Gå till innehåll
måndag 07 april 2025
arkengoran

Motorproblem B 20

Rekommendera Poster

Hej alla motorexperter. Jag har en Volvo B 20 båtmotor med enkelförgasare.Nya tändstift, ventilerna justerade,tändningen,spetsar m.m

kontrollerade,kompprov OK, topplock bytt, inget vattenintrång i cylindrar eller förbränningsrum men motorn vill inte gå på låga varv, man får pumpa med gasen för att hålla igång den.Får bensin som den skall. En teori som vi har kvar är att den tar tjyvluft,insugsröret kan eventuellt ta i avgaslimpan och därmed inte täta ordentligt.Någon som råkat ut för liknande problem? Tacksam för alla tips. Hälsn. Göran. S

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

skepp o hoj,

Beroende på vad du har för sorts förgasare, har du en Zenith/Stromberg sitter det ett gummimembran under locket som hålls på plats utav de fyra skruvarna längst upp på förgasaren. Är detta sprucket kan motorn uppträda på detta sätt.

Annars kan det ju som sagt vara tjuvluft, du kan ju kanske pröva det gamla tricket med startgas. Spraya startgas försiktigt vid misstänkta tjuvluftsställen då motorn är igång, ändras motorvarvet då suger den in luft på det stället du sprayade.

Ps: Startgas är av naturliga skäl extremt brandfarligt, så var försiktig. Ds

lycka till!

/henrik

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Är det förgasare som hör till marinmotorn så lär det inte ska ta i kyllimpan. Kolla över tänningen och förgasarinställningarna till och börja med. Jag försökte sätta på en enkel su med bil insugsrör men det tog i så rejält att det var bara att glömma !

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om det där gummimembranet går sönder så är min erfarenhet att tomgång är det enda man har och får. Men de är helt klart värda att kolla över och byta ut dom det har jag gjort in för denna sesongen. Men jag tror att det inte är det som är felet här

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej alla som svarat. Tar tacksamt emot alla tips. Förgasaren är en Solex.

Tricket med startgas skall jag prova i nästa vecka.Skall vara borta några dagar, men tar gärna emot ytterligare tips. Tack så länge. Göran.S

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

vi hade liknande bekymmer och vi köpte renoveringssats till förgasarna och bytte packningar och nål och nu går den som den ska. Testa med att skruva ur nålen (sitter vid foten på förgasaren) och kolla om den ser sliten ut den ska vara konisk och får inte ha någon kant eller nått.

MVH ERik 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...