Gå till innehåll
torsdag 14 november 2024
Papz

klarar bilen av rampen?

Rekommendera Poster

 

6-växlad växellåda är också bra.

 

Körde bilen nyss och kom att tänka på att när vi precis köpt den, så tyckte jag att 1:an var onödigt låg = man behöver växla till 2:an nästan med en gång, mycket tidigare än med min gamla bil med 5-växlad låda.

 

Nu har jag vant mig, men rimligen är det så också med många andra 6-växlade bilar, att 1:an är mer av en lågväxel och alltså gör det lättare att starta i uppförsbacke.

 

Så hoppas att din V70 är 6-växlad :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Jonas, kanske är det fel forum, men i ett ESP (anti sladd) system ingår alltid ett ASR (anti-spinn) system.

Jag förstår inte riktigt varför man skall vända bilen? man kan ju ta ett rep, kör fram bilen några meter( tills den står plan), fäster repet på kroken o båten och drar försiktigt (kanske skall nån styra trailerns axel litet). Ang tipp risken, kultrycket skall ligga mellan 50 o 80 kg (det finns krav åp detta just för stabilitetns skull) Nu kan man ju räkna när man vet var tyngdpunkten ligger och sammanlagd vikt hur brant dte få vara innan det tippar.

Fördelen med ESP/ ASR är förresten att man kan släppa kopplingen och gasar, bromserna regelrar hastigheten så att säja

/Grönling som hjälpte till att utveckla både och

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det var en lång tråd som jag just har läst från top till botten. Om jag nu minns rätt så var det en fråga om hur man vet kultrycket som inte är besvarad:

Ta fram badrumsvågen

Ställ den under stödhjulet på trailern och hissa tills trailern är fri från bilen

Läs av kultrycket

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan vara värt att nämna att kultrycket minskar när man kör, på grund av luftmotståndet mot båten.

 

= ju fortare du kör, ju lägre kultryck.

 

= ju större båt (kapell uppe), ju lägre kultryck.

 

Ett bra idé tror jag är att prata med de som säljer båttrailers och få hjälp att justera till lagom kultryck.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

...Varför man ska vända bilen?

 

Jo, detta är bara aktuellt om man har en framhjulsdriven bil (typ Volvo V70). Poängen är egentligen bara att när man backar får man drivhjulen bak och därmed (ungefär) samma egenskaper som med en bakhjulsdriven bil:

1. mer vikt på drivhjulen (av rampens lutning)

2. drivhjulens vridmoment pressar ned bakhjulen och ger ytterligare grepp.

 

Fast jag tror som sagt att man har mer nytta av ESP/ASR (och du har säkert rätt att dessa system hör ihop -- typiskt ingenjörer att få det hela att verka mer avancerat genom att använda två olika förkortningar)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Drar upp 2,5 ton båt kärra med min cheva inga problem, bara i med låg fyrhjulsdrift o sen kommer båten upp i ett naffs.

Men utan låg o fyrhjulsdrift så skulle det inte gå.

Du lär väl komma upp i ca 1300-1500 kg med motor o trailer, drog upp min gamla båt med den vikten med min Volvo 960 var på gränsen att det gick. Ändå var det bakhjulsdrift, ville gärna spinna loss. Vid båtbytet blev det en 4wd också.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För att förtydliga lite... Bilar med antisladd har istort sätt alltid antispinn. Det finns olika beteckningar på detta beroende på fabrikat men problemet är att hjälpen av dessa system är väldigt begränsad. Antisladd påverkar inte alls.

En framhjulsdriven bil är enhjulsdriven (finns undantag men diffspärr är ovanligt) Systemen funkar som så att vid låga farter som vi prata om här som bromsas det slirade hjulet vilket får till följd att kraften fördelas till det hjul som har fäste. Den blir nästan 2-hjulsdriven. Detta kan vara till hjälp men jag personligen vill inte köra med slirande däck upp för rampen så för mig har det ingen nytta alls.

Om vi istället tittar på en bakhjulsdriven bil så är det vanligare med diffspärr vilket gör den 2-hjulsdriven vid låga farter och detta är ett betydligt bättre hjälpmedel eftersom hjulet inte behöver starta att slira innan funktionen aktiveras.

