Gå till innehåll
tisdag 25 februari 2025
Axelman73

Rinner vätska vid laddning

Rekommendera Poster

Hmm, när jag laddar ett batteri med laddare så rinner det ut vätska (syra?) från de små hålen vid cellerna, eller vad de nu kallas...är det ok?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej, det är inte OK.

Enda vettiga förklaringen (om du fyllt på vatten) är att du fyllt på för mycket batterivatten innan laddningen startades, då kommer överskottet att bubbla ut ur påfyllningspropparnas avluftningshål när laddningen startar ordentligt.

Har du inte fyllt på vatten så är laddströmmen för hög så vattnet/syran kokar/bubblar, då har du antingen ett kasst batteri eller en felaktig laddare.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack Gunnar, jo, jag fyllde på vatten, då är nog förklaringen att det var för mycket... är det bara att låta det rinna ut under laddningen eller vad gör man?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har gjort precis samma misstag som du så sent som för två veckor sen (trots att jag mer än väl VET vad som gäller) på min gräsklippare http://www.stiga.se/(r4htpcz2fc1xuqvero0acc45)/ProductGuide.aspx?Country_id=2&GuideId=134. 13.gif\

Ett litet problem är att du nu har spätt ut syra/vattenmixen för mycket, och det som nu rinner bort gör att det som finns kvar efter att överskottet runnit bort kommer att ha en felaktig/för låg syrakoncentration.

Själv tog jag tog syraprovaren (http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=88155) och sög ur överskottet..efter försiktig laddning funkar det att starta motorn, men jag får leva med vetskapen att batteriet numera lever på lånad tid och INTE kan anses som pålitligt (hade det varit till båten hade jag bytt ut det rakt av, jag värderar min lilla semestertid till betydligt högre än de 5-6-7-8-900 kronor ett sprillans nytt batteri kostar4.gif\ ) men hemma i trädgården har jag alltid tilgång till nätansluten starthjälp så där kvittar det..

Senast ändrad av Gunnar_ | 21 maj 2007 | 21:28

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag skulle nog försöka suga ur lite vatten ur varje cell innan vidare leddning. Går bra med en syrapovare eller liknande. Tyvärr får du med lite batterisyra men det är nog ändå det bästa i det här läget. Högsta vätskenivån i batteriet brukar markeras på lite olika sätt. En del har ett streck på utsidan om plasten på batteriet är genomskinlig. Annars finns en plastkant nere i barje cell som markerar maxnivån.

Tvätta abtteriet ordentligt under rinnade vatten efter att du tömt ut överskottet så att du inte får batterisyran på kläder mm.

\Lasse

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Amare, du har helt rätt. 14.gif\

Bara för att förtydliga för de som läser tråden:

Jag är en långsam typ som redigerar mina inlägg både två och fler gånger, och som kanske framgår satt jag och redigerade mitt inlägg med i stort sett samma info som du postade under tiden.

Så vi anser i stort sett samma sak smiley-wink.gif\

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...