conny737 0 Postad 21 Maj , 2007 Jag har beställt en aluminiumbåt (Buster). Då kom frågan från säljaren upp: Ska du ha båten bottenmålad (2xepoxy 2xbottenfärg)? Båten skall användas i Sthlms skärgård, kommer att ligga vid brygga hela tiden. Båtklubben har i och för sig en slip, så det är väl ganska lätt att ta hem båten ett par gånger och tvätta den i stället för att måla. Risken är väl att man inte gör det. Men det kanske inte växer lika mycket på en alubåt som plast? När jag sett på annonser så verkar det som de flesta är omålade. Tips? Har sökt på forumet men inte hittat så mycket. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
thomasd 0 Postad 22 Maj , 2007 ta och måla den. då slipper du en massa alger och den går lättare att spola av. var noga med att välja en bottenfärg och grundfärg som är till för aluminium, annars får du stora problem med korrision tex aldrig koppar och aluminium tillsammans... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
AudiTQ 1 Postad 22 Maj , 2007 Jag lät inte bottenmåla min nya Buster XL som jag haft i sjön en vecka nu. Föredrar att den inte är bottenmålad just för att slippa en massa arbete med förbättringar osv. En polare har en Silver som körts utan bottenmålning flera år i sthlms skärgård...inga större problem, bara använda högtryckstvätt och spola bort skiten när du drar upp båten. Finns medel mot den missfärgning som uppstår vid vattenlinjen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
conny737 0 Postad 24 Maj , 2007 Hej! Tack för svaren! Misstänkte att det inte finns något 100% svar. Det var han som säljer båten som tyckte jag skulle bottenmåla. Det skulle kosta 4000:-, jag antar att det är normalkostad även om man skulle göra det senare. Så det enklaste är kanske att låta den vara omålad första säsongen så man ser hur det blir? mvh Conny Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 24 Maj , 2007 Du kunde ju prova med vanligt latmansvax dvs hagmans siliconvax bara gnid in den utan någon efterpolering, är aluminiumen helt ny och ren tror jag detta mättar materialets porer och kommer nog ha en avstötande effekt. Inte mycket biter ändå på aluminium. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Groenling 3 Postad 24 Maj , 2007 Fungerar detta även på plast? Bara vaxa utan att efterpolera? Låter nästan för bra:-) /Sven Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
AudiTQ 1 Postad 24 Maj , 2007 man får inte glömma snäckeländet........ Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
HenrikGbg 9 Postad 24 Maj , 2007 Thomas, första svaret är helt rätt ute! Men om du ska måla så använd första skiktet Etsande Primer för Aluminium! då får du bästa grunden, men ALDRIG någon färg innehållande någon metall, då blir hela båten ett batteri! Ett råd är att kontakta Tillverkaren av båten och fråga dom, är det någon som verkligen vet så är det dom. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 24 Maj , 2007 Blir en yta som ser lite rostfri ut, när jag gör plåtdetaljer möbel, data mm i vanlig svartplåt så för att få en råytebehandling som är nästan osynlig och får ytor att ge en rostfri look använder jag detta vax. På plast utan polering helt olämpligt. se bild: expessobar och barstolar gjord i bok och vanliga plåtrör behandlat med latmansvax för rostfri look. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
conny737 0 Postad 25 Maj , 2007 Tittade på deras hemsida, det fanns en hel del att välja på. Är det Hagmans Nano crome du menar? Det är aluminiumoxid i den produkten, så det borde väl passa en aluminumbåt? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser