ljud skrämmer sk**en ur en. Har inte någon stor V8 utan en liten segelbåtsmotor. Även en liten encylindrig rackare kan skrämma slag på en. Jag vill påstå att jag har de trögaste regelage som man kan ha. Trots år av styrketräning, så känns det jobbigt när backslaget skall användas, får alltid kolla att man får in backen innan man är i hamnen. I dag pajade gasregelaget när jag och hustrun skulle ut på en liten segeltur. Det innebar att vi förtöjde i akterpålarna i bryggar rakt över och jag lagade gasregelaget. Sen hann vi knappt utanför hamnen så gick det sönder igen, upp med genuan så det blixtrade om det och fort som ögat ut ifrån land. Jag mekade till det och det blev moppegas, (pinngas), som användes när vi återvände till hamnen. Detta är det senaste ur fatabuen och med detta vill jag ha sagt att jag förstår precis hur du känner dig, det tar liksom aldrig slut, och det är inte bara en liten sprint o s v, utan hela stora grejor att meka med.

Sen är det ju som någon annan nämnde det som inte dödar, det härdar. Håll ut, det tänker jag göra, och en dag så finns det inte mera jox som kan krångla.Skrattande

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Repsekt mannen !

Du är fan grym, vilket tålamod ! händerna skakar ju på tangentbordet så arg blir man ju av historien..... (ursäkta språket).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej på er och tack för sympatierna (dom behövs) Vi pluggade in datorn igår och hittade felet. En säkring till tändningen hade gått. Trodde jag kollat den men förmodl. glömt det i min frustration.Man tror inte att det kan vara ett skitfel efter allt som hänt.Nu går motron som en klocka igen och alla kurvor värden var perfekta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Code24

Du har aldrig funderat översegelbåt eller motorseglare.

Det är väldigt skönt att ha två framdrivningssystem om ett fallerar. Skulle nog aldrig känna mig helt trygg i en motorbåt.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...