Gå till innehåll
söndag 29 december 2024
Mutto

Generellt rostfri propeller?

Rekommendera Poster

Därja, tack!

 

Mer än 0,8knop i skillnad.....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo, men det råkar finnas ett argument för att om det norska testet är riktigt bra, då kan knappast det svenska vara extremt märkligt, för det är samma journalist --- Lars H. Lindén --- som har skrivit båda artiklarna ;-)

 

Den stora skillnaden verkar vara att det norska är med en Buster Magnum med en totalvikt på ekipaget inklusive förare på 1000 kg --- det svenska är med en Anytec 622 SP med totalvikt 1300 kg. Båda med 100 hk Yamaha.

 

En förklaring till större skillnad med Buster Magnum kanske är den kommentar som finns om båten på norska:

Mange V-bunnede båter på markedet har nemlig en liten tendens til å overplane, dvs. at baugen trykkes ned når man overskrider en viss planingsfart, så også med Buster Magnum.

(baugen = bogen/fören)

 

Annars kan man ju tycka att skillnaden mellan de två artiklarna talar emot påståenden om båtens tyngd i denna tråd --- det är den lättare båten som får större skillnad med stålpropp. En rimlig förklaring är att den når 3,1 knop högre topphastighet med snabbaste prop.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Där ser man! Väl talat och argumenterat Jonas, det gör alltså mindre skillnad på lite motorsvagare båtar än jag trodde.

 

Appropå rostfria proppar så kommer det ett litet paket till mig idag med ett gäng rostfria trebladiga 24or och 26or jag ska prova i helgen. Ska bli jätteroligt att själv få uppleva skillnaden mellan olika propptyper.

 

Har ställt in mig mentalt på att det är en ganska stävlyftande variant jag ska ha typ Raker, men det återstår ju att se hur det funkar:)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Hej spajn -- schysst svar!

 

Själv köpte jag idag det som Propellertrim rekommenderade mig -- en Solas i aluminium för 1400 kronor. Byter från 14 tum till 12 tum stigning, plus lite större diameter. Hoppas på mycket bättre acceleration!

 

Men visst är jag lite avundsjuk på ditt lilla paket -- hoppas att du får en toppenhelg!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok tack. kanske värt att lägga ner dom pengarna 20.gif\

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Värt det eller inte.

Vill man få ut lite extra, så är det ett smidigt sätt.

Sen kan man ju göra som jag beställa från USA.

Då är det under halva priset.

 

Det är ju inte jättekul att lägga 6000-8000 på en propeller.

 

Kolla blocket också.

 

Mvh. Markus

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Hej!! 
 Jag har en 70 fyrtakt på min båt och förra sommaren testade jag en Rapture stål propp på den. Med orginal aluproppen 14*17 blev toppfarten 32 vid 6100 varv och med Rapture blev farten 33,6 vid 5750 var vilket är maxvarv för motorn. Denna sommar har jag nu ändrat stigningen på min alupropp till 14*18 och gör nu 34 knop vid 5700 varv och fick även 2,9 knop högre fart vid 4000 varv. Kostnad för Rapture 450 euro, kostnad att ändra stigning 30 euro. Så på min båt är inte stålpropp nödvändig

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Utombordare kan du gå högre i stigning lättare och hissa motorn..inombordare ska det lyftas där..får du bygga om akterspegeln lite lättare med utombordare..inombordare Runda öron på bladen..så visst är det skillnad.

 

 

 

Senast ändrad av knoptoken | 27 maj 2007 | 19:15

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Båtnytts test verkar ju vara lite konstigt. en 21 prop på en 100 hk. Den måste ju vara hur slö som helst? Vilken stigning var den på Ballisitc proppen?? 21??. Vilket varvtal hade motorn med std proppen??

 

MEN HALLÅ Yamaha 100 hästare är absolut inte rätt motor att testa med då denna är samma motor som 80hk men men annan inprutningsinställning. Motorn är för att ge högre fart därför troligtvis bestyckad med högre stigning på propellern istället för högre utväxling 13,30. Sedan så är ju båten godkänd för motorer upp till 150 hk. båten kommer säkert inte till sin fulla rätt med en så liten motor.

 

Jag säger på med en 150 hästare på båten och gör ett nytt test så kommer det nog att se annorlunda ut.

 

//Mac

 

 

 

Senast ändrad av MaCro | 28 maj 2007 | 21:48

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ok tack för tipset.

Ha en trevlig båtsommar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Enligt Anytech själva kan båten 622 väga så lite som 620 kilo, se

http://www.grytsvarv.se/default.asp?pageAction=showNews&newsId=1

De anger rekommenderad motor 70-150 hk.

 

Så därmed verkar 100 hk rimligt. Båtnytt använder en variant med mer inredning, som väger 720 kilo (fortfarande inte mycket jämfört med din 568GT som väger 695 kilo tom, MaCro). Men sedan verkar de ha kört med full tank varje gång (170 liter bensin) och ett par personer ombord, för att komma upp i totalvikten 1300 kilo (det kan du få om du lastar din 568GT med några polare och ett par backar öl).

 

Ett propellertest tycker jag är bättre om båten är hyfsat tungt lastad, det är då det verkligen behövs en bra propeller. Det vore däremot konstigt att göra ett test av vad propellern klarar med extremt lätt båt, då tanken är nästan tom och bara föraren sitter i. Det är väl inte tävling som är syftet, utan en bra propeller för normal användning?

 

Sedan tycker jag att ni som är intresserade kan kosta på er att köpa tidningen, istället för att gissa (t ex 21 stigning Ballistic) --- har ni råd med propeller för 5000 kronor, så har ni råd med en tidning för 50 kr ;-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2007-05-22 vid 11:10 skrev Mutto:


hej!

 

Jag funderar på att kosta på mig en rostfri propeller men har lite tankegångar jag vill dela med mig av och få svar på :).

 

1. Ska den rostfria propellern vara exakt lika stor som den aluorginal som satt på om varvtal och allt var funkade bra med den?

 

2. Jag har fått för mig att rostfri propeller hjälper mer på en undermotoriserad båt då den för tunga båten frestar mer på de mjuka alubladen(ex acceleration vid skidåkning)så alupropellern på så vis tappar verkningsgrad, ligger det något i detta?

 

mvh

Mutto

 

Kompis som har en liten flipper 620. Som han stuvade en v6a på 250hk i.

Han bytte sin duoprop alu mot rostfri.

Det vart en dj skillnad. En massa knop mer på toppfart (han har aldrig kört helt fullt).

Nu går den rackarns båten nästan som dom där utfykts-ribbarna som tar ett gäng på snabba utflykter.

Har för mej han sa plus 11 eller 17 knop.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...