Mutto 0 Postad 22 Maj , 2007 hej! Jag funderar på att kosta på mig en rostfri propeller men har lite tankegångar jag vill dela med mig av och få svar på . 1. Ska den rostfria propellern vara exakt lika stor som den aluorginal som satt på om varvtal och allt var funkade bra med den? 2. Jag har fått för mig att rostfri propeller hjälper mer på en undermotoriserad båt då den för tunga båten frestar mer på de mjuka alubladen(ex acceleration vid skidåkning)så alupropellern på så vis tappar verkningsgrad, ligger det något i detta? mvh Mutto Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BoatBruce 15 Postad 22 Maj , 2007 Om vi säger så här. Plastpropeller inte bra för att bladen ger med sig vid accleration, samt vid fullgas. Alupropeller Fungerar jättebr, men bladen viker sig lite grann när man acclererar och kör på fullgas. Dessutom så spinner (slirar) Aluproppen när du drar på och på fullt. Med en stålpropeller så får du maximalt fäste i vattnet, bladen är stumma och ger sig inte och den spinner inte. Men med en Stål kontra Alupropp så kan du få något lägre varv med samma diameter och stigning som alu. Detta genom att du har ett grymt fäste i vattnet. Men du kan höja motorn (om du har en utombordare) för att få upp varvet, högre toppfart och proppen släpper inte i alla fall. Jag får min RF propp om ett tag nu, och gissar att min motor kommer att hissas 20mm efter provkörning. H/M Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mutto 0 Postad 22 Maj , 2007 Hej! Tack för svaret! Kan det vara tvärtom mot vad jag trodde då att den för klena motorn inte orkar dra runt proppellern för den får sånt fäste? Sen har jag elektroniskt trimplan på min, skulle ni rekommendera att köra samma storlek då eller gå upp en storlek pga att den ger lägre toppvarv? mvh Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
spajn 0 Postad 22 Maj , 2007 Jag hade kört på samma stigning som du har på Alu proppen. Din båt kommer att bli både snabbare och mer bränslesnål. Hör med firman du köper proppen av, de är experter på ämnet. MVH/ Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Blue-Label 0 Postad 22 Maj , 2007 Hej, Jag kan bidra med lite: 1:. Storlek: Ingen aning men tänk på att det slår hårt i propellerhuset med en rostfri propeller när man växlar mellan fram och back. 2: Det stämmer. Den rostfria gör att båten accelererar något snabbare eftersom propellern är så styv (om det sen är märkbart är en annan femma...). Tänk på att den styva propellern kan skada drevet vid en ev. grundkänning just för att den är så styv. Anders Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jonas478 27 Postad 22 Maj , 2007 Först ett tips: tidningen Båtnytt har lovat ett test av 15 olika propellrar i nästa nummer, som ska vara ute i butikerna 29 maj. Sedan ett tillägg / fundering. Markus_R skriver: Alupropeller Fungerar jättebr, men bladen viker sig lite grann när man acclererar och kör på fullgas. Dessutom så spinner (slirar) Aluproppen när du drar på och på fullt. Med en stålpropeller så får du maximalt fäste i vattnet, bladen är stumma och ger sig inte och den spinner inte. Lägg ihop det med min erfarenhet när jag för några veckor sedan frågade på Propellertrim i Stockholm om alternativet att köpa en rostfri till en 50 hk 4-takt. Svaret blev: Nej, det är ingen idé - det gör för liten skillnad. Jag tolkade då detta som att min båt (en Ryds 478 GT som gör 31 knop) är för långsam för att ha verklig nytta av stålpropeller. MEN det verkar mer logiskt att när motorn är liten, så ger den så liten kraft att även alu-propellern är tillräckligt stum. Därmed gör en RF propeller mer nytta ju större/starkare motor du har. Testet i Båtnytt ska vara med 100 hk, så det blir intressant att se hur stor skillnaden är då. Senast ändrad av Jonas478 | 22 maj 2007 | 16:11 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BoatBruce 15 Postad 22 Maj , 2007 Givetvis så gör det ingen skillnad på mindre motorer. Jag känner ingen som har RF på en 50hk Pratar men RF propellrar så är det ju större motorer det gäller, det kanske jag borde ha skrivit. Jag har 90hk och på den så är det helt klart en fördel, sen är det oxå som skrivs ovan att det kan bli skevd propelleraxel om man dundrar i en sten. Det får vi hoppas att man slipper. H/M Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
knoptoken 0 Postad 22 Maj , 2007 Vad har du för båt och motor?? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
