Gå till innehåll
söndag 29 december 2024
Verne

HÅL i motorn (B20)

Rekommendera Poster

Upptäckte till min fasa en vattenstråle från toppen. Hålet var mikroskopiskt litet med när jag petade lite öppnade det sig ytterligare. Min fråga är nu vad detta innebär? Har det rostat hål eller eroderat? Vad finns innanför? Vad är riskerna?Motorn verkar gå bra trots detta, inget vatten i oljan eller nåt sådant. Har tänkt att försöka laga det med nån metallfix, kanske inte nån långsiktig lösning men det funkar säkert över sommaren. 

Mvh Verne

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Verkar misslyckas med att skicka en bild på eländet, är det någon som är intresserad av att titta på det skickar jag gärna bilden till er mailadress.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst

Min fråga är nu vad detta innebär?  Motorrummet kommer bli vattenfylt, båten sjunker och du drunknar.

Gjutjärn som rostat igenom,  Hmmmmm.

Byt ut frostpluggen istället som du pillat hål på eller lägg upp en bild på fontänen om den nu kommer från annat ställe.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Drunkning låter allvarligt, frostplugg låter bättre. Hur tusan byter jag den?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ena sättet e å antingen knacka den inåt i mitten av den så den skrynklas ihop.knacka inte in den för långt. Andra e å  borra i mitten å ta en ryckhammare å dra ut den me.

Gör rent ordetligt innan du knackar i den nya me typ en hylsa som passar

ganska precis inut i fryspluggen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

MAILA GÄRNA EN BILD TILL MEJ...

CANNED09@HOTMAIL.COM

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst

alla frostpluggar är nog lika gamla så byt samtliga, skulle nog provat att knacka in ena kanten och få dem att tilta ut men troligen är de så sönderostade att du ändå får hål i mitten. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Men vem har sagt att det skulle vara en frostplugg?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst

bara vanlig gissning, men har du svaret? Med tanke på bilden som de skulle mejlat dig eller ska vi gissa vidare.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag vidhåller rätten till att hålla inne med lösningen tills adekvat information framlagts....4.gif\

Vi får nog gissa vidare... vi har garanterat svaren, men inte informationen till att precisera dom.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej igen och ursäkta för att jag så länge undanhållit er information. Frostplugg, som jag tidigare inte visste fanns, var mycket riktigt lösningen på problemet. Ska passa på att byta ut dem allihop när jag ändå är igång. Tyvärr fanns ingen här i staden (Lkpg) som hade några hemma så jag får vackert vänta ett par dagar. Nån som har nåt tips om var jag kan få tag på en snabbt(imorgon)?

Tack alla hjälpsamma för visat intresse!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Gå till typ Mekonomen el liknande, ta med en plugg, alternativt mät diametern. Dom fixar det säkerligen

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om du kör sjövattenkylning så sätt i Rostfria pluggar, men om du kör sötvattenkyld så kan du sticka till lokal välsorterad biltillbehör/reservdelsfirma...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst

Till och med volvo kan ha några liggande och gamla volvopriserna var nog humana på dessa, annars är det tum plugg så från vilken jänk universal sats borde de passa måtten kan du ta från volvos resevdelslista och sen bara höra med närmsta motorenoveringsfirma och köpa dem på storleken.

Rostfritt.  

Galvade eller elokserade lär nog räcka många år.

----------------------------

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...