Allt detta har igentligen begränsad nytta ändå utan det som är viktigt här är att ha en motor som är stark på låga varv (läs stor cylindervolym). Turbomotorer i all ära med högt vridmoment men det höga vridmomentet kommer ofta inte förrän 1600-2000varv och det är detta som orsakar problemet.

Man vill inte slira på kopplingen, man vill inte slira med däcken och man vill ligga på ett högt vridmoment. Så kontentan blir att ju mindre motor du har testo mer fart måste du snabbt få på ekipaget.

Det man skall undvika är en framhjulsdriven liten bil för då blir det problem. Men en mellanklassbil bak/fyrhjulsdriven eller stor framhjulsdriven klarar som regel 1500kg utan problem medans mindre bilar får problem om man inte är jätteduktig på att hantera gas/koppling.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

varför köper ni framhjulsdrivna bilar ni som trailar?? hahaha

 

helt fel ju.

 

bakhjulsdrift eller 4hjulsdrift.   framhjulsdrift  fattar jag inte varför man har i nåt läge igentligen förutom att det är billigare att tillverka.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tog upp båten idag.

Det går INTE att ta upp en Yamarin 6420 med 150 hk med en Opel Astra! :-(

Kopplade på en drygt 20 år gammal liten Toyota framför Astran - då gick det bra - hjälp behövdes bara ca 7 m sen gick allt som smort.

Vi har en snäll ramp och den var välsopad samt 2 personer satt på framskärmarna på Astran.

Lånade sen en Saab 95 för att köra lagligt till aukt. Yamahaverkstad med LGF-skylt bak på båten som ligger på ett Fogelsta 30-släp. smiley-cool.gif\

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bra förklaring, men jag tror att du undervärderar anti-spinn --- skälet skriver du själv på slutet: om man inte är jätteduktig på att hantera gas/koppling.

 

Det är detta som är så skönt med anti-spinn (ASR): man behöver inte vara rädd att förstöra kopplingen, bara man litar på sitt ASR.

 

Så här minns jag start i backe utan ASR: gasa halvmycket, slira på kopplingen ganska länge för att inte spinna loss. Resultat att kopplingen ibland luktar bränt.

 

Med ASR: gasa rejält, släpp upp kopplingen långsamt men ändå bestämt, sedan sköter ASR om fördelningen av kraften. Det som händer med ASR-elektroniken är att bromsarna håller emot, ungefär som en rallyförare som både gasar och bromsar genom kurvorna. Resultatet är att man vågar gasa mer och får fart snabbare, vilket sliter mindre på kopplingen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Jonas,

Är det bara att släppa kopplingen med hyfsad gas?

Behöver man inte vara rädd att något går sönder?

Jag har alltid bränt koppling innan men har antispinn i bilen.

mvh Patrick

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Patrick,

 

Jag är absolut ingen expert, men kan inte komma på varför något skulle gå sönder. En bils drivlina ska rimligen tåla mycket mer än full gas på låga varv vid låg hastighet.

 

Om man gasar för mycket och släpper kopplingen utan anstispinn -- ja då spinner däcken loss och i längden bränner man gummit i däcken.

 

Om man gasar för mycket och släpper kopplingen med anstispinn -- då bromsar skivbromsarna istället, och de ska förstås tåla massor.

 

Min upplevelse när jag drar upp trailern för rampen är att antispinn är magiskt -- det enda jag gör är att gasa rejält, jag ser varningslampan blinka på instrumentbrädan (samma som när det är halt på vintern) och mycket snabbt har bil och trailer bra fart upp på slät mark. Känslan är att det går lätt för bilen att få fart.

 

Om man orkar räkna på krafterna så gissar jag att den känslan är helt logiskt. Min bil har på toppvarv över 150 hästar --- men för att accelerera mitt ekipage på 3 ton uppåt i kanske 10 grader lutning från 0 till 10 km/timme räcker det nog gott med 15 hästar. Någon som orkar räkna?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det går inte att räkna på eftersom effekten inte har någon betydelse.

 

Men vad jag ville tillägga med antispinn är att visst hjälper det och du sliter inte på något pga. det men problemet är ju att du måste ändå få bart. Du måste ändå ha en känsla för vad du håller på det.

Ex. står du i snö och skall komma iväg är det lätt att köra fast med antispinn och sen kommer du ingenstans. För att komma loss måste du koppla bort det och själv manuvrera. Det funkar inte perfekt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...