draco 2 Postad 22 Maj , 2007 om du har n utombordare under 100hk är det ingen ide,men har du en inombordreoch något tyngre båt så absolut!!!.jag jhar själv provat dom flesta propparna i olika storlekar.dte kangöra en hel del på varvet men e nödvändigtvis.om din motor reagra så här tex:när du gasar upp i planing och motorvarvet ökar snabbt och båten tar lte längre tid på sig har du dåligt fäste och då kommer varvtalet att gra stor skillnad med rostfri,tex:om din motor inte varvar till när du trycker på gasen utan kommer mer när du plana ut så kommer ej vavet att ändras lika mycket. tex: kompisen har en 5,0 med en 15x19 alu och varvar 5000varv vid 35 knop tetade min 15x19 rostfri jag har över varvade bara 3900varv och gick lika fort.så det kan skilja enormt på olika fabrikat även med rostfritt. MEN JAG SKULLE ALDRIG KÖRA MED EN ALUMINIUM INTE ENS TILL EN 2HK!. det är min åsikt. det finns en film att titta på som visar hur en alu prop reagerar i 30 knop och hur rostfri funkar,Alu proppens blad ser ut som en full mås,bladen flaxar hej vilt,medans rostfria inte rör sig alls.så alu nej!! men som sagt det beror på vilken motor man har och ekonomi,(själv har jag 5 proppar på hyllan för att testa hihihi). men som sagt det blir fina skador med en rostfri men varför gå på grund? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mutto 0 Postad 22 Maj , 2007 Hej! Jag har en Dc på ett ton med en VP 130hk motor som gör ca 40 knop. Den känns lite baktung vid acceleration även om jag trimmar upp den. Tror det kommer hjälpa med rostfri på denna typ av båt? mvh Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
draco 2 Postad 22 Maj , 2007 japp det hjälper till ,den rostfria lyfter båten högre i rumpan samt om du har en alu nu så kommer du säker öka en knop eller 2,ta en 3 bladig den har farten,en fyrbladig kan du få samma fart men lika gjärna tappa 1 eller 2 knop,men du kan åka i lägre fart och fortfarande plana. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mutto 0 Postad 23 Maj , 2007 Hej! Ok, då får det bli en rostfri propeller till sommaren, ska bli kul att testa! Frågan är då vilket märke man ska ha till en VP 3,0l 4:a på 135hk med SX-drev? Någon som funkar bättre än någon annan? mvh Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jonas478 27 Postad 24 Maj , 2007 Hej igen, Båtnytt kom i brevlådan i dag (nummer 7-2007) och på 8 sidor testas 7 olika stålpropellrar på en 100-hästars motor, jämfört med orginal aluminium och ProPulse komposit. Slutsatsen av tabellen på sidan 83 tycke jag främst är att allt snack om högre fart mest är snack. Standard 21 tum aluminium ger 34,1 knop toppfart -- medan den allra bästa av stålpropparna ger 34,9 knop. Två av stålpropparna ger lägre toppfart! Däremot ger några rostfria (Michigan Apollo och Yamahas egna) mkt lägre slip vilket betyder att båten drar lite mindre bensin och/eller får bättre grepp/acceleration. Men är det HÖG FART du vill ha så är det viktigare med rätt tum stigning än att betala 3-9 gånger mer för att materialet är stål... (som i bästa fall ger 0,8 knop mer) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BoatBruce 15 Postad 24 Maj , 2007 Inkluderade det hissning av motor, vilket du kan göra när du kör RF proppar pga. Bättre fäste? H/M Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Groenling 3 Postad 24 Maj , 2007 Och hur gick det för den ProPulse komposit? Antagligen inte så bra, eftersom du nämde inget om den :-) /Sven Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
knoptoken 0 Postad 24 Maj , 2007 utan hissning då eller? min ökade 5 knop lägre march fart och bättre grepp. jag ger inte mycket för båtnytts tester...när dom testar har dom valt skit proppar ..Riktig Skit tidning Senast ändrad av knoptoken | 24 maj 2007 | 15:46 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jonas478 27 Postad 24 Maj , 2007 På sidan 79 i Båtnytt står det att de testade olika höjd för propellrarna och slutsatsen: Stålpropellrarna gick bäst när motorn hissades upp 20 mm. Jag tycker att du först ska läsa testet innan du tvärsäkert påstår att det är skit... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
knoptoken 0 Postad 24 Maj , 2007 Det va ju du som tog slut satsen att det ökar bara 0.8 knop med stålpropeller....den testen ja..det gäller ju inte alla båtar och motorer....vad har den här tråden med den testen och göra! Och jag slutade läsa båtnytt för många herrans år sen Och hissning av motor dom trimmar ju bara ut motor..när man hissar så är det minst 2 tum...det andra är ju ingen höjning av motorn. Senast ändrad av knoptoken | 24 maj 2007 | 18:25 Senast ändrad av knoptoken | 24 maj 2007 | 18:28 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jonas478 27 Postad 24 Maj , 2007 Nej, toppfarten med Pro Pulse är mellan 30,5 och 32,0 knop. Enda positiva jag kan hitta i tabellen är att med högsta stigning så är marschfarten samma som för standard aluminium med högsta stigning, 25,0 knop, men bränsleförbrukningen är något lägre (19,2 mot 19,8 liter/timme) vilket rimligen beror på lägre slip. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jonas478 27 Postad 24 Maj , 2007 Vad har den här tråden med den testen att göra? Tråden heter generellt rostfri propeller och jag tipsar om info i den artikel jag har läst -- vad är det för fel med det? Mutto startade tråden -- jag tror att han skulle få en del tips om han läser artikeln. Därför tipsar jag :-) Det finns även en hel sida som heter Fakta om propellrar till utombordare som jag har lärt mig mycket av -- t ex vad kupp är och risken för skador från kavitation. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
knoptoken 0 Postad 24 Maj , 2007 Jag brukar prova olika..det är ju det allt handlar om testa och åter testa för att hitta den optimala propellern.tror inte Mutto har nån nytta av test på utombordare när han kör inombordare . Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jonas478 27 Postad 24 Maj , 2007 Testa och åter testa --- bättre att en tidning gör grovjobbet åt oss alla. Inombordare eller utombordare --- propeller på båda, det mesta verkar vara gemensamt. T ex att rostfri = stål och ger status... Fast aluminium och komposit = rostfritt det också ;-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
knoptoken 0 Postad 24 Maj , 2007 En tidning kan ju inte göra test på alla båtar...en propeller som är bra på utombordare är inte säkert att den funkar på inombordare...jag har stål på min enbart för att den går mycket bättre med den en alu propp..men det är klart en stål fungerar ju inte på alla båtar..en stålis går ju bearbeta också balansering (blueprinta)..men vill du köra med alu så är det ju upp till dig. Status och status Har man inte råd med stål får man köra med alu propp Senast ändrad av knoptoken | 24 maj 2007 | 19:45 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flipper_510_HT 1 Postad 24 Maj , 2007 Snick snack hit och dit. Spelar väl ingen roll om det är inom- eller utombordare. Det handlar om hur propellern kan greppa i vattnet, och genom det driva båten framåt. Att tjäna något på att byta till stål gör ju bara tillverkaren (och återförsäljare PLUS mellanled). Såvida man inte kör i is, då är stål det enda som håller. Varför går det inte att skriva plus-tecken på forumet? Senast ändrad av Flipper_510_HT | 24 maj 2007 | 20:02 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Groenling 3 Postad 24 Maj , 2007 Hej Knoptoken eftersom det är inte bara Mutto, som läser den tråden, kan det även vara intressant för andra, mig t.ex. Så tack Jonas för dina inlägg! Jonas, var hittar jag fakto om propellrar för utombordare Jag är nybörjare, har kört min båt (som har en utombordare9 bara en gång och är självklart tacksam för all information. /Sven Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jonas478 27 Postad 24 Maj , 2007 Hej Sven, Tack för positiv feed-back :-D Faktasidan jag nämnde är på sidan 81 i nummer 7-2007 av Båtnytt. Jag fick tidningen i brevlådan i dag, men i affärerna påstås den börja säljas 29 maj. Har sett i någon tråd att man inte ska göra reklam i detta forum, men nog är det vettigt att läsa ett test innan man lägger ut 100 gånger mer pengar på propellern. Och man kan ju tjuv-läsa också ;-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mutto 0 Postad 24 Maj , 2007 Hej! Tack för infon Jonas! Jag tror oxå givetvis att stålproppellern kan ge bättre för olika båttyper, har hört många med erfaranhet av stålpropp att det gett si å så. Jag funderar på om det kan vara bättre för min båt. Då mitt antagande, som jag skrev i första inlägget är, att jag tror en tyngre båt har mer nytta av dem då bladen frestas mer där och där kan aluproppen tappa verkningsgrad. Men min DC på ett ton är juh inget monster. Men vid högre belastning som vid t ex skidåkning tror jag oxå det kan vara ett plus om proppen har bättre vridstyvhet=stålpropp. Men min slutsats är ändå att skillnaden verkar vara marginell och att det är en penga/intresse/prioitering-fråga! mvh Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sacke 0 Postad 24 Maj , 2007 Hej Läste om diskusionen om proppar. Skulle det göra någon skillnad att ha en stålis på en flipper 700 med en 150hk motor.Det sitter en alu på nu. MVH Sacke Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BoatBruce 15 Postad 25 Maj , 2007 Svar: Ja absolut. Med en så kraftig motor så blir det en stor skillnad. H/M Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
spajn 0 Postad 25 Maj , 2007 Hej! Det ligger ett norskt test på nätet test av forskellige propell eller nåt heter det. nån som kan länka? Tror det varit uppe här förr, riktigt bra test med massor av rostfria, alu och kompositproppar. På den setupen de körde med där skilde det betydligt mer än 0,8knop mellan alu och bästa rf proppen...mycket intressant läsning. Har inte läst det där testet men, visst låter det väl extremt märkligt att de bara lyckats påverka ekipagets fart med 0,8knop gennom att både variera hissningshöjder och proppelrar. Funderar på hur de utfört testet egentligen...... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser